Fluestangs dilemma
Rasmus Rosenberg

Besked: #1
Fluestangs dilemma
Hej Alle,
R alvorligt ramt af fiskefeber og har derfor udviklet noget af et dilemma omkring min næste fluestang, så håber i kan hjælpe. Har i lidt over et år været bidt af fluefiskeriet, fik købt en billig begynderstang #7 og har haft meget glæde af den ved kysten/fjorden efter havørred. R blevet fuldstændigt bidt af at fiske med flue, og er helt sikker på det er noget jeg kommer til at bruge meget tid på de næste mange år. Mit dilemma er nu hvordan skal jeg opgraderer mit grej og ikke mindst komme vidre med fluefiskeriet. Jeg er medlem af CFFC, og har planer om, at tage de ekstra kaste kurser jeg kan, så tekniken skal nok komme en dag. Primært fisker jeg på Kysten/fjorden efter havørred, men det trækker mere og mere for at udvide mit fiskeri til alt på flue: skaller,aborre, multer, gedder, fladfisk what ever. Alle jeg har spurgt siger man skal vælge stang ud fra fiskeri og temprament, hvilket jeg godt kan forstå, men tror lige så meget på at hvis man begynder med et godt stykke værktøj (ikke mindst bedre end det jeg har nu), så lærer man også at spille sammen med det, set i lyset af jeg ikke har formet min kastestil endnu eller kun har lyst til at dyrke en bestemt form for fiskeri. Så hvis man går udfra et budget på omkring 5000.-ish hvad ville i råde en til: Hvis præmissen er: mindst muligt gear, men mest forskellig fiskeri for pengene og bedst indlæring?
1. Bruge alle pengene på en super fed klasse #5 (eller #7) eller hva?
2. Købe en 1500-2000ish #7 (eks.TFO BVK #7) og finde et sæt ?# 3/4/5? till let kyst men mest åen efter aborre, fredfisk etc og alt andet fiskeri, for resten af pengene? I så fald hvilket?
3.Noget andet?
Tror det jeg er mest i tvivl om er hvad #klasse er nemmest at lære på? Er en #7 for.eks svære at lære rullekast og spey casts på end en #5? Umiddelbart virker det sådan på dem jeg har fået lov til at prøve. Omvendt, jeg ser på statikken fra sidste år var der 3 ud af ca 40 kystture hvor det ikke blæste over 6 m/s hvilket er der hvor det begynder at drille lidt (selvfølgelig alt efter vindretning) og på de fleste ture kom min #7 virkelig på prøve (pga af manglende kaste teknik i know) men tror jeg skulle slås mere hvis jeg havde stået med en #5. Så er konklusionen mon, at jeg har lært mere ved at bruge en #7 og få lidt line ud, i forhold til at måske have opgivet med en #5. Eller havde jeg lært mere med en #5 fordi jeg måske havde fået mere føling med kastet, på færre fiske dage...
Desuden er jeg i den situation, som mange, jeg fisker når jeg kan, ikke når DMI siger go ide!. Har heller ikke bil, så når først jeg er ved kysten, skal der fiskes! (mod alle odd's) Så fiske mæssigt har jeg måske svært ved at se ideen af en mindre en #7 på kysten, hvad er jeres erfaring? Men hvad hvis man vil tage en dag ved søen eller åen, er en #7 helt håbløs her? Eller kommer det med teknikken? Synes det er mega svært nu, men r da glad for lidt rygrad i stangen, nå der pludseligt sidder en gedde i den anden ende..
Desuden hvis vejret ikke lige er til en tur på kysten, hvad giver den bedste træning? En møg god #5 (eller anden# som den man primært ville fiske med og som man vænner sig til) eller at have flere # sæt man kan skifte mellem? Tror måske det sidste, men tror også det tager væsentlig længere tid før man "for noget ud af det" både selvtillids og fiske mæssigt.
mvh
Rasmus
24-01-2012 16:19
Adversering
Saltflyfish

Besked: #2
RE: Fluestangs dilemma
Hej Rasmus

Velkommen på fiskevand.

Prøv flere - gerne mange - forskellige stænger/setups, for at få en fornemmelse af, hvad som fungerer for dig. Husk også at notere dig, hvilken line, som du prøver en stang med.
Da du er medlem af CFCC, burde det være muligt, at prøvekaste en del forskellige stænger/setups, så det vil jeg anbefale, at du gør. Derudover er der jo flere forskellige grejhandlere i København, hvor du kan prøvekaste forskellige stænger/setups.

