hvorfor fisker i
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #1
hvorfor fisker i
hej

lidt foranlediget af en anden tråd,

hvorfor fisker i ??

Er det for at få mad på bordet ??

Er det for at måle sig i forhold til andre ??

Er det for at prale ??

Er det fordi vi godt kan lide at komme ud, nyde stilheden,

er godt klar over at der selvfølgelig er forskel på ung og gammel(erfaren) fisker

men hvis det var for fangsten så fiskede vi vel med net.

jeg ved det ikke,

jeg kan selv gå i X-mode hvis jeg ikke kommer ud, men ikke fordi jeg som sådan savner at fange fisk,
men bare det at komme UD,

hvordan har i andre det,er det for afslapningen eller præmien??

hilsen Jan

men

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
27-01-2012 21:31
Adversering
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #2
RE: hvorfor fisker i
Ellers bliver jeg sindsygWink.

Hvad fanden skulle jeg ellers lave??? Bruge min fritid på en græsplæne, hell no

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
27-01-2012 21:51
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
For mig er det lige dele rekreation (naturoplevelse, stilhed og afstresning fra hverdagen) og så ren og skær forelskelse i en teknik- og grej/gear betonet hobby.

Fangsten er også fed, men hvis det var det der skulle drive værket var jeg nok blevet sindsyg efter de to sidste sæsoner?DodgyBig Grin

Jeg fisker ikke for at være social, men elsker at være social når jeg fiskerSmile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 27-01-2012 af 22:22 Nikolai Kaad.)
27-01-2012 22:21
Villadsen

Århus C
Besked: #4
Fordi jeg ikke kan lade være og fordi det gør mig til et gladere menneske, ganske enkelt Smile

Kristian Villadsen
27-01-2012 22:31
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #5
Ud og nyde naturen, væk fra det hele, være i sin egen lille "fiskeboble" hvor alt andet er skubbet til side, det fede ved at snyde fisken, eller blive snydt af den
(Denne besked var sidst ændret: 27-01-2012 af 22:48 Jeppe Madsen.)
27-01-2012 22:47
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
(27-01-2012 22:47)Jeppe Madsen Skrev:  Ud og nyde naturen, væk fra det hele, være i sin egen lille "fiskeboble" hvor alt andet er skubbet til side, det fede ved at snyde fisken, eller blive snydt af den

Lige præcis Cool

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
27-01-2012 23:26
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej Jan

Der er jo de fire klassiske faser:
- fange fisk
- flest fisk
- størst fisk
- sværest fisk

Jeg tror også, at fokus skifter med alder og erfaring. Jeg startede på kysten i 74 og med flue i 88. Jeg kan sagtens huske dengang enhver ørred på kysten var en fangstmæssig oplevelse i sig selv. Jeg kan også sagtens erkende de tre næste faser.
Jeg interesserer mig også for f.eks. fugle, planter, svampe og primitiv overnatning (ikke den slags vi dyrker på FV ture Big Grin ) - og det er alle interesser, der i større eller mindre grad er afledt af mit fiskeri. Men for tredive år siden havde jeg ikke kunnet finde på at "spilde" ret meget fisketid på ovenstående - det kan jeg godt idag Blush
Jeg læser lidt med på outdoor- og bushcraft fora. Meget af det der diskuteres der - madlavning med færrest mulige hjælpemidler, bygning af shelter med nedfaldsmaterialer, brændehugning med kniv osv. ... det er ting, som jeg af lavpraktiske grunde forholdt mig til for 25 år siden, fordi jeg fandt ud af, hvor fedt det er, at tilbringe natten på stranden (jeg var skilsmisse-far med børnefri hver anden weekend Rolleyes ) ... uden at skulle slæbe på telt, sovepose og Trangia sammen med neophren waders og grej i rygsækken!
Efterhånden begyndte man så også at undre sig over, hvad fanden det nu var de hed - de svømmefugle som lå og kiggede med forår og efterår - og det blev rutine at smide et par Karl Johan eller mark champignon i linekurven på vej ned til vandet.
Idag synes jeg, at det er fascinerende, at medbringe en 250 grams bøf (selvom der også er adgang til kvæg ved mange fiskepladser CoolCool )- og så tilberede den som et festmåltid med tilbehør fundet i naturen Smile
Nu er jeg så heldig, at min natur-interesse er et fag på den idræts skole, hvor jeg arbejder.

