Østerå - Aalborg
Bertelsen

Besked: #1
Østerå - Aalborg
Hej hej..

Ville høre om der er nogen herinde, der har erfaringer med Østerå i Aalborg?

Bertelsen
27-01-2012 23:28
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Østerå - Aalborg
Hej Bertelsen

Ikke ud over, at jeg for en del år siden har udsat en masse små havørreder i åen. Der skal nok være enkelte ørreder (+ nogle regnbueørreder) i åen. Der er ingen foreninger ved Østerå, så du skal spørge lodsejerne om lov. Men alt dette ved du nok i forvejen.

Velkommen herinde - du ku' skrive et par ord om dig selv i profilen(?) - går ud fra, at du er lokal?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
28-01-2012 02:54
Bertelsen

Besked: #3
Hej igen.

Ja jeg er lokal. Jeg fisker dog mest i fjorden. Efter Aalborg Kommunes hjemmeside skulle der være frit fiskeri i Østerå. Jeg tænker derfor at prøve mig lidt frem derude i den kommende tid. Jeg kan se du også er fra byen, hvilke pladser fisker du på i fjorden, hvis man må være så fræk at spørge?

Venlig Hilsen
Bertelsen

P.s. Har du noget kendskab til Romdrup å - den ude ved Grønlandshavnen?
29-01-2012 01:50
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(29-01-2012 01:50)Bertelsen Skrev:  Hej igen.

Ja jeg er lokal. Jeg fisker dog mest i fjorden. Efter Aalborg Kommunes hjemmeside skulle der være frit fiskeri i Østerå. Jeg tænker derfor at prøve mig lidt frem derude i den kommende tid. Jeg kan se du også er fra byen, hvilke pladser fisker du på i fjorden, hvis man må være så fræk at spørge?

Venlig Hilsen
Bertelsen

P.s. Har du noget kendskab til Romdrup å - den ude ved Grønlandshavnen?

Fiskeriet i Østerå er frit, hvor Aalborg kommune ejer jorden. Jeg tror næppe, at alle andre lodsejere ved åen ser lige sådan på det. Men jeg tror sagtens, at man kan få lov til at fiske mange steder, hvis man spørger.

Det er sjældent, at jeg fisker i Limfjorden ved Aalborg, da naturen "er for kedelig", synes jeg. Jeg kører til Mariager, Ertebølle, Rønbjerg, Næsbydale eller helt til Djursland, når jeg skal på kysten. Men du kunne prøve Egholm - NØ.

Romdrup å er nok lidt af en dødssejler. Jeg tror ikke, at der findes gydemuligheder i åen overhovedet (?) Husk alligevel fredningsbæltet ude ved havnen. Der skulle være OK fiskeri ved møllerne øst for udløbet.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
29-01-2012 10:41
Thorsen

Århus C
Besked: #5
(27-01-2012 23:28)Bertelsen Skrev:  Hej hej..

Ville høre om der er nogen herinde, der har erfaringer med Østerå i Aalborg?

Bertelsen

Østerå (eller Kjærs mølleå) er jo min gamle barndoms å og vel nok også min første rigtige forelskelseHeart. Jeg har brugt rigtigt mange timer på, at bade orm og små spinnere i den og det er da også blevet til en hel del regnbuer, små bækørreder, få gedder, kæmpe skaller og fede ål. Havørreder har jeg dog aldrig set eller hørt fangster om.

Åen løber under den centrale del af Aalborg fra Øster Allé ved garnfabrikken Gabriel (v/broen der fører ned til politistationen) og til sine to udløb i Limfjorden.
Der er et par opstemninger ved netop Gabriel, hvoraf specielt den ene er næsten umulig for laksefisk at passere. Der er dog etableret en fisketrappe for at afhjælpe det probleme.

Åen var fra udløb og til Indkildevej en næste snorelig kanal, men i 90erne blev der udført lidt genopretning af åen i Østerådalen (også kendt som Sydskoven) eller etablering af sving om man vil, men en rigtig havørred å tror jeg aldrig at den bliver. Det er der vist ikke gydeforhold til og heller ingen bestand at avle på. Jeg mener også, at der nu er en lille gennemføring af vand til den Engsø der blev oprettet i forbindelse med udvidelse af stisystemet i Østerådalen. Det er næppe noget der gavner laksefisk at søens rovfisk nu har fri passage til at æde løs af smolten.

Jeg er ikke så godt kendt på det øverste stykke af åen, men måske der kunne være lidt bækørred fiskeri der er værd at se nærmere på. Eneste større tilløb, som jeg kender til er Guldbækken og her er der vist lavet et stort arbejde med naturgenopretning de sidste par år.
http://www.sportsfiskeren.dk/search/node...%C3%A6kken

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
29-01-2012 23:44
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
Da jeg gik på Uni i Aalborg i 90´erne havde jeg et par ture derud. Vi fiskede primært med spinnere og orm efter de regnbuer der var i åen og fangede også et par stykker af dem Smile

Det er strækket opstrøms Kærby vi fiskede på. En enkelt tur ude ved Dall Villaby blev det også til.

jeg mødet også et par enkelte geddefiskere, som kunne fortælle om fangster af mindre gedder.

Jeg aner ikke hvordan åen har udviklet sig de sidste 15 år?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
30-01-2012 09:38
victor lange

Besked: #7
hej bertelsen

jeg har fanget mange fisk i østerå: regnbuer og en masse ørreder og skaller har også haft et par gedder på. jeg pleger at stå under indkildevej og under motorvejen ved siden af. Shy
04-08-2012 20:23
Adversering