Stjerner:
  • 1 stemmer - 4 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Gør-det-selv] Linekurv a la Flexi-stripper
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
[Gør-det-selv] Linekurv a la Flexi-stripper
Min gamle 'hjemmelavet' linekurv, købt af en god ven, trængte til reparation og i den anledning fik jeg lavet mig en ny - forhåbentligt - forbedret linekurv.

Jeg havde længe irriteret mig lidt over størrelsen af den gamle linekurv som blot er en plastkasse med et par kegler i bunden, den var altså liiiige klodset nok at gå rundt med.

Jeg har aldrig prøvet en "Flexi-stripper" men synes bestemt om designet og størrelsen, så jeg gik i krig med at lave een ligende.

En gammel plastkasse blev fundet og savet i stykker. Jeg fandt dog hurtigt ud af at kassen hurtigt splintrede med saven, så jeg måtte finde en bedre metode til at udskære formen på.
Jeg fandt min gamle loddekolbe frem, købt i Aldi engang for en ~50kr, og med denne var udskæringen, eller nærmere smeltningen af selve formen nu en leg.

Ja det ligner vel allermest en fejebakke..

Jeg havde så tænkt mig at bruge nogle strips som små pinde, ligesom Flexi-stripperen, og lavede små huller i "linekurven".
Men hullerne blev for store og uanset hvor meget lim jeg brugte ville strips'ne ikke sidde fast:
(OBS: Pointeret af Lasse Karlsson i et svar længere nede, så kan man jo bare lave et ekstra hul ved siden af og så bruge en strips som de skal bruges - simpelt ;o))

Den gamle linekurv havde små kegler i bunden - "hætte / studser" fra silikonetuber.
Da den alligevel ikke lige skulle bruges, valgte jeg at bruge dem i stedet for:

Og jeg synes faktisk ganske godt om resultatet. Keglerne sidder fast med superlim og det virker til at holde rigtig godt. Nu mangler jeg bare en rem og huller dertil så den kan siddes fast rundt om livet eller låret ved feks. å-fiskeri.

Glæder mig til at afprøve den - tror at den nok skal fungere ganske fint under normale vejrforholde.

Lige et billede af den gamle linekurv og den nye "a la Flexi-stripper-kurv":

03-02-2010 22:38
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: [Gør-det-selv] Linekurv a la Flexi-stripper
(03-02-2010 22:38)Stig Sørensen Skrev:  Min gamle 'hjemmelavet' linekurv, købt af en god ven, trængte til reparation og i den anledning fik jeg lavet mig en ny - forhåbentligt - forbedret linekurv.

Jeg havde længe irriteret mig lidt over størrelsen af den gamle linekurv som blot er en plastkasse med et par kegler i bunden, den var altså liiiige klodset nok at gå rundt med.

Jeg har aldrig prøvet en "Flexi-stripper" men synes bestemt om designet og størrelsen, så jeg gik i krig med at lave een ligende.

En gammel plastkasse blev fundet og savet i stykker. Jeg fandt dog hurtigt ud af at kassen hurtigt splintrede med saven, så jeg måtte finde en bedre metode til at udskære formen på.
Jeg fandt min gamle loddekolbe frem, købt i Aldi engang for en ~50kr, og med denne var udskæringen, eller nærmere smeltningen af selve formen nu en leg.

Ja det ligner vel allermest en fejebakke..

Jeg havde så tænkt mig at bruge nogle strips som små pinde, ligesom Flexi-stripperen, og lavede små huller i "linekurven".
Men hullerne blev for store og uanset hvor meget lim jeg brugte ville strips'ne ikke sidde fast:

Den gamle linekurv havde små kegler i bunden - "hætte / studser" fra silikonetuber.
Da den alligevel ikke lige skulle bruges, valgte jeg at bruge dem i stedet for:

Og jeg synes faktisk ganske godt om resultatet. Keglerne sidder fast med superlim og det virker til at holde rigtig godt. Nu mangler jeg bare en rem og huller dertil så den kan siddes fast rundt om livet eller låret ved feks. å-fiskeri.

