Grønlænderfiskeri
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #1
Grønlænderfiskeri
Hey all !

Jeg skal til lerkendfeld og prøve det famøse grønlænderfiskeri for første gang og glæder mig lidt til at prøve det Smile

Har bare kæft idé om hvilke fluer, eller hvad grej vi snakker ! Tænker lidt en #5, med noget sinktip lign ? (correct me if i'm wrong)

Håber i har lidt tips til en nybegynder Cool

Mvh Stefan

Mvh Stefan Skovbo
23-01-2012 22:00
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Grønlænderfiskeri
(23-01-2012 22:00)Stefan Skovbo Skrev:  Hey all !

Jeg skal til lerkendfeld og prøve det famøse grønlænderfiskeri for første gang og glæder mig lidt til at prøve det Smile

Har bare kæft idé om hvilke fluer, eller hvad grej vi snakker ! Tænker lidt en #5, med noget sinktip lign ? (correct me if i'm wrong)

Håber i har lidt tips til en nybegynder Cool

Mvh Stefan

Hvornår skal du afsted og hvilket stræk skal du fiske? Sink tip er et must eller små belastede rørfluer på langt nylon forfang. Bruger selv synkeline s3 på de dybeste stræk og multi sinktip s3, med og uden intermediate forfang på stræk hvor der ikke er dybe huller (godeset og ud af skoven). Plejer selv at variere fluestørrelsen efter, hvor klart vandet er. Klart vand = små fluer - det viste du nok allerede Tongue

http://borger.vesthimmerland.dk/site.asp...ntID=10859

Venligst Nikolai

23-01-2012 22:23
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #3
(23-01-2012 22:23)Nikolai R. Skrev:  Hvornår skal du afsted og hvilket stræk skal du fiske? Sink tip er et must eller små belastede rørfluer på langt nylon forfang. Bruger selv synkeline s3 på de dybeste stræk og multi sinktip s3, med og uden intermediate forfang på stræk hvor der ikke er dybe huller (godeset og ud af skoven). Plejer selv at variere fluestørrelsen efter, hvor klart vandet er. Klart vand = små fluer - det viste du nok allerede Tongue

http://borger.vesthimmerland.dk/site.asp...ntID=10859

Jeg kører fra Viborg ved en halv 9 tiden ! Stykker lader jeg min kammerat bestemme, han har fisket meget mere i Lerkenfeld end jeg har Smile !

Ja jeg havde godt regnet ud, at det var små fluer i klart vand ! Men åen er vidst ret høj og grumset, efter hvad jeg har hørt Smile ?

Hvad farve fluer snakker vi, har hørt nogle sige at det skal være orange farver?

Mvh Stefan

Mvh Stefan Skovbo
23-01-2012 22:26
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #4
(23-01-2012 22:26)Stefan Skovbo Skrev:  Jeg kører fra Viborg ved en halv 9 tiden ! Stykker lader jeg min kammerat bestemme, han har fisket meget mere i Lerkenfeld end jeg har Smile !

Ja jeg havde godt regnet ud, at det var små fluer i klart vand ! Men åen er vidst ret høj og grumset, efter hvad jeg har hørt Smile ?

Hvad farve fluer snakker vi, har hørt nogle sige at det skal være orange farver?

Mvh Stefan

Lynet med et orange hackle plejer at være et hit i grumset vand. Da det fryser i nat, kan åen hurtigt nå at klare op. Grøndlændere plejer ikke at være så kræsne - hugger som regl hvis de spotter fluen. Prøv med to fluer på forfanget; en hidsig gul/ orange og en dæmpet i brune farver Wink

Venligst Nikolai

23-01-2012 22:35
Allan Baadsgaard P.

Besked: #5
Hey Stefan

Mickey finn med bucktail, eller kalvehalevinge i str. 6-4
Bloody butcher med hårvinge i samme str.
Og esset i ærmet, evt. en egg sucking leech i sort, med pink hoved i str. 6

Knæk og bræk til dig og Kasper

Mvh
Allan
23-01-2012 22:40
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
#5 - sinktip - i fredags var Peter Ross str 10 suveræn og i lørdags en str 12 sort Wooly B med lille goldhead suveræn. Det var godt nok i Binderup, men det vil også virke i Lerkenfelt! Jeg fik dog min blankfisk%sats ødelagt af et ret stort indslag af udlegede fisk trods de små fluer. Alle dog befriet for de modhageløse kroge uden at være oppe af vandet.

