Lak / epoxy til beviklinger
123

Besked: #1
Lak / epoxy til beviklinger
Hvis man ser på http://www.performanceflyrods.com/varnish/varnish.html og især på nedenstående billede, så kan man lave nogle utrolig "slanke" lakeringer. Perfekt til de helt lette stænger synes jeg. Er der nogen der har erfaring med lak frem for to-komponent "lak" til at lakere beviklingerne? Jeg har sat tempoet lidt op i min påskeferie og færdiggjort to af mine #4 stænger igår - lakering undtaget. Denne del af byggeriet bryder jeg mig mindst om, da jeg oplever at lakken sjældent vil som jeg vil Dodgy

Hvad bruger i?

[Billede: sltbutt.jpg]
01-04-2012 09:04
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Lak / epoxy til beviklinger
Jeg har opnået udemærket resultater ved at tynde lakken med sprit. Har du prøvet det?

Venligst Nikolai

01-04-2012 10:11
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #3
Hej Thomas,

de 'gamle' af os stangbyggere er jo vokset op uden epoxy. Dengang brugte vi skibslak, og det fungerer stadig fremragende. Jeg kan personligt godt lide at bruge det, men det tage jo en del tid for det at tørre. Til gengæld giver set tynde lakeringer, store gennemtrængelighed i forhold til tråden - og nogle meget stærke beviklinger.

Jeg har brugt Epifanes, som er en lille smule ravfarvet, og det ser faktisk flot ud på tråden.

Claus

http://www.ussingbech.dk
(Denne besked var sidst ændret: 01-04-2012 af 10:21 Claus Bech-Petersen.)
01-04-2012 10:14
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Epoxy er hurtigere og nemmere at arbejde med. Først et tyndt lag der mætter trådene - tørre - og så endnu et tyndt lag. Fordelen ved epoxy er at det er selvnivelerende og meget nemmere at arbejde med hvis man ikke kender teknikken med alm. lak.
Jeg kan kun anbefale Threadmaster - evt. ligth modellen.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
01-04-2012 10:59
123

Besked: #5
(01-04-2012 10:11)Nikolai R. Skrev:  Jeg har opnået udemærket resultater ved at tynde lakken med sprit. Har du prøvet det?

Lakken?
01-04-2012 11:00
123

Besked: #6
(01-04-2012 10:59)PeterMulbjerg Skrev:  Epoxy er hurtigere og nemmere at arbejde med. Først et tyndt lag der mætter trådene - tørre - og så endnu et tyndt lag. Fordelen ved epoxy er at det er selvnivelerende og meget nemmere at arbejde med hvis man ikke kender teknikken med alm. lak.
Jeg kan kun anbefale Threadmaster - evt. ligth modellen.

Har du prøvet Threadmaster One? Det er en "én-komponent" lak som bare skal smøres på lige ud af flasken. Nemmere bliver det ikke - iflg firmaet selv Rolleyes
01-04-2012 11:01
mads århus

Århus
Besked: #7
Hej Thomas

Hvis du i forvejen ikke er ret vild med at "lakere" beviklinger med epoxy vil jeg ikke råde dig til at gå over til lak.
Med alm. skibslak skal beviklingerne have 4-6 lag lak alt efter hvor meget du fortynder lakken, og så skal der gå omkring 12 timer mellem hvert lag lak, inden de sidste par lag skal du så slibe og lakkere mellem hvert lag og hvis du kommer til at slibe igennem lakken og ned i tråden så den fluffer, som der er ret stor sansynlig hed for hvis man ikke er meget forsigtig kan du lave hele lortet om igen.

Vh Mads
(Denne besked var sidst ændret: 01-04-2012 af 11:28 mads århus.)
01-04-2012 11:26
Adversering
LCB

Besked: #8
Da jeg for ca. 20 år siden byggede mine første stænger, var det med almindelig skibslak. Og de blev faktisk rigtigt flotte, for har man tiden til 5-6 lang lak, og lang tørretid mellem hvert lag, så kan det næsten ikke gå galt.

Jeg tror i virkeligheden det er sværere at lave flotte lakeringer med epoxy. De bedste resultater jeg har opnået med epoxy har været med to forholdsvis tynde lag. Dermed kan man opnå en flot, blank, flad lakering, men det er mange år siden jeg sidst har bygget stænger - og jeg tror ikke jeg kommer til det igen Smile

Lars
01-04-2012 11:40
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
(01-04-2012 11:00)Thomas Schreiber Skrev:  Lakken?

Epoxy

Venligst Nikolai

01-04-2012 12:18
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #10
(01-04-2012 11:40)LCB Skrev:  Da jeg for ca. 20 år siden byggede mine første stænger, var det med almindelig skibslak. Og de blev faktisk rigtigt flotte, for har man tiden til 5-6 lang lak, og lang tørretid mellem hvert lag, så kan det næsten ikke gå galt.

Jeg tror i virkeligheden det er sværere at lave flotte lakeringer med epoxy. De bedste resultater jeg har opnået med epoxy har været med to forholdsvis tynde lag. Dermed kan man opnå en flot, blank, flad lakering, men det er mange år siden jeg sidst har bygget stænger - og jeg tror ikke jeg kommer til det igen Smile

Lars

Efter at have fået byttet min TCX, er jeg ikke i tvivl om at næste stang også skal være selvbyg. Utrolig at en amatør som mig, kan gøre det bedre end sage selv Dodgy

Venligst Nikolai

01-04-2012 12:25
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
(01-04-2012 11:01)Thomas Schreiber Skrev:  Har du prøvet Threadmaster One? Det er en "én-komponent" lak som bare skal smøres på lige ud af flasken. Nemmere bliver det ikke - iflg firmaet selv Rolleyes

Nej den kender jeg ikke. Men det kan vel ikke være en epoxy lak når den er enkomponent. Men lyt til hvad Mads siger mht. alm. lak.

Der er en tråd her om One (så kan man bygge en Sage One One) - lyder lovende. Måske du skulle prøve det og så give en melding om resultatet ;-)

http://rodbuilding.org/read.php?2,383864

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 01-04-2012 af 12:47 PeterMulbjerg.)
01-04-2012 12:43
123

Besked: #12
(01-04-2012 12:43)PeterMulbjerg Skrev:  Nej den kender jeg ikke. Men det kan vel ikke være en epoxy lak når den er enkomponent. Men lyt til hvad Mads siger mht. alm. lak.

Der er en tråd her om One (så kan man bygge en Sage One One) - lyder lovende. Måske du skulle prøve det og så give en melding om resultatet ;-)

http://rodbuilding.org/read.php?2,383864

Jeg kunne godt være fristet, men jeg bliver nødt til at teste det først på en stump klinge.

Min tålmodighed er ved at kunne ligge på et lille sted, så jeg ville gerne have nogle stænger gennem biksen asap så jeg kan komme ud og fiske med flue. Alle mine fluestænger har lakfrie beviklinger lige nu Dodgy At jeg så ikke kunne få en burl hjulholder af mandrellen uden at ødelægge den idag da jeg var færdig, gør det ikke bedre. Nu er der er limet en ny som tørrer indtil imorgen Rolleyes

Om ikke andet er der øjer og håndtag på de fleste stænger nu, så det begynder at ligne noget.
01-04-2012 13:43