Kast over modsat skulder
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Kast over modsat skulder
Hvad virker for jer?

Når jeg står på en græsplæne kan jeg sagtens få metoden med at vinkle stangen ind foran kroppen og stå i Y'et mellem stang og skydeline til at virke. Men under praktisk fiskeri kniber det..
Jeg bliver simpelt hen træt i arme og skuldre pga. den høje stangføring med højre hånd.
Så forfalder jeg til den gamle metode med at vende mig om, kaste ind mod land og skyde line i bagkastet. Det virker fint .. men er jo i sagens natur blindfiskeri uden ret megen præcissionConfused

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-06-2009 23:51
Adversering
Jacojaco

Aarhus V
Besked: #2
RE: Kast over modsat skulder
Plejer bare at skifte hånd .... det virker

hilsen
Polle

ps. .... Ved at KJgizmo ikke kan *SSS*
28-06-2009 13:07
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Martin

Mel Krieger's metode med at stå i trekanten, bruger jeg meget meget sjældent, og kun til korte kast, på kysten hvor der skal længde på, flytter jeg simpelthen hånden helt over på den anden side af kropen og fyrer den af, her med hel line: baghånds distance Det virker også som rigtig baghånd hvor der afleveres som et bagkast, og man kan stadigvæk se hvor man kaster hen Cool
Af og til leger jeg med den venstre, men der mangler endnu en god sjat i at jeg er ligeså tilfreds med venstre hånds kastet som med højre. Dog er det en absolut nydels at se en der kaster lige godt med venstre om med højre. Efter flyfestivalen legede jeg lidt guide for en god ven fra det store udland, og at se ham stå på sjællands nordkyst med en irriterende vind ind fra den "forkerte" side, og så bare skifte hånd som om det var det naturligste i verden var for fedt Cool

Mvh
Lasse

Ps. hvis du bliver træt af at blindkaste et par gange med hånden holdt højt kunne det være der skulle lidt fysisk træning til Rolleyes

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
28-06-2009 21:03
havørreden

Besked: #4
Ja hvem der dog bare lige kunne skifte hånd, men min motoriske formåen er altså begrænset til højre hånd...ja altså jeg mener højre side...bare sådan inden man bliver drillet forstås.
Metoden med at lave en "håndledsdrejning" i bagkastet således at linebuen drejer væk fra en og herefter lade den drifte en anelse længere inden jeg starter fremkastet har gjort at jeg selv i en rigtig frisk vind fra højre får mit line/forfang så langt over hovedet at det slet ikke kommer i nærheden af mig, dette kan faktisk sagtens lade sig gøre selv med en #5 i frisk vind og har givet mig et langt mere fleksibelt fiskeri.

Metoden med at "stå inde i trekanten" som Martin også nævner er ganske enkelt meget trættende og jeg synes også at risikoen for en ufrivillig piercing virker meget overhængende.

Prøve at træne grundigt på førstnævnte metode, for hvis grundteknikken er i orden er det faktisk ikke så svært og man vil opdage en hel ny verden åbne sig...den dag hvor vinden ind fra højre nærmest er ligemeget.

Mvh.
Jim.
28-06-2009 23:31
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Jim

Jeg studsede lige over den med den ufrivilige piercing..

Hvis man bevæger linen på nedvinds siden af en, så er chancen for netop en moderigtig udsmykning langt mindre end hvis man bare på et enkelt tidspunkt i sit kast har fluen imellem en selv og så vinden. Netop det er jo grunden til at det er anbefalelsesværdigt at træne på kast med linen på den side hvor vinden sørger for at bære den væk fra en selv Blush

Mvh
Lasse

28-06-2009 23:41
havørreden

Besked: #6
Hej Lasse.

Sorry...men jeg er ikke helt klar over hvad du mener, prøv evt at forklare det på en anden måde, det er jo ret spændende dette her.

Mvh.
Jim.
28-06-2009 23:58
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej Lasse

.. gik lige på græs en ½ time efter at jeg havde læst dit første indlæg. Kast over modsat skulder virker umiddelbart fint og naturligt .. kastehånd og linehånd kommer også til arbejde meget naturligt i forhold til hinanden!

Men som både jacojaco og du er inde på er det naturligvis venstre hånd der er coolCool

.. ved ikke, om jeg er den eneste der er nørdet nok til at glane Snooker på fjerneren .. men hver Ronnie O'sullivan bare lægger kø'en over i venstre for at spille alle de stød hverken han eller andre kan komme til at spille med højre .. så går der jo et sus igennem publikum!

Så græstræningen i juli bliver henlagt til modsat hånd!
Hvordan træner I .. begynder I forfra med grundkast eller fortæller I bare hjernen, at det den ved om kast med højre også gælder for venstreConfused

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-06-2009 00:07
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(28-06-2009 23:58)havørreden Skrev:  Hej Lasse.

Sorry...men jeg er ikke helt klar over hvad du mener, prøv evt at forklare det på en anden måde, det er jo ret spændende dette her.

Mvh.
Jim.