Undlad for tynde forfangsspidser, da en eventuel nedgænger ikke skal fightes for længe.

Ingen fisk viste interesse for Kingfisher Butcher, trods indslag af hot orange og generationers berømmelse Huh

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
23-01-2012 22:42
Bjarne S.

Aabybro
Besked: #7
Hej

Jeg plejer at bruge sinktip med synke 3 spids og altid klasse 5. I ekstreme tilfælde bruger jeg versitip synke 6-8.Men normalt bliver jeg hellere hjemme i disse situationer. Tjek vandstanden på pirkens hjemmeside.

Mht. fluerne så er farven uden betydningen - bare den er pink Dodgy. Hvis vandet er lavt og klart fisker jeg også med klassiske fluer ala uldsok med guldhoved, medicin og naturbrune muddlers. I højt farvet bruger jeg the leach, den røde snaphane eller wolly bugger - altså sorte fluer bundet med bløde materialer, som kan skrabe bunden. Disse mønstre virker også fint opstrøms.

Knæk og bræk

Bjarne
23-01-2012 22:44
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #8
Puha jeg skal da vidst ha fat i fluestikket inden jeg skal afsted i morgen kan jeg høre !
Jeg har bundet nogle wolly buggers i pink, sort med orange gummiben og nogle i orange! Alle godt belastede, så de burde gå ned til fiskene ! Har også et par gule lyn, men tror desværre de er for store ! (laks)
Ellers skal jeg vidst ha lubben frem, så jeg kan få bundet nogle klassiske vådfluer, hvis jeg forstår dig ret Brandt Wink ! Det er flot og klassisk, men jeg har svært ved at tro på sådan en flue, men det er vel bare fordi jeg ikke har givet det en ærlig chance ved vandet ! men underholdende at binde !

Mvh Stefan

Mvh Stefan Skovbo
23-01-2012 23:30
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #9
(23-01-2012 22:40)Allan Baadsgaard P. Skrev:  Hey Stefan

Mickey finn med bucktail, eller kalvehalevinge i str. 6-4
Bloody butcher med hårvinge i samme str.
Og esset i ærmet, evt. en egg sucking leech i sort, med pink hoved i str. 6

Knæk og bræk til dig og Kasper

Mvh
Allan

Smider et par esser i boxen også så Wink !

Tænkte nok Kasper allerede hvade reklameret med turen Cool

Mvh Stefan

Ps. tak for sidst Smile

Mvh Stefan Skovbo
24-01-2012 01:07
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #10
(24-01-2012 01:07)Stefan Skovbo Skrev:  Smider et par esser i boxen også så Wink !

Tænkte nok Kasper allerede hvade reklameret med turen Cool

Mvh Stefan

Ps. tak for sidst Smile

Hvor mange stik trak du på dine esser og hvordan var åen i dag ?

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 24-01-2012 af 20:59 Nikolai R..)
24-01-2012 19:52
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #11
(24-01-2012 19:52)Nikolai R. Skrev:  Hvor mange stik trak du på dine esser og hvordan var åen i dag ?

Ikke et eneste stik Big Grin ! Vi hverken så eller mærkede fisk, og vi fiskede næsten hele dagen. Vi startede ved godset og fiskede ud gennem skoven nedstrøms og flere kilometer udefter..

Åen var ellers lækker ! God sigtbarhed, med en let kaffefarve. Det var kun de dybeste høler, hvor man ikke kunne se bunden.

Vi snakkede dog med flere, der sagde at det ikke var mere end et par dage siden de havde haft godt fiskeri efter de små blanke lyn.. Ærgeligt Smile

Mvh Stefan Skovbo
25-01-2012 01:30
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(25-01-2012 01:30)Stefan Skovbo Skrev:  Ikke et eneste stik Big Grin ! Vi hverken så eller mærkede fisk, og vi fiskede næsten hele dagen. Vi startede ved godset og fiskede ud gennem skoven nedstrøms og flere kilometer udefter..

Åen var ellers lækker ! God sigtbarhed, med en let kaffefarve. Det var kun de dybeste høler, hvor man ikke kunne se bunden.

Vi snakkede dog med flere, der sagde at det ikke var mere end et par dage siden de havde haft godt fiskeri efter de små blanke lyn.. Ærgeligt Smile

Ærgeligt Smile Tænkte det nok ville blive svært - det er jo altid let at være bagklog Big Grin

Venligst Nikolai

25-01-2012 10:10