Stjerner:
  • 1 stemmer - 1 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Perlen!
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Perlen!
I Innovationens navn (og lidt i kedsomhedens)

Har jeg prøvet mig lidt frem her til aften med en ny flue.
Mine krav til fluen var at den skulle kunne fiskes på kysten, under alle årstider, den skulle være tung, men samtidig kunne svæve, den skulle ikke være stor, men skulle flytte noget vand.
Det var essentielt at den ikke var for skarp i farverne men heller ikke helt usynlig.
Den skulle efterligne alting og samtidig fiskes både hurtigt og langsomt.

Nu kan man jo sige at der er en hel del kompromiser samlet ned i en flue og hvorfor ikke bare skifte flue? Jo det kan man godt, men det er bare MEGA skægt at lege med materialerne Big GrinBig Grin

Valget faldt på en Tiemco 760sp str 4. Grunden herfor var at krogen er tilpas tyk i wiren til at give mig den ønskede effekt uden at jeg skulle belaste den.
Samtidig er det ikke en kæmpekrog og den gør det meget godt som mellem krog i str 4.

Halemateriale faldt på marabou i en oliven farve det blev bundet ind.
Til krops hackle valgte jeg et normalt grizzly hackle og ribben er den nye Veevus T11s Holo tinsel.

Selve kroppen har jeg lavet spundet i dubbing løkke, af Futureflys Redfox dubbing og Fasan marabou, dette tørnes nu frem til hovedet.
hackle og rib følger efter. og der bindes ned.

Selve hovedet på fluen er der hvor jeg ville prøve at være lidt innovativ, her skulle vandet gerne blive flyttet lidt, fluen skulle ikke være for voldsom og samtidig skulle den jo også kunne kastes på en fluestang i den lave ende skalaen. Og det gjorde heller ikke noget at det var billigt.

Valget faldt på helt almindelige perler fra en lejetøjsbutik, dem jeg har herhjemme er nogle med lidt mere pang farver og de viste sig perfekte til formålet.
Op på en bageplade med perlerne.
[Billede: img0170ba.jpg]

Og ind i ovnen.
Her skudt igennem ovn vinduet efter 1 minut.
[Billede: img0172dl.jpg]

Og her efter 2 minutter.
[Billede: img0173ln.jpg]

Og her det færdige resultat efter 2 minutter og 30sekunder.
Ovnen var sat på 200 grader og var forvarmet. Big Grin Så kan man sku lige smide en frostpizza ind bagefter CoolCoolCool
[Billede: img0175fc.jpg]

Hullerne i perlerne blev lidt store, det kom jeg uden om ved at lægge bindetråd i en klump og fæstne perlen med sekundlim. Jeg skal lige have tænkt lidt over om man kan lægge perlerne i en eller anden lille form så de holder den lave indre diameter, desuden kunne det være sjovt hvis man samtidig kunne få dem så flydende at de tager lidt tragt form ala Petitjeans magicheads. Nå men det må blive i forsøg nr 2.Tongue

her er den færdige flue og i må hjertens gerne kommentere på den.
jeg aner ikke om der er nogen der har lavet den slags perler før, men jeg følte mig satans innovativ i processen Big GrinBig GrinBig GrinBig Grin

[Billede: img0405ct.jpg]

/Allan

http://www.customflies.dk
13-02-2012 22:21
Adversering
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #2
RE: Perlen!
awesome !

- kan godt li du leger med perler Big Grin

Nå men til fluen, det ser da sjovt ud :b
men ved ikke synes perlen er lidt alene på fluen ?
- sådan der måtte godt være mere krop op til den så det ikke er en perle - mellemrum - flue, hvis du forstår ? :b
(flueknepperi)

Men sygt tænkt alligevel !

// Jonathan

ha' en go' dag !
(Denne besked var sidst ændret: 13-02-2012 af 22:37 J.P.G..)
13-02-2012 22:36
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
(13-02-2012 22:36)J.P.G. Skrev:  awesome !

- kan godt li du leger med perler Big Grin

Nå men til fluen, det ser da sjovt ud :b
men ved ikke synes perlen er lidt alene på fluen ?
- sådan der måtte godt være mere krop op til den så det ikke er en perle - mellemrum - flue, hvis du forstår ? :b
(flueknepperi)

Men sygt tænkt alligevel !

// Jonathan

Ideen er netop at de vandstrømme der opstår lige bagved perlen ikke bare løber henover fluen men ned i hullet bagved og laver turbulens.

/Allan

13-02-2012 22:40
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #4
I mine øjne ligner det en meget spændende variant af Brenda's mor! Thumbs up! Jeg tror at det giver go' mening med det mellemrum, for at skabe turbulens. Fedt at du går på jagt i børneværelset. Kunne være jeg skal på udkig i konens aflagte smykkedimser!

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
13-02-2012 23:25
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
Sjov idé Allan! Smile

Så giver det pludselig mening med alle de perler. der ligger og flyder rundt omkring!

Tanken med at få dem lagt i en eller anden form syntes jeg lyder spændende. Det ser ud til, at den trækker en del bindetråd som den er nu? Smile

Jeg syntes fluen ser fed ud og glæder mig til at høre hvordan den går i vandet - fange fisk skal den helt sikkert gøre Cool

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
14-02-2012 10:11
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
P.S.

