Historien i fiskeriet - Fiskeriet i historien
Torben Thinggaard

Aarhus / Vestjylland
Besked: #1
Historien i fiskeriet - Fiskeriet i historien
Hej venner!

Jeg er en hund efter historie (og historier). Ikke mindst når det kommer til fiskeriet, træder min miljøskade i karakter, for jeg elsker at læse om lystfiskeriet i fordums tid.
Jeg ved, at der blandt jer er en del, som deler denne passion og jeg tænkte derfor, at det måske kunne være interessant at oprette en tråd, hvor vi udveksler tips om og oplevelser med artikler og bøger om historien i fiskeriet og fiskeriet i historien. Alle bidrag er hjerteligt velkomne - også i forhold til tekster med et mere anekdotisk præg. Jeg kan i den forbindelse, med en ikke ubetydelig stolthed, nævne, at jeg var en af initiativtagerne til oprettelsen af det nu hedengangne og ualmindelig uofficielle "Institut for Røverhistorie" i de gule siloer ved Ringgaden i Aarhus Tongue

Jeg vil gerne lægge ud med en ny tekst. Det drejer sig om Lars Chr. Bentsens særdeles læseværdige og rørende artikel "99 år med laksen" i: Fisk & Fri, nr. 1, Feb. 2012, pp. 22-25, om den store og dybt sympatiske fisker Jens Hogaard, der har været med længere end de fleste.....
Jeg skal ikke tage for meget forskud på glæderne, men blot nævne, at portrættet gav mig mere end en snert af historiens vingesus, gjorde mig temmelig ydmyg og bevægede mig ikke så lidt (som det hedder derude, hvor jeg stammer fra).

Tusind tak Lars og fantastisk godt gået Jens. Vi ses!

Alt det bedste

Torben Thinggaard
16-02-2012 22:30
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Historien i fiskeriet - Fiskeriet i historien
(16-02-2012 22:30)Torben Thinggaard Skrev:  Hej venner!

Jeg er en hund efter historie (og historier). Ikke mindst når det kommer til fiskeriet, træder min miljøskade i karakter, for jeg elsker at læse om lystfiskeriet i fordums tid.
Jeg ved, at der blandt jer er en del, som deler denne passion og jeg tænkte derfor, at det måske kunne være interessant at oprette en tråd, hvor vi udveksler tips om og oplevelser med artikler og bøger om historien i fiskeriet og fiskeriet i historien. Alle bidrag er hjerteligt velkomne - også i forhold til tekster med et mere anekdotisk præg. Jeg kan i den forbindelse, med en ikke ubetydelig stolthed, nævne, at jeg var en af initiativtagerne til oprettelsen af det nu hedengangne og ualmindelig uofficielle "Institut for Røverhistorie" i de gule siloer ved Ringgaden i Aarhus Tongue

Jeg vil gerne lægge ud med en ny tekst. Det drejer sig om Lars Chr. Bentsens særdeles læseværdige og rørende artikel "99 år med laksen" i: Fisk & Fri, nr. 1, Feb. 2012, pp. 22-25, om den store og dybt sympatiske fisker Jens Hogaard, der har været med længere end de fleste.....
Jeg skal ikke tage for meget forskud på glæderne, men blot nævne, at portrættet gav mig mere end en snert af historiens vingesus, gjorde mig temmelig ydmyg og bevægede mig ikke så lidt (som det hedder derude, hvor jeg stammer fra).

Tusind tak Lars og fantastisk godt gået Jens. Vi ses!

Alt det bedste

Torben Thinggaard

Jeg mindes med stor længsel Mogens Espersens skarpe pen på de bagerste sider i F & F.

/Allan

http://www.customflies.dk
16-02-2012 23:25
Torben Thinggaard

Aarhus / Vestjylland
Besked: #3
Fuldstændig enig, Allan. På mit bord ligger hans "Fluer med historie". Dejlig bog.
16-02-2012 23:38
LCB

Besked: #4
Tak, Torben! Dgen med Jens Hogaard var fantastisk :-)

Nu er jeg jo professionelt beskæftiget med historie til daglig, så jeg holder også meget af at læse om fluefiskeriets historie.

Lars
17-02-2012 09:23
Torben Thinggaard

Aarhus / Vestjylland
Besked: #5
Selv tak, Lars. Fremragende arbejde!
Ja, det må den have været. Tænk, at have gået og fisket i Skjern Å i påsken 1954 og endda længe før det. Det gør altså et stort indtryk på mig.
Ja, vi har jo fået sindet sat på plads ved det samme fakultet (som jeg holder umådelig meget af) og det endda i to nært beslægtede fag. Er dog lidt misundelig på, at du kunne nyde turen med 6’eren hver morgen og tilmed blev tilbudt studierelevant arbejde som stand-in for Grauballemanden, når han havde fri Tongue
Og så nyt museumsjob, som for mig at se må være som en drøm, og det endda i en lakseby!
Jamen, altså….
17-02-2012 13:13
john2000

Hundested
Besked: #6
Mogens Espersen har også skrevet en bog,med titlen Så stor. I den beskrives dansk lystfiskeri op i gennem tiderne.

Må din bindetråd aldrig knække
18-02-2012 00:18
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(17-02-2012 09:23)LCB Skrev:  Tak, Torben! Dgen med Jens Hogaard var fantastisk :-)

Nu er jeg jo professionelt beskæftiget med historie til daglig, så jeg holder også meget af at læse om fluefiskeriets historie.

Lars

Har netop lånt bladet hos naboen - en herlig historie, der løfter læseren ved "at sætte i perspektiv" i stedet for at trætte med en opremsning af fangster gennem et langt liv. Og hvilket lystfiskerliv man fik indblik i!

Jeg nyder også JPHs fortælling om Swo't Marinus i "Havørred i Åen". Jeg ved, at Jens brugte meget tid på at finde oplysninger til fortællingen. Han ville med glæde have givet sin bedste ormestage bort, for at få vished om fiskens gigantiske vægt var sand. Som alle vi, der er vokset op ved åen, ved at historien naturligvis er den pure sandhed, så troede Jens vist nok også på fiskens vægt. Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
18-02-2012 00:50
Adversering
Torben Thinggaard

Aarhus / Vestjylland
Besked: #8
Hej John,

helt enig. Det er virkelig en dejlig bog!

Hej Brandt,

den bog fik jeg i konfirmationsgave og hold da op, hvor var det noget en knægt med 42 grader i fiskefeber kunne bruge. Det kapitel du nævner, blev læst og genlæst, til jeg kunne det i søvne. Ganske enkelt en fremragende historie!

Jeg vil gerne fortsætte ved at nævne Nils Mogensen Svalebøgs forfatterskab. Hans aldeles fremragende "Langs Karup Å" blev hurtigt udødelig og hans seneste bog "Laksefiskeri i Skjern Å før og nu" er af tilsvarende tårnhøj kvalitet.
Læs den før din fiskemakker! Big Grin

Bedste hilsner

Torben
20-02-2012 20:19
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(20-02-2012 20:19)Torben Thinggaard Skrev:  Jeg vil gerne fortsætte ved at nævne Nils Mogensen Svalebøgs forfatterskab. Hans aldeles fremragende "Langs Karup Å" blev hurtigt udødelig og hans seneste bog "Laksefiskeri i Skjern Å før og nu" er af tilsvarende tårnhøj kvalitet.
Læs den før din fiskemakker! Big Grin

Bedste hilsner

Torben

De to bøger købte jeg straks de udkom - de er læst mere end én gang!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
21-02-2012 00:50