Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TBS med morgenhår
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
TBS med morgenhår
Som så mange af de britiske klassikere er også Teal, Blue & Silver en del af en stor serie af mønstre, hvor det fælles træk er vingen. Udgaven i blå og sølv er den absolut bedst kendte og mest bruge af Teal-fluerne – og flere britiske forfattere mener, at den er historiens mest fangende havørredflue.

Mønsteret er blevet min absolutte favorit til grønlænderne - blandt andet fordi jeg efter nogle sæsoners lidt tilfældigt brug af TBS opdagede, at det faktisk havde givet de største blankfisk hvert forår. Inden for de seneste år har jeg i marts/april fået overspringere op til 4,5 kilo på fluen i de vestsjællandske åer, hvor den også er fotograferet i dagens anledning: Vi er i øvrigt blot 100 meter fra havet på billedet.

[Billede: 1327179645_resized.jpg]

Normalt bindes TBS ret lille (typisk på vådfluekrog str. 8-10 til havørred), men jeg foretrækker mine på en str. 4 eller 6 langskaftet krog ala TMC 200R. Det kan være svært at finde teal-fjer, der er store nok til en langskaftet krog i størrelse 4. Derfor binder jeg en del af mine fluer med grey mallard eller en blanding af grey mallard og teal (billedet), og det synes ikke at påvirke fluens fangstevner.

Fluen her er også bundet med 'morgenhår' - altså en vinge, der bevidst splitter. Den klassiske fint svungne vinge ser flot ud, men det er langt hurtigere at binde fibrene ind i et løst bundt, og samtidig giver det en mulighed for lige at tapere vingen en anelse ved at lægge kortere fibre ind, så den tilnærmelsesvist får dråbeform. Og i øvrigt ender fluen altid med uorden i frisuren, når man har fisket med den.

Fluen her er i øvrigt bundet med en ekstra vingesektion, der sidder 12-14 mm bag den forreste. Det er et lille eksperiment.

Teal, Blue & Silver

Hale: Guldfasan tippet
Rib: Oval sølv
Krop: Flad sølv
Hackle: Blå hane eller høne
Vinge: Teal
Sider: Opdrættet jungle cock

Teal, Blue & Silver er et af de få mønstre, som jeg altid binder med sider af jungle cock. Det ser godt ud – men jeg tvivler på, at det reelt giver flere fisk, og siderne kan sagtens undlades.

http://www.ussingbech.dk
21-01-2012 23:06
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: TBS med morgenhår
(21-01-2012 23:06)Claus Bech-Petersen Skrev:  Fluen her er i øvrigt bundet med en ekstra vingesektion, der sidder 12-14 mm bag den forreste. Det er et lille eksperiment.

Cool, TBS som punkflueCool

Kan rigtig godt lide morgenhårs looket!

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
21-01-2012 23:23
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #3
hehe,
Vi er for gamle, når vi kan huske punkere - og punkfluer.
Claus

21-01-2012 23:26
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hehe, til gengæld kan vi så nu brokke os over ungdommen nu til dags Big Grin

Aj, pjat, alder er kun et tal Cool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
21-01-2012 23:32
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
TBS har også altid været fast bestandel af min grønlænderæske. Og jeg har også fusket lidt med lange streameragtige, fiskelignende udgaver. Ofte med frækt hoved af rød bindetråd - men sjældent med JC (og det er ikke fordi, jeg er hellig).

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-01-2012 01:25
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Den ryger da på listen Cool

Og ideen med vingen snupper jeg også - er ved at få spat af de der mallard vinger og når fluen har været i vandet sidder den alligevel som hø og hakkelse Angry

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
22-01-2012 10:27
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #7
Hej Peter,

Netop. Fluen på billedet har faktisk fået en tur med en nedklippet tandbørste, så vingen strittede i alle retninger, inden tealen blev nusset på plads igen.

Claus

22-01-2012 10:53
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(21-01-2012 23:26)Claus Bech-Petersen Skrev:  hehe,
Vi er for gamle, når vi kan huske punkere - og punkfluer.
Claus

Punkfluer - det bragte gamle minder frem. Jeg har været i gamle F&F-numre, og i decembernummeret 1987 fandt jeg fotoet af den første punkflue, som jeg husker at have set. - En geddeflue:

[Billede: 024-1.jpg]

I det følgende nummer skrev JPH en grønlænderartikel med følgende foto (Fluen var en jeg havde bundet efter inspiration fra geddefluen Angel ):

[Billede: 027-1.jpg]

Så brød helvede løs, alle ville vide mere om punkerfluen. En fyr fra Falster, der kendte nogen, der udviklede epoxy-kystwoblere og blink, var helt vild. Han fik et par flueleverancer, og jeg fik isenkram retur i kilovis. Han var meget generøs Smile Siden gik punkerfluerne hurtigt i sig selv igen.

22-01-2012 19:03
LCB

Besked: #9
Hæ hæ, dejlig historie, Brandt!
Punkfluerne er nu næppe gået helt i glemmebogen - om ikke flere, så har Grünwald da i hvert fald udødeliggjort dem i sine bøger.

Jeg fisker såmænd stadig med en lidt forandret udgave af hans Mickey Finn Punkflue.

Tænk om det hele skyldes dig Big Grin

Lars
22-01-2012 19:24
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
Var det ikke Jan Veibys kreation, den der geddeterrorist?

Inspirationen kom måske herfra: Den fluetype var på et tidspunkt ret omtalt i USA.

Claus

22-01-2012 19:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(22-01-2012 19:24)LCB Skrev:  Tænk om det hele skyldes dig Big Grin

Lars

Ja, det var nu ikke for at tage æren for noget, men netop Jens' billede (eller artiklel) skabte meget opmærksomhed. Jeg havde Jens i røret adskillige gange i ugerne efter.

Det hele kom sig af, at jeg havde bundet nogle fluer til ham gennem en periode. Så foreslog han, at jeg bandt nogle "vilde fluer", så ville han vende tilbage, så vi kunne arbejde videre på nogle af dem. Da han så fik en sending (i den grad) vilde prototyper, så lavede han artiklen ud fra dem. At jeg var noget flov og havde røde ører skyldes nogle af de andre fluer, der blev vist. De var absolut ikke egnede til offentliggørelse. Se selv! Blush Blush Blush

[Billede: 026-2.jpg]

22-01-2012 20:42
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #12
Her sad man og lurede, dengang man så de fluer i bladet, og tænkte, de amerikanere har sgu en mærkelig smag også med fluer, og så var det et totalt flip ud bag stikket af BrandtBig GrinTongue
Var chenille et nyt materiale på det tidspunkt?
(Denne besked var sidst ændret: 23-01-2012 af 00:35 Jeppe Madsen.)
22-01-2012 23:59