Dubbing-løkke, hvordan?
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Dubbing-løkke, hvordan?
Blush Ja det har vist sig at være aldeles svær for mig at lave en god dubbing løkke.

For det første har jeg ikke sådan en dubbing-løkke-spinner og har forsøgt mig med de bare næver. Det er som om fordelingen af dubbing i løkken bliver ekstrem ulig fordelt uanset hvad jeg end prøver.

Skulle vel ikke være en venlig sjæl der kan skære det ud i pap for mig? Evt. en online video hvis sådanne een findes?

På forhånd mange tak
14-02-2012 15:25
Adversering
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #2
RE: Dubbing-løkke, hvordan?
Skynd dig at få en dubbingspinner (eller hvad de nu hedder), dernæst: http://www.youtube.com/watch?v=r0yd5qpKaFQ

Alternativt, så tag en stykke kobbertråd og lav en lille "hyrdestav" som du så bruger til at tvinde løkken med.
14-02-2012 15:27
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #3
(14-02-2012 15:25)Stig Sörnsen Skrev:  Blush Ja det har vist sig at være aldeles svær for mig at lave en god dubbing løkke.

For det første har jeg ikke sådan en dubbing-løkke-spinner og har forsøgt mig med de bare næver. Det er som om fordelingen af dubbing i løkken bliver ekstrem ulig fordelt uanset hvad jeg end prøver.

Skulle vel ikke være en venlig sjæl der kan skære det ud i pap for mig? Evt. en online video hvis sådanne een findes?

På forhånd mange tak

Jeg tror du får dine problemer med at lave en dubbing-løkke-med-fyld uden en dubbing-twister, men her er en video, der findes sikkert bedre videoer der ude men de 5sek det har taget mig at søge på tuben kan nu sagtens gøre det:

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
14-02-2012 15:30
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Fedt! Mange tak for svar!!

Aner ikke hvorfor, men kan se jeg søgte på "dubbing noose" - i stedet for loop Blush hvilket forklarer hvorfor Google ikke var mig behjælpelig Big Grin

Mvh
Stig
14-02-2012 15:37
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #5
Du kan jo også bare twiste dubbingen om tråden med fingrene: http://www.swedneckflyfishing.com/touchd..._steps.htm

Husk bare at børst godt ud bagefter (hvis du vil have det fluffy look).
14-02-2012 15:43
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #6
Hej Stig,

Der er faktisk flere mulighedder end bare en god gammeldavs dubbing løkke.

Der er den hvor tråden splittes, dette lader sig gøre med tråde der er lavet af udelukkende langsgående fibre såsom Benechi tråd, i mellem de to tråde der fremkommer ved at splitte tråden, ligges dubbingen denne metode bruges også til at lave hår hackler med.
Det er her at de omtalte klemmer (i anden tråd) kan anvendes, men bla. Marc Petitjean's.

Så er der den oprindelige metode hvor tråden evt vokses en smule, og dubbingen ligges rundt om, det gøres nemmest ved at, tørne dubbingen oppe ved krogen på tråden, skubbe dubbingen helt op og tørne en enkelt omgang rundt om krogen, derefter kan resten af dubbingen tørnes om tråden, når dette er gjort med alt eller havldelen af det dubbing som ønskes for at fylde kroppen, tørnes resten af kroppen, med den dubbing fyldte tråd.

Disse to bruges ikke sammen med en twister.

Men den du spørger på, laves med en løkke, og en twister.

Claus.
14-02-2012 15:49
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
(14-02-2012 15:27)Arnt Christensen Skrev:  Skynd dig at få en dubbingspinner (eller hvad de nu hedder), dernæst: http://www.youtube.com/watch?v=r0yd5qpKaFQ

Alternativt, så tag en stykke kobbertråd og lav en lille "hyrdestav" som du så bruger til at tvinde løkken med.

Fedt!! Via ovenstående video fik jeg lavet mig mit eget tool til min bobbin. Bare noget ståltråd rundt om bobbin'en - og så lave en "krog" så kan jeg holde dubbingløkken med bobbin og spinne den rundt. Genialt, det virker bare helt perfekt! Tusinde tak Smile

mvh
Stig
14-02-2012 15:59
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
(14-02-2012 15:49)Claus Damsgaard Skrev:  Hej Stig,

Der er faktisk flere mulighedder end bare en god gammeldavs dubbing løkke.

Der er den hvor tråden splittes, dette lader sig gøre med tråde der er lavet af udelukkende langsgående fibre såsom Benechi tråd, i mellem de to tråde der fremkommer ved at splitte tråden, ligges dubbingen denne metode bruges også til at lave hår hackler med.
Det er her at de omtalte klemmer (i anden tråd) kan anvendes, men bla. Marc Petitjean's.

