Materialer
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Materialer
Jeg er ved at går fuldstændig død i polarræv, hønsefjer og des lige. Savner lidt inspiration til fjer/ hår, der kan give mit binderi et løft. Kunne derfor godt tænke mig at høre hvilke materialer i er særligt begejstret for. Byd endelig ind Smile

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 23-01-2012 af 17:11 Nikolai R..)
23-01-2012 16:48
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: Materialer
(23-01-2012 16:48)Nikolai R. Skrev:  Jeg er ved at går fuldstændig død i polarræv, hønsefjer og des lige. Savner lidt inspiration til fjer/ hår, der kan give mit binderi et løft. Kunne derfor godt tænke mig at høre hvilke materialer i er særligt begejstret for. Byd endelig ind Smile

Hej Nikolai

Jeg bliver glad hver gang jeg har bundet en hjortehårs mudler.

Der er etellerandet svært tilfredsstillende ved stive stride hår Confused.

Spøg til side. Hjortehår og bucktail har supermange anvendelsesområder. Det er kun fantasien, der sætter grænserne Cool

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 23-01-2012 af 17:44 Jan Fensten.)
23-01-2012 17:41
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Der findes mange flotte fluer med vinge af bronze mallard, og det er til at styre selv med tommelfingre i rigelig mængde - (ellers er der jo "morgenhårsudgaverne"). Og så måske nogle bisamrotteskind.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
23-01-2012 17:49
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #4
Tak for nogle dine bud. Hjorte har jeg og af en grund jeg ikke husker, var de pakket langt væk; de skal frem igen. Mallard og bison står nu på min indkøbsseddel - dankortet brænder allerede i lommen Wink

Venligst Nikolai

23-01-2012 18:32
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #5
(Denne besked var sidst ændret: 23-01-2012 af 18:54 Arnt Christensen.)
23-01-2012 18:54
klgre

Aalborg
Besked: #6
Hej Nicolai.

Forsøgte med grey mallard fjer i går. De driver en til vandvid.
Er det nemmere med bronze Mallard. Og til Brandt. Er der en speciel
indbindingdteknik.

Hilsen Klaus
23-01-2012 21:33
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
(23-01-2012 21:33)klgre Skrev:  Hej Nicolai.

indbindingdteknik.

Hilsen Klaus

Ved ikke om den ene er nemmere end den anden. Stødte på dette link, som Peter fandt frem til, hvor der vises en teknik til at matche og styre fjerene under indbindning. Når fjeren sidder i sugerøret fjernes ganske få hår, hvor knuden skal sidde, og fjeren styres i sugerøret under indbindning. Har ikke selv prøvet, men det skal da prøves Smile

http://streamers365.com/wing-things/

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 23-01-2012 af 21:55 Nikolai R..)
23-01-2012 21:54
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(23-01-2012 21:33)klgre Skrev:  Hej Nicolai.

indbindingdteknik.

Hilsen Klaus

Der er flere teknikker. Den "almindelige" fjervingeteknik med opret vinge (kan vendes med "spidsen" pegende op eller ned). Fjerene skal være af god kvalitet og korrekt parrede (præcis ens og naturligvis spejlvendte). De to præcist lige brede fjerstykker til en fluevinge skal være fra samme sted på de to helt ens fjer. De skal lægges præcist sammen, og mellem tommel og pegefinger anbringes præcist mht længde og vinkel. Selve indbindingen er nu fingerspitzgefühl - 3 - 4 faste surringer, hvor tråden føres ind imellem fingergrebet om vingen. Hver tørn strammes nedad alt imens vingen ikke slippes ved indbindingspunktet. Så tilføjes 3 - 4 faste tørn mere efter at have flyttet fingrene en anelse bagud, så tråden frit kan tørnes over de første tørn. Stykket midt på fjeren giver normalt de mest sammenhængende vinger. Der er til ca 3 gode vinger på en stor god fjer samt til et par tvivlsomme vinger, hvor materialet kommer fra bunden eller toppen af fjeren. De lidt dårligere dele af fjerene kan bruges som "rullede" vinger, hvor man tager en lidt bredere stykke af fjeren og lægger den 3 - 4-dobbelt. Det er ok kun at bruge materiale fra én fjer. Vingen kan så morgenhårsbørstes hvis man syns. Endelig kan man bare børste fibrene og bruge dem som en hårvinge.

så tilkommer jo Spey- og Dee-vingerne, der er et kapitel for sig selv.