Skal du kun have ét setup, vil jeg anbefale 9´ #7, og gerne i kombination med en (coated) skydeline og efter behov lidt forskellige (ift. længde, vægt og densitet) skydehoveder.
Skal du have to setups vil jeg anbefale, at du springer mindst én klasse over. f.eks. en #6 og en #8. Igen vil jeg anbefale (coated) skydeline og efter behov lidt forskellige skydehoveder til begge stænger.

Skydehoveder kan eventuelt tilpasses af "billige" DT-liner, og som medlem af CFCC kan du sikkert få hjælp til tilpasning og samlinger.

/Christian
(Denne besked var sidst ændret: 24-01-2012 af 16:56 Saltflyfish.)
24-01-2012 16:46
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #3
Hej Rasmus

Som Christian skriver, så kom ud i butikkerne og hos bekendte og prøvekast en masse stænger. Det giver en følelse for hvilken type og aktion der passer dig bedst.

Dernæst skal det siges, at selvom en BVK kun koster 30% af en Helios, betyder det ikke at den er 70% dårligere. Der er mange stænger på markedet hvor du betaler op til flere tusind kroner for 1-2% ekstra. TFO BVK har for eksempel en god garanti, den får gode anmeldelser og er i det hel taget et røverkøb.

Der er også andre amerikanere på det danske marked, f.eks. St. Croix Legend Elite, Orvis Hydros (som har kunnet fås på tilbud til 2500) og andre. Alle stænger hvor du får rigtig meget håndværk og stang for pengene uden at gå på kompromis.

Men først og fremmest skal du have en stang som passer til dig og dit temperament.

Når du har stangen i dit liv, skal du have skydeline og skydehoveder som matcher 100% til dig og stangen. Selv en mindre god stang kaster længere end den dyreste, hvis grejet er veltilpasset!

Til sidst, så køb den 7'er. Så kan du altid købe en BVK i klasse 5 senere.
(Denne besked var sidst ændret: 24-01-2012 af 17:23 Arnt Christensen.)
24-01-2012 17:21
Rasmus Rosenberg

Besked: #4
Tak for svarene, var måske nok et for bredt spørgsmål og tror måske jeg har fået temperament galt i halsen. Forstår nok ikke helt endnu sammenhængen mellem temperament og indlæring. Væbner mig med tålmodighed og prøver stænger (setups), som en gal når jeg får chancen Smile
26-01-2012 20:28
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Rasmus

Kommer du til træning på søndag, kan vi tage en lille snak om det her fluestangs halløj og få dig på rette vej Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-01-2012 21:22
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #6
Hej Rasmus,

Du skal tage imod Lasses tilbud! Dels kan han hjælpe dig videre med kastet og dels får du også chancen for at prøve noget forskelligt grej.

Lige til overvejelse, så ville jeg aldrig købe stang efter hvad jeg tror, at jeg måske kunne få lyst til. Det har jeg gjort nogle gange - og de stænger er næsten alle solgt igen.

Jeg vil sige: Brug din 7'er. Til en start kan du som udgangspunkt bruge den til stort set alt det fiskeri, man kan bedrive på Sjælland. Og vent så med at give efter for grejfeberen, til du har en mere præcis idé om, hvad du reelt holder af at fiske efter. Der er jo ikke meget ved at stå med en klasse 3 til rudskallerne, hvis du faktisk mest har lyst til at fiske torsk på sundet med din fluestang!

Claus

http://www.ussingbech.dk
26-01-2012 21:42
Rasmus Rosenberg

Besked: #7
Hej Claus,
Helt enig køber ikke noget uden jeg har prøvet og testet det, og ja tror alle har vi har prøvet og have en hobby hvor man fik købt sig fattig i det forkerte.
Men var nu egentlig også mere på jagt efter historier om lidt det samme, altså hvis ikke man lige kan komme til kysten og fiske er det så nemmer eller en fordel at have en #5 til at stå og øve sig med nede i gården eller en #7 kaste kanon eller bare lige meget.

Lasse, ja tak kommer til træning på søndag, og kan forhåbentlig være med flere gange i år en sidste. Glæder mig til en ny sesson Smile
(Denne besked var sidst ændret: 26-01-2012 af 22:15 Rasmus Rosenberg.)
26-01-2012 22:13
Adversering