Så er der den oprindelige metode hvor tråden evt vokses en smule, og dubbingen ligges rundt om, det gøres nemmest ved at, tørne dubbingen oppe ved krogen på tråden, skubbe dubbingen helt op og tørne en enkelt omgang rundt om krogen, derefter kan resten af dubbingen tørnes om tråden, når dette er gjort med alt eller havldelen af det dubbing som ønskes for at fylde kroppen, tørnes resten af kroppen, med den dubbing fyldte tråd.

Disse to bruges ikke sammen med en twister.

Men den du spørger på, laves med en løkke, og en twister.

Claus.

Hej Claus og tak for grundig beskrivelse.

Jeg bruger UNI-thread. Synes ikke lige jeg kan "splitte" tråden ad.

Jeg har - inden jeg nu lærte at lave en dubbingløkke Blush - brugt metoden hvor jeg bare "dubbede" lidt dubbing direkte på tråden og så tørnede den rundt om krogen.

Jeg troede at dubbingløkke havde en fordel frem at dubbe dubbing direkte på tråden? Mere holdbart / mulighed for at lave det mere fluffy?

Mvh
Stig
14-02-2012 16:07
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #9
Uni tråd kan ikke splittes, den består af 24 tråde der går på langs, og en tråd der ligger rundt om, nogen vil påstå at den sagtens kan, men splittes tråden vil det lave en løs fiber der vil bliver synlig og til sidst svække tråden, man nøjes sjældent med at knække den ene tråd.

Hvis du bruger din gamle metode med at ligge dubbingen rundt om tråden, er du næsten nød til at have en rib, og jo løkken er langt den stærkeste af de forskellig fremgangs måder der findes.
Den bruges oftes på fiske fluer.

Metoden som du startede med er sådan set udemærket, men knap så stærk, denne bruges på alt klasisk fluebinderi, og på tørfluer, fks, med fly-rite eller lign.

Den sidste, kan bruges på tørfluer og rør, på rør er det mest som hackle løkke. Da kroppen oftes er lavet med en alm. løkke.

Og jo, løkken er den du kan børste mest op, grundet dens holdbarhed.

Claus
14-02-2012 16:30
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
Jeg bruger aldrig en dubbingløkke, medmindre jeg ønsker en krop, hvor dubbingen er børstet meget ud. Så kan jeg godt se fordelen.

Jeg snor dubbingen rundt om bindetråden og ribber den som beskrevet, og jeg synes faktisk, at det holder ganske udmærket. Jeg har i hvert fald aldrig kasseret en flue, fordi dubbingen er faldet af...

Og jeg synes samtidig, at det giver mig fine muligheder for at justere mængden af dubbing under bindingen, så kroppen lige får den tapering/tykkelse, jeg er ud efter. Personligt synes jeg faktisk, at det er lettere at arbejde med på den måde.

Claus

http://www.ussingbech.dk
14-02-2012 16:47
john2000

Hundested
Besked: #11
(14-02-2012 16:30)Claus Damsgaard Skrev:  Uni tråd kan ikke splittes, den består af 24 tråde der går på langs, og en tråd der ligger rundt om, nogen vil påstå at den sagtens kan, men splittes tråden vil det lave en løs fiber der vil bliver synlig og til sidst svække tråden, man nøjes sjældent med at knække den ene tråd.

Hvis du bruger din gamle metode med at ligge dubbingen rundt om tråden, er du næsten nød til at have en rib, og jo løkken er langt den stærkeste af de forskellig fremgangs måder der findes.
Den bruges oftes på fiske fluer.

Metoden som du startede med er sådan set udemærket, men knap så stærk, denne bruges på alt klasisk fluebinderi, og på tørfluer, fks, med fly-rite eller lign.

Den sidste, kan bruges på tørfluer og rør, på rør er det mest som hackle løkke. Da kroppen oftes er lavet med en alm. løkke.

Og jo, løkken er den du kan børste mest op, grundet dens holdbarhed.

Claus
Det passer ikke helt,der er en UNI tråd der kan splittes. Det er den der hedder 17/0 Trico den kan splittes. Den er godt nok tynd,men den er relativ stærk.

Må din bindetråd aldrig knække
(Denne besked var sidst ændret: 14-02-2012 af 16:51 john2000.)
14-02-2012 16:50
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #12
Ok så Angel, de tre standard Uni tråde i str. 3/0 - 6/0 - 8/0 er lavet som jeg har beskrevet i overnævnte indlæg...

Nu gik jeg ud fra at stig var i gang med noget alm flue binderi og ikke noget på str 18+ kroge.

Men held og lykke med at splitte en 17/0 tråd, det kræver da både lup og gode øjne.

Claus
14-02-2012 16:56