Hvis dine greymallardfjer er af rigtig god kvalitet, er der ikke stor forskel i bindevenlighed i forhold til bronzefjerne. Ofte kan man dog købe diverse teal og grey mallardfjer i elendig kvalitet, hvor de er proppet ned i en pose. Køb kun store fjer, der er parrede og forsigtigt anbragt i poser, så de vender ens og fjerfanerne ikke er splittede.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
23-01-2012 22:18
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
(23-01-2012 22:18)Brandt Skrev:  Der er flere teknikker. Den "almindelige" fjervingeteknik med opret vinge (kan vendes med "spidsen" pegende op eller ned). Fjerene skal være af god kvalitet og korrekt parrede (præcis ens og naturligvis spejlvendte). De to præcist lige brede fjerstykker til en fluevinge skal være fra samme sted på de to helt ens fjer. De skal lægges præcist sammen, og mellem tommel og pegefinger anbringes præcist mht længde og vinkel. Selve indbindingen er nu fingerspitzgefühl - 3 - 4 faste surringer, hvor tråden føres ind imellem fingergrebet om vingen. Hver tørn strammes nedad alt imens vingen ikke slippes ved indbindingspunktet. Så tilføjes 3 - 4 faste tørn mere efter at have flyttet fingrene en anelse bagud, så tråden frit kan tørnes over de første tørn. Stykket midt på fjeren giver normalt de mest sammenhængende vinger. Der er til ca 3 gode vinger på en stor god fjer samt til et par tvivlsomme vinger, hvor materialet kommer fra bunden eller toppen af fjeren. De lidt dårligere dele af fjerene kan bruges som "rullede" vinger, hvor man tager en lidt bredere stykke af fjeren og lægger den 3 - 4-dobbelt. Det er ok kun at bruge materiale fra én fjer. Vingen kan så morgenhårsbørstes hvis man syns. Endelig kan man bare børste fibrene og bruge dem som en hårvinge.

så tilkommer jo Spey- og Dee-vingerne, der er et kapitel for sig selv.

Hvis dine greymallardfjer er af rigtig god kvalitet, er der ikke stor forskel i bindevenlighed i forhold til bronzefjerne. Ofte kan man dog købe diverse teal og grey mallardfjer i elendig kvalitet, hvor de er proppet ned i en pose. Køb kun store fjer, der er parrede og forsigtigt anbragt i poser, så de vender ens og fjerfanerne ikke er splittede.

Ja, det er ski svært at få noget fornuftigt ud af fjer, der mest ligner noget fra en gammel pude. Nu river jeg mig, for nu skal det prøves. Pragmatikeren overgiver sig Big Grin

Venligst Nikolai

23-01-2012 22:40
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #10
Hej Nikolai,
du kunne evt. prøve at bestille hos ham her som jeg fik anbefalet i en anden tråd

http://www.cookshill-flytying.co.uk/

Jeg har ikke fået bestilt hos ham endnu, men "de andre" siger varerne er i orden Smile

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
24-01-2012 11:47
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #11
(24-01-2012 11:47)PeterMulbjerg Skrev:  Hej Nikolai,
du kunne evt. prøve at bestille hos ham her som jeg fik anbefalet i en anden tråd

Jeg har ikke fået bestilt hos ham endnu, men "de andre" siger varerne er i orden Smile

Jeg har bestilt en omgang CDC fjer hos ham - og jeg må sige at det er prima kvaliSmile

Jeg spurgte endda om jeg kunne bestille CDC fjer der max var 3 cm lange og til hvilken ekstra pris? (en lille pakke med 100 stk. og en jumbo pakke med 400 stkExclamation) - det skulle ikke koste ekstra var beskedenExclamation

Kan helt klart anbefale ham.

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
24-01-2012 14:18
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(24-01-2012 11:47)PeterMulbjerg Skrev:  Hej Nikolai,

Tak Peter

Dem kaster jeg mig over. Kan se der er en del materialer de ovenikøbet er billigere med og så i en bedre kvalitet; den er jeg med på Cool

Venligst Nikolai

24-01-2012 14:18