Glæder mig til at afprøve den - tror at den nok skal fungere ganske fint under normale vejrforholde.

Lige et billede af den gamle linekurv og den nye "a la Flexi-stripper-kurv":

Hehe Genialt StigCool

Hvornår ryger den i produktionBig Grin

Venligst

/Claus
03-02-2010 22:46
LCB

Besked: #3
Forhåbent vandfast superlim :-).

Noget andet er - altså med al respekt for "selvgjort er velgjort", gør-det-selv mennesker og ønsket om at specialfremstille noget, som ikke lige fås i handelen, så kan jeg altså ikke forstå man gider rode med at lave linekurve selv. Jeg lavede selv en da jeg var fattig student, da der kun fandtes den dyre Orvis-balje - og prisen er da en andet godt argument, hvis man da ellers har det fornødne værktøj i forvejen.

Men med linekurv.dk på markedet til kr. 369,- for en perfekt linekurv, så er det svært at hamle op med, synes jeg. Og det er jo de færreste, som ikke ejer for det tidobbelte i enten endegrej eller flueliner.....

Lars
03-02-2010 22:50
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
(03-02-2010 22:50)LCB Skrev:  Forhåbent vandfast superlim :-).

Noget andet er - altså med al respekt for "selvgjort er velgjort", gør-det-selv mennesker og ønsket om at specialfremstille noget, som ikke lige fås i handelen, så kan jeg altså ikke forstå man gider rode med at lave linekurve selv. Jeg lavede selv en da jeg var fattig student, da der kun fandtes den dyre Orvis-balje - og prisen er da en andet godt argument, hvis man da ellers har det fornødne værktøj i forvejen.

Men med linekurv.dk på markedet til kr. 369,- for en perfekt linekurv, så er det svært at hamle op med, synes jeg. Og det er jo de færreste, som ikke ejer for det tidobbelte i enten endegrej eller flueliner.....

Lars

Jeg forstår dig fuldt ud Lars. De to-tre timer man snildt bruger på sådan en linekurv, kunne man tage på job i stedet og så købe en fra feks. linekurv.dk

Men det handler lige så meget om at hygge sig, og dét at man selv har lavet det. Hvordan forklarer I flue-nørder så lige jeres hjemmelavet fluer?
Med indkøb af udstyr, pels, tråde osv + tiden der bruges på at binde fluer, vil jeg påstå at de hjemmebundne fluer aldrig bliver betalt hjem.

Men I sidder og binder alligevel, fordi det er hyggeligt, sjovt og fordi det er lidt federe når det er hjemmelavet.

You get the point Wink
03-02-2010 22:55
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Stig

Ligesom Lars vil jeg håbe din superlim holder til vand, jeg tvivler dog på at det holder sammen i længden, det er sk.... svært at få limet to forskellige plasttyper sammen så det holder Angry

Nu siger du godt nok at du ikke kunne lime stripsene fast, men hvorfor borede du ikke bare et hul til ved siden af det første og satte stripsen fast som den er tiltænkt at blive brugt?, nul lim og det fungere faktisk ret godt Wink

Mvh
Lasse, gør det selv selv før Silvan genopfandt det Cool

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
03-02-2010 23:44
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(03-02-2010 23:44)karlsson Skrev:  Hej Stig

Ligesom Lars vil jeg håbe din superlim holder til vand, jeg tvivler dog på at det holder sammen i længden, det er sk.... svært at få limet to forskellige plasttyper sammen så det holder Angry

Det er vandtæt Wink

Citér:Nu siger du godt nok at du ikke kunne lime stripsene fast, men hvorfor borede du ikke bare et hul til ved siden af det første og satte stripsen fast som den er tiltænkt at blive brugt?, nul lim og det fungere faktisk ret godt Wink

Mvh
Lasse, gør det selv selv før Silvan genopfandt det Cool

Damn du er jo genial Lasse, haha.. Sjovt jeg ikke selv fik dén ide..
Nå, men det kan altid blive plan B hvis keglerne ikke holder, så laver jeg da bare et hul ved siden af og bruger strips Wink
04-02-2010 00:20
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #7
Hehe..