Jeg kom lige i tanke om, at perlerne jo også skifter form, når man stryger dem på en perleplade. Måske kan man ganske enkelt stryge demi den ønskede form? Altså hvis man kunne lave en eller anden form de kunne ligge i, men man stryger dem?

Så er der måske lidt mere styr på processen - og du slipper for frostpizzaenTongue

Blot en tanke herfra

MVh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
14-02-2012 10:14
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #7
(14-02-2012 10:14)Nikolai Kaad Skrev:  P.S.

Jeg kom lige i tanke om, at perlerne jo også skifter form, når man stryger dem på en perleplade. Måske kan man ganske enkelt stryge demi den ønskede form? Altså hvis man kunne lave en eller anden form de kunne ligge i, men man stryger dem?

Så er der måske lidt mere styr på processen - og du slipper for frostpizzaenTongue

Blot en tanke herfra

MVh

Nikolai

Jeg snakkede med en svensk havørred fisker i går, han foreslog en varmepistol måske kunne bruges :-)
Anyway, jeg er på vej på kysten, der skal fiskes og Frede har fødselsdag i dag, så mon ikke der kommer lidt videospas ;-)

/Allan

14-02-2012 10:50
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
(14-02-2012 10:50)A.O. Skrev:  Anyway, jeg er på vej på kysten, der skal fiskes og Frede har fødselsdag i dag, så mon ikke der kommer lidt videospas ;-)

/Allan

Knæk og bræk! Smile

14-02-2012 11:36
yojonas

Vanløse, København
Besked: #9
Sjov flue! Men er det ikke politisk ukorrekt at kalde den "perlen"? Big GrinBig GrinBig Grin

Nå, men når man stryger perleplader, smelter perlerne sammen i den ende, man stryger dem. Hvad hvis man lavede en plade med større mellemrum mellem perlerne, ville den ende, man stryger, så ikke få en større flade? Derved ville man måske kunne opnå samme effekt, men samtidig bevare det lille hul.

Det må prøves.

Jeg er spændt på at høre om turen, Allan! Smile
14-02-2012 11:45
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
(14-02-2012 11:45)yojonas Skrev:  Sjov flue! Men er det ikke politisk ukorrekt at kalde den "perlen"? Big GrinBig GrinBig Grin

Nå, men når man stryger perleplader, smelter perlerne sammen i den ende, man stryger dem. Hvad hvis man lavede en plade med større mellemrum mellem perlerne, ville den ende, man stryger, så ikke få en større flade? Derved ville man måske kunne opnå samme effekt, men samtidig bevare det lille hul.

Det må prøves.

Jeg er spændt på at høre om turen, Allan! Smile

En perleplade, hvor man fjerne nogle af pindene kunne være løsningen. Smelter den helt sammen, kan hullet jo let genskabes inden den skal på krogen?

Mvh

Nikolai

14-02-2012 11:55
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #11
Hey Allan,

ganske spændende flue du har gang iSmile

Jeg har funderet lidt over dit fine påhit med perlerne - og tænkte der må vel være en måde man selv kunne lave en slags perleconehead af demHuh

Når de smelter og den relative svage tyngde "hive" plastikmassen nedad, så de vel på en eller anden måde kunne hive så meget at der bliver lavet et conehead, Altså hvis man kan få hævet perlen tilstrækkeligt?

Kan det mon lade sig gøre at bruge en spidset blyant og save den af så kort og lige som muligt at den kan stå på pladen i ovnen. Derved kunne perlen vel glide i coneheadform og stadig bevare hullet til krogen? Eventuelt skulle perlen have længere tid i ovnen for at blive smeltet om?
Skulle det virke, er det vel bare at ofre en blyent eller 2, og så bare spidse og save, spidse og saveTongue

Tænker at ved 200 grader så skulle der ikke ske noget med hverken træ eller bly?

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
15-02-2012 18:27
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #12
(15-02-2012 18:27)Kent Hansen Skrev:  Hey Allan,

ganske spændende flue du har gang iSmile

Jeg har funderet lidt over dit fine påhit med perlerne - og tænkte der må vel være en måde man selv kunne lave en slags perleconehead af demHuh

Når de smelter og den relative svage tyngde "hive" plastikmassen nedad, så de vel på en eller anden måde kunne hive så meget at der bliver lavet et conehead, Altså hvis man kan få hævet perlen tilstrækkeligt?

Kan det mon lade sig gøre at bruge en spidset blyant og save den af så kort og lige som muligt at den kan stå på pladen i ovnen. Derved kunne perlen vel glide i coneheadform og stadig bevare hullet til krogen? Eventuelt skulle perlen have længere tid i ovnen for at blive smeltet om?
Skulle det virke, er det vel bare at ofre en blyent eller 2, og så bare spidse og save, spidse og saveTongue

Tænker at ved 200 grader så skulle der ikke ske noget med hverken træ eller bly?

Cheers,

Kent
Hej Kent.
Det var også min tanke, prøv at kigge på "ovn" billederne, så vil du se at jeg har prøvet det trick, med tippen fra en metal kuglepen, men det virkede ikke helt efter hensigten. Jeg tror måske at man skal prøve et par flere forsøg.

/Allan

15-02-2012 19:15