Kast over modsat skulder
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #13
RE: Kast over modsat skulder
Tak til Lasse Karlsson for den fine beskrivelse.
Vil ud og træne med at kaste over modsat skulder.

Jeg 'vender' mig altid 180gr. hvis vinden kommer ind på min kastearm, altså et baghåndskast - tror jeg det hedder.
Det fungere også rigtig godt, men kast over modsat skulder ser nu bare bedre ud Wink

At kaste med modsatte hånd bliver nok ikke aktuelt for mig. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af bruge venstre hånd/arm på samme måde som min højre.

Skulle jeg kaste en sten med venstre ville jeg kaste som en pige (no offense) og ville ikke kaste mere end 15-20meter.
04-07-2009 09:48
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #14
Hej Stig

Hvis det var tennis så ville det hedde et baghåndsslag, men nu kalder vi det bare bagkast i fluefiskeri :-)

Og du skal ikke være ked af du kaster kort med en sten i venstre hånd, det gør jeg også, faktisk smider jeg en flue ret så meget længere med en fluestang i venstre, bare spørg Kent :-)

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
04-07-2009 23:46
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #15
Hej Lasse.
Kastet over modsatte skulder synes jeg bliver meget lettere ved at man stiller sig med højre fod forrest og venstre godt tilbage, derved for man åbnet vinklen op og gør kastet nemmere.
Tror faktisk at det var dig der fortalte mig det i sin tid.
Desuden fornemmer jeg en markant forbedring af længder ved at lege med dobbelttrækket over mdosatte, specielt hvis jeg trækker et lidt længere Dt i afleveringen, altså lige før at jeg stadig trækker efter at jeg har stoppet stangen.
Gad godt se det på video om det er tilfældet.
Hvad kunne være fordel og ulempe her?
Umiddelbart tænker jeg en endnu hurtigere rullende line, dog på bekostning af et lidt kortere stykke at rulle påSmile
Og en smallere bue også???

/Allan

http://www.customflies.dk
05-07-2009 22:19
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #16
Hej Allan

Det er rigtigt at det kan hjælpe at skifte fodstiling så man åbner kroppen op mod kastesiden.

Hvis det hjælper dig at ændre på timingen i dit dobbeltræk, så var det måske en idé at lege lidt med det når du kaster normalt også, der er ikke noget fysisk der ændrer sig i et fluekast bare fordi vi skifter side. Biomekanisk skiller det sig selvølgligt ud fordi vi skal til at trække på muskler der ikke normalt bruges af os i fluekastet. Men vi skal stadigvæk få stangen til at gøre det samme ved fluelinen for at få et godt kast :-)

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
08-07-2009 17:31
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #17
Skal på en lille campingferie i næste uge, dér skal fluestangen med. Så skal der trænes kast over modsat skulder Big Grin
Kunne være rart samtidig at komme ud af nul-turs stimen Big Grin
08-07-2009 17:50
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #18
Hehe

Ja det er bare med at træne.. Det er den eneste vej frem.. Hvis du får lyst, er du da altid velkommen til at sige til hvis du er i Århus en dag, så kan vi jo tage noget træning hvis det er.. Smile

Er nok hjemme det meste af tiden igen nu hvor jeg snart til igang igen med eksamener.. desværre.. Imellem fiske turerne.. Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
08-07-2009 22:34
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #19
(08-07-2009 22:34)kjgizmo Skrev:  Hehe

Ja det er bare med at træne.. Det er den eneste vej frem.. Hvis du får lyst, er du da altid velkommen til at sige til hvis du er i Århus en dag, så kan vi jo tage noget træning hvis det er.. Smile

Er nok hjemme det meste af tiden igen nu hvor jeg snart til igang igen med eksamener.. desværre.. Imellem fiske turerne.. Big Grin

Naturligvis Big Grin Får kørt bilen over til Sjælland her i weekenden, så vil svigerfar se om han ikke kan skifte motoren ud på den. Så håber den er køreklar inden et par uger Tongue
08-07-2009 22:47
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #20
Det lyder da slet ikke som nogen dårlig ide.. Big Grin

Godt med sådan en svigerfar i baghånden der.. hehe.. Men håber da han kan klare det, for det er da godt nok ellers megen lort med den bil.. Utrolig uheldigt, men hvis det bare virker.. Wink

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
08-07-2009 23:56
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #21
(03-11-2009 01:15)Ole Bjørn Hansen Skrev:  " Kast over modsat skulder

Hvad virker for jer?
"

Det virker ikke for mig..... jeg er så en-håndet, som man kan bliveUndecided Jeg står stadig med ryggen til og tager tævene derfra, hvis vinden kommer over den gale skulder.....Confused

Skal du ikke være ked af. Jeg gør det samme Smile
03-11-2009 09:59
Daniel Heinrichsen

Besked: #22
Jeg tror ørrederne er ligeglad om man kaster over modsatte skulder eller om vender sig om og kaster med vinden i ryggen... ;-)
03-11-2009 11:09