Men jeg elsker stadig både at fiske og at fange en fisk i ny og næ Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-01-2012 00:04
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Ja - jeg fisker udelukkende for at prale! Og det går fand'me godt!!!Cool Desværre er min sidste fisk alt for stor til at være på skærmen Big Grin

Nej, kodeordet må være 100% afkobling og ny strøm på batterierne - oftest alene, men også gerne i begavet selvskab - og derudover så er der jo forumtureneTongue

Lystfiskeri er så den bedste måde for mig, hvilket nok skyldes den tidlige intro via mølledam i barndomhjemmets baghave med naturlig selvreproducerende bækørredbestand - fisk med maksvægt på 3 pund. Kilosfisk fik jeg mange af! Så for den, da! Nu kom praleriet allerede på banen igen Angel

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
28-01-2012 03:06
LCB

Besked: #9
Citér:Ja - jeg fisker udelukkende for at prale! Og det går fand'me godt!!!Cool Desværre er min sidste fisk alt for stor til at være på skærmen Big Grin

Ha ha, den god, Brandt! Smile

Jeg fisker fordi jeg synes det er sjovt!

Lars
28-01-2012 09:36
Torben Thinggaard

Aarhus / Vestjylland
Besked: #10
Hej Jan,

jeg fisker for at kunne drikke i smug.

Bedste hilsner

Torben
28-01-2012 09:45
klgre

Aalborg
Besked: #11
I går gik jeg ved åen i den kolde østenvind og blev igen mindet om hvor dejligt
det er at være derude. Når påklædningen er i orden, og den bidende kulde ikke
trænger indenfor, er det jo en fantastisk oplevelse. To ræve, der søger desperat efter føde, søger målrettet mod fjorden, og forstærker den rå oplevelse. Fiskene var ikke i bidehumør, men en enkelt falder på 70 cm. i rigtig god kondition leverer en herrefight, og tvinger hænderne ned i det kolde vand for at hjælpe den på vej igen.
Eller dengang man stod i Mariager fjor med en kraftig vind i og snefygning i ryggen.
Overraskelsen var stor, da det bagvedliggende landskab pludseligt var snedækket, og vejene var blevet ufremkommelige.
Når det drejer sig om havørredfiskeri kan det ikke være fangsten alene der trækker. Her er magien ved fangsten en betydelig faktor. Vi kender vel alle følelsen af hvordan 10 nulture glemmes når hugget endelig falder.
Fluefiskeriet er så det der binder det hele sammen, og gør det til en livsform for nogle. Den oplevelse af at eksperimenter, erfaringer og forbedret teknik forbedrer fangsterne får
det hele til at gå op i en højere enhed.
Min gode kollega startede som nybagt fluefisker med at fange en 4 kilos havørrede. Han havde flere gode fangster den sæson. Han gik den samme strækning på 300 meter aften
efter aften. Han[/align] startede først sit fiskeri sidst i maj når udetemperaturen var tilpas høj, og der var havørred i åen. De næste to sæsoner fangede han ikke en eneste fisk, og nu har han lagt stangen på hylden.
Ovenstående for at understrege at fangsten alene ikke driver værket.

UPS. Glemte lige det vigtigste: Det er også fedt at gå med noget fedt nyt amerikanergrej.

Hilsen Klaus Gregersen
28-01-2012 10:16
LCB

Besked: #12
For din kollega var det vel netop fangsten der frev værket?

Lars
28-01-2012 10:32