Hvilken fiskeline og krog til Hardy Proaxis [nybegynder]
FreedomFisher

Besked: #1
Hvilken fiskeline og krog til Hardy Proaxis [nybegynder]
Hej alle fiskedrenge og fiskepiger

Den økonomiske nedsmeltning af verdensøkonomien raser og jeg skal gerne vide hvilken line eller liner og hvilke fiskekroger der passer til min nyerhvervede Hardy Proaxis stang.

Jeg er totalt nybegynder dvs. har aldrig sådan rigtigt fisket før.

Der er noget med at der er forskellige størrelser af kroge.

Hvad er forskellen og hvilke kroge skal jeg vælge til min stang hvis jeg skal fiske i danske farvande?

Jeg har planer at om købe et større lager af liner og kroge så fortæl mig venligst også hvilken type line jeg skal købe?

Hvilken tykkelse og hvilken længde? Er der visse mærker og eller produkter i anbefaler in regards to this?

Med venlig hilsen
The FreedomFisher!
12-02-2012 21:39
Adversering
FreedomFisher

Besked: #2
RE: Hvilken fiskeline og krog til Hardy Proaxis [nybegynder]
P.S

Jeg har set dette billige produkt:

http://engrospriser.dk/fr/dk/fritid/fisk...ine-025mm/

Den fiskeline jeg har fået sat på mit fiskehjul er en del tykkere end ovenstående.

Skal jeg vælge en tykkere line og hvorfor? Hvor køber jeg dem billigst? Hvor køber i dem?[/align]
12-02-2012 21:43
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
(12-02-2012 21:39)FreedomFisher Skrev:  Hej alle fiskedrenge og fiskepiger

Den økonomiske nedsmeltning af verdensøkonomien raser og jeg skal gerne vide hvilken line eller liner og hvilke fiskekroger der passer til min nyerhvervede Hardy Proaxis stang.

Jeg er totalt nybegynder dvs. har aldrig sådan rigtigt fisket før.

Der er noget med at der er forskellige størrelser af kroge.

Hvad er forskellen og hvilke kroge skal jeg vælge til min stang hvis jeg skal fiske i danske farvande?

Jeg har planer at om købe et større lager af liner og kroge så fortæl mig venligst også hvilken type line jeg skal købe?

Hvilken tykkelse og hvilken længde? Er der visse mærker og eller produkter i anbefaler in regards to this?

Med venlig hilsen
The FreedomFisher!

Hej freedomfisher.

Og velkommen til.

Først og fremmest skal du tage din Proaxis stang frem, så skal du læse alt den skrift der står lige over korkhåndtaget, og så skal du skrive det i en tråd her under.

/Allan

Ps. Det er altid god latin at skrive under med sit "rigtige" navn når man henvender sig til andre på et forum, specielt hvis man forventer at få en god portion hjælp Wink

http://www.customflies.dk
12-02-2012 21:44
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan du endte med en Proaxis hvis du er så grøn i fluefiskeriet ?
12-02-2012 22:35
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Enten er det her en joke eller også står der en forhandler derude og griner hele vejen ned til banken - samme forhandler skulle så ha et los i sin dertil indrettede Dodgy

Linetykkelser og krogstørrelser - tsk tsk tsk.....må jeg anbefale en tur på biblioteket til afdelingen for fluefiskelitteratur Exclamation

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
12-02-2012 22:46
FreedomFisher

Besked: #6
Jeg valgte den fordi jeg havde pengene til den og har hørt rigtig godt om den.

Er proaxis stangen skidt på nogen måde for en nybegynder?

Jeg skriver bevidst ikke med mit rigtige navn da jeg ikke ønsker at havne på google.

Jeg har ikke fiskestangen ved min hånd men det er altså nødvendigt at skrive hvad der står på den?
12-02-2012 22:57
johanlind21

Besked: #7
synes det lyder lidt mærkeligt at bruge 5000 på en stang uden at læse lidt om fluefiskeri først
12-02-2012 22:58
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
(12-02-2012 22:57)FreedomFisher Skrev:  Jeg valgte den fordi jeg havde pengene til den og har hørt rigtig godt om den.

Er proaxis stangen skidt på nogen måde for en nybegynder?

Jeg skriver bevidst ikke med mit rigtige navn da jeg ikke ønsker at havne på google.

Jeg har ikke fiskestangen ved min hånd men det er altså nødvendigt at skrive hvad der står på den?

Hej frihedsfisker

Så må du da også have gjort lidt research med at finde ud af hvad det der fluefiskeri er? Ja det er nødvendigt at vide hvad der står over håndtaget for at give bare et minimum af rådgivning til hvad for en line der skal bruges, men det lader til at du allerede har en flueline så vi må da håbe at forhandleren der har solgt dig sættet har valgt rigtigt og spolet den rigtigt på hjulet..

Nej stangen er ikke skidt på nogen måde for en begynder, medmindre det da er en 12'er stang og du vil fiske små bække i jylland.

Mere info kræves for at give gode råd ellers bliver det som vinden blæser Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
12-02-2012 23:31
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Hej FF,
jeg skrev som jeg gjorde fordi det i dit første indlæg ikke lød som om du vidste at det var en fluestang du havde købt. Du snakkede om linetykkelser og kroge i forskellige størrelser.

Jeg vil stadig anbefale dig en tur på biblioteket, men jeg vil da gerne lige ridse fluefiskeriet op for dig.

Det hedder fluefiskeri fordi vi bruger en kunstig flue -bundet af naturmaterialer eller kunstmaterialer. FLUEN laver vi i forskellige størrelser. Vi fisker altså ikke med en bar krog med agn på.
Fluen behøver så heller ikke ligne en flue, men et hvilket som helst af fiskens byttedyr, altså alt fra insekter til fisk eller hvad fisken nu æder - franskbrød f.eks.

I fluefiskeriet er det linen der er kastevægten - det er derfor den er så tyk/tung sammenlignet med alm. fiskesnøre.

Du har en fluestang - på den sætter du et fluehjul i passende størrelse. Det skal kunne rumme din flueline og 100 m. bagline.

Inderst på hjulet fylder du 100 m. 20 lbs. spundet dacron bagline. Den binder du sammen med din flueline (bindes i bagenden af fluelinen) - du vælger en flydende WF line en klasse over den klasse der står på din stang.

I forenden af fluelinen binder du et forfang - det kan være taperet (tyk i den ene ende og tyndt i den anden) nylonforfang. Den tykke ende skal bindes sammen med fluelinen. Start med en 9 fods forfang.

I enden af forfanget binder du en forfangsspids af utaperet nylon i en tykkelse der passer til fluer og fisk og fiskesituation.
I enden af forfangsspidsen binder du så din flue.

Så er du klar til at fiske - eller rettere - du er klar til at lære fluekastet. Til den træning vil jeg dog anbefale at du skifter fluen ud med et stykke garn.

Og så tilmeld dig endeligt et begynder kastekursus hvor man gennemgår grejsammensætning inden kastningen så du får en grundig indføring i fluefiskeriet.
Eller du kan købe dig noget instruktion hos Lasse ;-)

Men først - på biblioteket Smile

Ovenstående er noget forenklet og udelukkende et forsøg på at hjælpe lidt.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 13-02-2012 af 11:08 PeterMulbjerg.)
13-02-2012 09:57