Skydeøjer?
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #1
Skydeøjer?
Hejsa

Jeg har søgt lidt her og på google og jeg kan ikke rigtig finde ud af fordele og ulemper ved ét skydeøje kontra to. Og heller ikke om hvilken strørrelse? Er det en fordel at have et stort skydeøje på en kyststang/stang til lange kast.?

På fx. en tcx 691 er der kun et skydeøje og en tcx 790 to?

Grunden til jeg spørg og fordi at der er monteret et ret lille skyde øje på min 5'er, kunne det være en fordel at skifte det ud med et større? evt. sætte to skydeøjer på?

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
23-01-2012 12:47
Adversering
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #2
RE: Skydeøjer?
Du finder lidt om det her...

Lars Jakobsen
23-01-2012 12:51
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #3
Det betyder ikke det store for længden. Der er faktisk mange, der monterer / får monteret stænger med mindre skydeøjer end normalt, fordi de foretrækker det visuelt og ikke kan se den store fordel ved store øjer.

Jeg gætter på, at din femmer er monteret med et str. 12 - det er i hvert fald standard. Og jeg tvivler på, at du vil opleve længere kast ved at sætte større øjer på. Tjek f.eks. hvad folk kaster af længder til DM med stænger i klasse 5, hvor der typisk sidder et 12-er øje.

Jeg sætter i reglen 12+16 på stænger i klasse 7 og opefter - eventuelt 12 + 20 på #9. Men jeg synes, at det vil være en voldsom løsning til en femmer.

Nogle mener, at store øjer på give mindre friktion og dermed længere kast. Måske. Men de store skydeøjer er oprindeligt tænkt til saltvandsstænger ala troperne, hvor deres funktion i høj grad var at formindske risikoen for totalt linekludder, hvis der var lidt filter på løslinen, når bonefish og den slags tog afsted i det første udløb.

Claus

http://www.ussingbech.dk
23-01-2012 13:22
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #4
(23-01-2012 13:22)Claus Bech-Petersen Skrev:  Det betyder ikke det store for længden. Der er faktisk mange, der monterer / får monteret stænger med mindre skydeøjer end normalt, fordi de foretrækker det visuelt og ikke kan se den store fordel ved store øjer.

Jeg gætter på, at din femmer er monteret med et str. 12 - det er i hvert fald standard. Og jeg tvivler på, at du vil opleve længere kast ved at sætte større øjer på. Tjek f.eks. hvad folk kaster af længder til DM med stænger i klasse 5, hvor der typisk sidder et 12-er øje.

Jeg sætter i reglen 12+16 på stænger i klasse 7 og opefter - eventuelt 12 + 20 på #9. Men jeg synes, at det vil være en voldsom løsning til en femmer.

Nogle mener, at store øjer på give mindre friktion og dermed længere kast. Måske. Men de store skydeøjer er oprindeligt tænkt til saltvandsstænger ala troperne, hvor deres funktion i høj grad var at formindske risikoen for totalt linekludder, hvis der var lidt filter på løslinen, når bonefish og den slags tog afsted i det første udløb.

Claus

Jamen så giver det hele mening. Har undersøgt det og du havde ret, der sidder et str. 12 på min 5'er. Og det giver jo helt go' mening med de store øjer for at undgå at løslinen sætter ved hurtigt udløb. Smart!

Tak for svaret, jeg har ingen planer om at udforske flats med min 5'er, så jeg beholder da bare det nuværende setup.

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
23-01-2012 14:05
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Hej Emil,

Godt du kunne bruge svaret.

Claus

http://www.ussingbech.dk
23-01-2012 14:13