Drejning af Håndtag på Gevindstang
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #1
Drejning af Håndtag på Gevindstang
For lige få en general tråd ind med gode fif til folk der laver deres håndtag på gevind stænger og andet inden montering på klinge, vil jeg høre om folks forskellige fif og råd til at løse følgende:

Når der limes på gevind stangen med Trælim, PU trælim eller Epoxy, hvordan undgår folk at lim resterne ikke bliver siddende på gevindstangen eller hvordan fjerner i resterne så der ikke bliver problemer næste gang ?

Har hørt et lille fif med at sprøjte et tyndt lag (mad olie på -- Fedtstof på spray til madlavningen der er brugt) - Er dog kun testet med Epoxy

Men hvordan med trælim og PU trælim ?

Og andre forslag med Epoxy ?

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
30-01-2012 09:40
Adversering
mads århus

Århus
Besked: #2
RE: Drejning af Håndtag på Gevindstang
Hej Klaus

Jeg limer altid min kork med pu lim aldrig med epoxy, plejer at "smøre" gevindstangen med stearin inden jeg limer, hvis det er nødvendigt at rense stangen inden næste håndtag spænder jeg stangen i bormaskinen og køre en møtræk igennem hele gevindstangen så er den ren nok til en ny omgang kork.

Mvh Mads
30-01-2012 10:54
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Hej Klaus,
jeg smører bare ikke lim på den inderste mm af korkringen - så er det begrænset hvor meget de sidder fast. Men kun med trælim og epoxy. Og så løsner jeg det hele fra stangen inden limen er hærdet helt - uden altså at tage håndtaget af gevindstangen - jeg flytter den bare lidt.
PU lim bruger jeg kun når jeg drejer direkte på klingen.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
30-01-2012 10:56
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #4
Mad olie i korken inden limning lyder som en dårlig ide, hvis du ikke 100% sikker på at olien er slebet væk inden monteringen på klingen. Ved sidste håndtag jeg limede, rulle jeg et par omgange køkkenfilm om stangen inden limning - virkede perfekt. Enden som ringene trækkes over, fik lige en stump malertape omkring, så filmen ikke arbejdede. Bruger kun PU lim Smile

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 30-01-2012 af 11:12 Nikolai R..)
30-01-2012 11:11
Tim Strange

Højbjerg, Århus
Besked: #5
Hej

Når jeg har limet kork, bruger jeg PU lim og direkte på klingen, det må da være det nemmeste?

Mvh. Tim Strange

Seatroutonfly@gmail.com
Federation of Flyfishers CI
30-01-2012 13:52
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #6
Jeg viklede malertape om gevindstangen, smurte tapen ind i hjulfedt og gav korkringene en tyndt lag pu-lim.
Efter håndtaget var drejet, var det lige til at tage af.

Det lærte jeg så efter at mit første håndtag blev limet direkte på gevindstangen med rigeligt pu-lim... Håndtaget sidder stadig fast på gevindstangen den dag i dag. :-)
30-01-2012 14:45
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #7
Det er helt sikkert det nemmeste at dreje direkte på klingen. Men bare noget seriøst øv hvis der går noget galt Smile

Men er også fordi jeg drejer håndtag for andre, som hjælp .. Kan også godt lide at lave flere af gangen når jeg sliber, samt lege med lidt forskellige design. Der kommer gevind stangen godt ind

Den med maler tappen skal jeg lige prøve næste gang. Havde jeg ikke skænket en tanke.. Angel

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
30-01-2012 23:13
Adversering
Swebbe

Besked: #8
(30-01-2012 14:45)Bo_Hansen Skrev:  Jeg viklede malertape om gevindstangen, smurte tapen ind i hjulfedt og gav korkringene en tyndt lag pu-lim.
Efter håndtaget var drejet, var det lige til at tage af.

Det lærte jeg så efter at mit første håndtag blev limet direkte på gevindstangen med rigeligt pu-lim... Håndtaget sidder stadig fast på gevindstangen den dag i dag. :-)

Får man så ikke seriøse problemer med at lime korken på klingen efterfølgende, hvis den er smurt ind i fedt indvendigt? Olie eller hjulfedt eller andet smøremiddel må da påvirke PU eller araldittens evne til at binde, når det skal monteres på stangen?

- Jeppe Lyngsø
31-01-2012 12:34
123

Besked: #9
Hej Klaus,

Jeg bruger en stål mandrel som jeg gnider ind i et Ikea stearinlys. Det har nok aldrig set skyggen af stearin, men det virker nu fint alligevel Smile Jeg limer ringene sammen med "Bostik 800 Trælim PU" og det virker som det skal. Til at presse ringene sammen bruger jeg bare en hurtig tvinge med huller i. Du kan se billeder her: http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=3285

I tråden jeg linker til vil du kunne, se at jeg bruger malertaper på mandrellen. Det er jeg gået fra da det ikke gør nogen forskel så længe jeg gnider mandrellen ind først. Jeg er overhovedet ikke påpasselig med ikke at ramme midten af ringen med lim, og faktisk tror jeg ikke et sekund på at limen ikke helt automatisk kommer ind og rammer hullet når korken bliver presset sammen. Før i tiden smurte jeg lim på begge ringe, men nu gør jeg det bare på én ring og smører rigelig med lim på. Det giver ingen forskel for holdbarheden, men det tager kun den halve tid Big Grin

Jeg er i øvrigt igang med at dreje hjulholdere og jeg skal nok poste nogle billeder når jeg har kreeret noget som er værd at kigge på Big Grin
31-01-2012 16:37
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #10
(31-01-2012 12:34)Swebbe Skrev:  Får man så ikke seriøse problemer med at lime korken på klingen efterfølgende, hvis den er smurt ind i fedt indvendigt? Olie eller hjulfedt eller andet smøremiddel må da påvirke PU eller araldittens evne til at binde, når det skal monteres på stangen?

Jeg tog lige en rundfil og kørte igennem hele håndtaget.

Håndtaget sidder da på stangen endnu.. :-)

[Billede: IMG_1037.jpg]

[Billede: IMG_1048.jpg]

[Billede: IMG_1050.jpg]
31-01-2012 18:01