Hej Jim

.. mon ikke Lasses profilbillede er mere sigende end mange ord?Cool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
29-06-2009 00:08
havørreden

Besked: #9
Hej Martin.

Årh ja for f...., havde ikke lige lagt mærke til det men jo, nu er jeg med igen.

Mvh.
Jim.
29-06-2009 00:14
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Martin

En god begyndelse til at lære sin ikke dominerende hånd at kaste, er at have en stang i hver hånd med line, og så udføre kastet med begge hænder samtidigt, den ikke dominerende lærer ret hurtigt at lave de samme bevægelser. Når det kører fint i takt, så variér det, så når den ene hånd laver bagkast laver den anden fremkast og så fremdeles.
Når så den ikke dominerende er ved at have fat på det, så kan man nøjes med en hånd og træne træne træne træne..... Det går hurtigere end da man lærte at kaste med den "normale" hånd, men hvis man lige tænker 2 sekunder over hvor meget ti man egentlig har brugt, på græs og ved vandet over årene i at blive god med den, så giver det også et finger peg om at det ikke bare lige er noget der er klaret på en weekends græsplænestudsning Shy

Det fede er at alle de forskellige kast man har lært med den ene hånd, nu kan læres på ny og giver de samme aha oplevelser en gang til Cool

Hej Jim

Udover mit profil billede, så tjek eventuelt den video jeg linkede til.
Overordnet set så er rækkefølgen man normalt følger for kast med vind ind på kastehånden, at i en mild brise og korte kast, så kan man slippe afsted med sit normale kast. Blæser det lidt mere, så kan man vinkle sit kast ud fra siden og slippe afsted med det, blæser det lidt mere, kan man løfte på sin normale side og aflevere over modsatte skulder, vinden vil i bagkastet bære linen derover (der er mest smæk på linen når man løfter den af vandet) Blæser det endnu mere, så er det med at få linen over på den side af kropen hvor vinden holder den væk fra en, og selvom man med en kort line bare kan kaste helt lodret og så vil vinden holde linen væk fra en, så kommer linen alt andet lige længere ned når vi bærer mere af den, eller bruger en tungere line (skydehoved) og så kan det bedst betale sig at have stangspidsen til at føre linen på den side af kroppen hvor vinden blæser væk. Her er det at kast over modsatte skulder, vende sig og aflevere i bagkastet eller at skifte hånd er det der skal til Cool

Metoden med lige at lave et håndledsvrid i enden af bagkastet og dermed lige lægge linebuen på siden fungerer, men når det blæser op, så er der dømt piercing. En rigtig god ven bruger den metode, men når vi er ude i en møgvind, så piller han altså fluer ud af vadejakke og waders rimeligt tit (kan ikke huske hvilket et nummer af sportsfiskeren det er, men han har skrevet om det i en artikel om havørreder på lavt vand Rolleyes ) og det bliver altså dyrt i aquaseal i længden.

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 29-06-2009 af 16:02 L.K..)
29-06-2009 15:58
havørreden

Besked: #11
Hej Lasse.

Jeg prøvede at starte videoklippet i linket men kan ikke få det til at køre...øv.

Selvfølgelig er det kasteteknisk en "forudsætning" for et ordentligt stræk i linen når fremkastet startes, at vinklen er rimeligt ubrudt, men ved det rette håndledsvrid i bagkastet synes jeg godt at den kan tvinges så meget ud i vindsiden at den herefter med en anelse længere faldtid end normalt, trods "naturloven" alligevel genererer et helt naturligt fremkast med samme distance, uden at man rammes i nakken.
Jeg har trænet dette kast meget intensivt det sidste stykke tid og kan rent faktisk i ret frisk vind helt undgå at blive ramt i fremkastet, også med et 14 gr skydehoved på 11 m.

Så bliver det selvfølgelig spændende at se om jeg slipper ligeså godt fra det når det skal praktiseres på kysten....med en skarpladt flue på forfanget ?

Men men...selvfølgelig ville det være helt ultimativt om man mestrede kastet med venstre hånd, det forekommer mig umiddelbart temmeligt umuligt at vænne sig til, så hvis jeg skal til at pille fluer ud af min vadejakke vil jeg måske forsøge at indlære venstrehåndskastet....eller blot bruge metoden med at vende sig om og fyre den af i bagkastet, det fungerer da i hvert fald...også med flue på.

Mvh.
Jim.
30-06-2009 00:16
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #12
(28-06-2009 13:07)Jacojaco Skrev:  Plejer bare at skifte hånd .... det virker

hilsen
Polle

ps. .... Ved at KJgizmo ikke kan *SSS*

Hej Polle mand

Dejligt at se du er kommet herind.. Håber sku det går godt, jeg kommer nok også snart ned forbi campingen når jeg er hjemme fra ferie igen.. Big Grin

Men ja jeg kan sku ikke lige den med modsatte hånd, men bruger selv samme metode som Lasse viser på hans billede, og syntes det fungere super fint for mig.. Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
02-07-2009 18:24