Stjerner:
  • 2 stemmer - 3.5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leadwing Coachman Variant
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #1
Leadwing Coachman Variant
Hey,

Har bevæget mig mig fra tør til våd i går aftes for lige at prøve noget andet. Faldt over denne, og bævede lidt over at den var med traditionel (?) fjervinge - men prøves det skulle detSmile Så here goes....

[Billede: DSC02860.JPG]

Krog: str. 12 (har brugt TMC 100)
Tråd: Sort Veevus 16/0
Tag: Flad guldtinsel
Rib: Guldtinsel
Krop: Påfugleherl
Hackle: Agerhøne
Vinge: Blue Dun Andevinge
Hoved: Bindetråd

Dette er mit andet forsøg, det første blev vingen knap så god og hovedet blev ikke lige noget at skrive hjem om.
På denne er jeg godt klar over at hacklet er blevet for langt og måske lige markant nok - det bliver rettet på næste version.

Vingen er jeg nu gansk stolt af Blush dog syntes jeg den "krøller/folder" pga bindetråd - hvordan undgår man det - Ja altså lige ud over øvelse?

Men kom med en gang kritik...

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
13-02-2012 19:20
Adversering
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #2
RE: Leadwing Coachman Variant
Har ikke bundet sådan nogle fluer der xD
Men ja det eneste er de der folder på vingen .. men kan ikke hjælpe på den ..

synes det en flot flue, så sorry jeg ikke kan skrive noget dårligt Tongue

// Jonathan

ha' en go' dag !
13-02-2012 19:27
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Godt gået - vingevulkerne er ikke lette at undgå, men de kan minimeres ved korrekt tryk med tommel og pegefinger på vingen under indbindingens første fase. En lidt smallere vinge kunne også hjælpe en smule.

Hvor har du fundet det mønster - jeg har aldrig set det før?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
13-02-2012 23:20
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #4
@Jonathan
tak takSmile

@Brandt
Mange tak - næste forsøg vil blive presset noget mere. Prøve flere gange, men syntes ikke lige at jeg kunne få vingen til at makke ret. Opdagede dog at den øverste fjerstråle bliver såkaldt slidt lige over bindetråden når man strammer tråden - kan det afhjælpes eller helt undgåes?

Jeg havde lidt svært ved at aflure bredden af vingen ud fra den video jeg har fulgt, overvejede at prøve på at tælle fjerstråler, men opgav og klippede en cirka delDodgy Men jeg skal da lige prøve at indskrænke mig, på næste exemplarSmile

Jeg fandt fluen på denne side Caddis Chronicles. Jeg prøve at binde fluen fordi jeg havde alle materialerne sådan ca. Derfor jeg har skrevet variantBlush

Kender ikke helt historien bag fluen endnu, der står ikke det store på siden.

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
13-02-2012 23:41
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(13-02-2012 23:41)Kent Hansen Skrev:  @Jonathan
tak takSmile

@Brandt
Mange tak - næste forsøg vil blive presset noget mere. Prøve flere gange, men syntes ikke lige at jeg kunne få vingen til at makke ret. Opdagede dog at den øverste fjerstråle bliver såkaldt slidt lige over bindetråden når man strammer tråden - kan det afhjælpes eller helt undgåes? Ja, hvis du holder lidt løsere Tongue

Jeg havde lidt svært ved at aflure bredden af vingen ud fra den video jeg har fulgt, overvejede at prøve på at tælle fjerstråler, men opgav og klippede en cirka delDodgy Men jeg skal da lige prøve at indskrænke mig, på næste exemplarSmile Det er kun et par fibre - ikke mere.
Jeg fandt fluen på denne side Caddis Chronicles. Jeg prøve at binde fluen fordi jeg havde alle materialerne sådan ca. Derfor jeg har skrevet variantBlush

Kender ikke helt historien bag fluen endnu, der står ikke det store på siden.

Cheers,

Kent

Jeg kan godt lide mønstret. Andevingefjerene er drilagtige - meget til tider. Alligevel er du sluppet flot fra udfordringen!

14-02-2012 00:39
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #6
Hey Brandt,

Her er det meget lidt historie på Leadwing Coachman. Det ser ikke ud til at der er ret meget andet baggrundshistorie omkring den. Blev dog oplyst om hvilke andre mere kendte familiemedlemmer fluen har, som det kan ses længere nede på linket.

Blev dog overrasket over at der hersker lidt uenighed omkring hvordan fluen skal bindes. Her ser det ud til at en hvis Ray Bergman binder hacklet in foran vingen på en del af de viste fluer under billedet i linket - er det mest normalt eller hvordanHuh
Eller med en hale som i denne webshop.

Har forsøgt mig igen her til aften og det er allerede blevet meget bedre både med hackle og knap så foldet vinge - det hjalp sgu at holde lidt strammereBig Grin og lidt lavere vinge, så mangler jeg bare at lave en ny, med et par ekstra fibre iDodgy

Cheers,

Kent, som syntes det lige pludselig er sjovt at binde våd med fjervingerAngel

by W.C. Fields
14-02-2012 22:39
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #7
Det er virkelig flot bundet og kanon at se nogen af de gamle klassikere Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
14-02-2012 23:14
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Hej Kent - tak for linket.

Er du medlem af FFFD? - så kunne du tage med mig til Aarhus d. 1. marts, hvor der skal leges med fjervinger på vådfluer. http://aarhus.fffd.dk/index.php?option=c...&Itemid=62

15-02-2012 00:17
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #9
(14-02-2012 23:14)Klaus J Skrev:  Det er virkelig flot bundet og kanon at se nogen af de gamle klassikere Big Grin

Hey Klaus,

tak for de fine ord - er som osse ganske tilfreds med resultatet af 2 forsøgBig Grin og det er som ganske sjovt nå det lykkedesAngel

Cheers,

Kent

by W.C. Fields
15-02-2012 00:28
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #10
(15-02-2012 00:17)Brandt Skrev:  Hej Kent - tak for linket.

Er du medlem af FFFD? - så kunne du tage med mig til Aarhus d. 1. marts, hvor der skal leges med fjervinger på vådfluer. http://aarhus.fffd.dk/index.php?option=c...&Itemid=62

Jeps jeg er medlemSmile

Jeg får lige tjekket kalenderen om det passer ind - havde ikke lige tjekket deres side omkring denne aften.

Vender tilbage hurtigst muligt Brandt....

Cheers,

Kent

by W.C. Fields
15-02-2012 00:30
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #11
(15-02-2012 00:17)Brandt Skrev:  Hej Kent - tak for linket.

Der er blevet clearet med kalender og kone - så jeg er klar BrandtSmile

Får mig lige meldt til ved Thomas.

Cheers,

Kent

by W.C. Fields
15-02-2012 13:58
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(15-02-2012 13:58)Kent Hansen Skrev:  Der er blevet clearet med kalender og kone - så jeg er klar BrandtSmile

Får mig lige meldt til ved Thomas.

Cheers,

Kent

Så må vise, om der kommer andre - ellers behøver vi ikke at køre så langt Wink

15-02-2012 14:00