Det er da ikke helt dumt lavet det der Stig. Godt at se lidt kreativ sind, så er det bare hvordan den kommer til at tage sig ud i aktiv fiskeri.. Tongue

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
04-02-2010 00:21
Adversering
Daniel Heinrichsen

Besked: #8
flot lavet Big Grin
04-02-2010 12:05
LCB

Besked: #9
Hej Stig!

Du har sådan set ret, og jeg hylder jo også netop "gør-det-selv-ånden", men lige præcis på fluerne er begrundelsen, ud over at det selvfølgelig er skide sjovt at lave dem, at man får noget som ikke kan købes, både i kvalitet og design.

I øvrigt har jeg præcis samme erfaring som Lasse - at lime to typer plast sammen så det holder - også i længden - er pi... svært. Og Lasse er oven i købet maler, og har garanteret adgang til både viden og produkter, som vi andre ikke har. Det var faktisk årsagen til at jeg selv opgav at eksperimentere som fattig student - de holdt aldrig ret længe ad gangen, og nye typer lim er lige så dyre som en kurv :-).

Lars
04-02-2010 13:00
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #10
Superlimen er fra SuperBrugsen, 3 tuber for 10kr,-
Absolut den bedste superlim jeg nogensinde har prøvet Big Grin

Men igen, holder limen ikke, så bruger jeg bare strips i stedetfor, og vil igen have en billig linekurv til en samlet pris på ~40kr,- i stedetfor 2-400kr hvis den skulle købes, præcis som en Flexi-stripper.

Meningen var nu også blot at give inspiration til andre.
Har man lyst til at smide 2-400kr,- efter en opvaskebalje med kegler i bunden, så fint med mig - jeg gør det bare ikke Wink
04-02-2010 18:05
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #11
Hejsa...

Nu har jeg også selv lavet min linekurv, den lim jeg er kommet frem til og selv bruger er.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?...p=&n=30100

Jeg lader limen tørrer og limer en gang mere ( dvs. 2 gange limning ).

Grunden til at jeg ik køber en færdig er at jeg nyder at sysle med det og i samme "ånd" som de hjembundne flue, man kan ik købe det i butikken og glæden ved at det fungereSmile

NB: Min kurv har forløb holdt i 2 år, uden at der er sket noget...

K&B.
Uwe
(Denne besked var sidst ændret: 27-09-2010 af 08:41 Uwe.)
27-09-2010 08:39
Saltflyfish

Besked: #12
I Fly Fishing for Striped Bass af Rick Murphy - i øvrig en fremragende bog - er en fin beskrivelse af, hvordan man kan lave sin egen linebajle.

Kort fortalt så benytter han en opvaskebalje eller lignende. Han lægger den ene langside i kogende vand i et minuts tid, hvorefter han presser siden ind mod kroppen, så den får en kurve. Som kegler benytter han monofil line - fluorocarbon er sikkert bedre - med en brudstyrke på omkring 50 kg. Han tager et linestykke på omkring 30-35 cm, lægger det dobbelt, og binder en kirurg-løkke i enden. I bunden af bajlen laves fire rækker med forskydte huller - to rækker med seks huller, og to rækker med 5 huller. Lineløkkerne trækkes op gennem hullerne nedefra, og sikres med lim.

Har ingen erfaring med denne fremgangsmåde, men personligt ville jeg foretrække, at keglerne var lidt højere. Jeg ville derfor benytte linestykker på cirka 45 cm.

Mvh
Christian
27-09-2010 14:14