Yellowstone 4 vægt test.
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Yellowstone 4 vægt test.

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
01-04-2012 23:44
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Yellowstone 4 vægt test.
(01-04-2012 23:44)Jan Fensten Skrev:  http://www.yellowstoneangler.com/4weight...errods.asp

God fornøjelse

Jan

Et skud fra hoften, netop hjemvendt fra rubadub sunday på stengade 30.

Hardy vinder
Loomis nr 2 og txl som nr 3 ?

/Allan

http://www.customflies.dk
02-04-2012 04:03
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
Hehehehehehe 2 ud af 3 er vel heller ikke skidt.

LOOOOL

/Allan

http://www.customflies.dk
02-04-2012 04:04
123

Besked: #4
Tre stænger på 3. pladsen? Smile Jeg ved det grænser op til snobberi, men bare hjulholderen på de Hardy stænger er nok til at jeg ikke engang gider prøve dem. Klingerne sælger de ikke løse, så det er no go for mit vedkommende.

TXL-F er et godt bud på en alt-i-én stang til DK forhold, og skulle jeg vælge én stang til alt mit fiskeri i DK var valget faldet på denne stang. Jeg kan jo nå det endnu Smile Det er masser af godaw i sådan en sag, så lidt blæst ødelægger ikke dagen, hvis der er sådan en pind med i stangposen. Lige pt er jeg forelsket i CTS Vintage stængerne (og muligheden for custom farver), og hvis alt går godt har jeg to stk. fiskeklare inden onsdag Cool

Jeg håber at kunne prøve en Winston B3X i 486 en dag. B2X har jeg prøvet, men det er godt nok noget mærkelig noget at svinge line rundt med Confused

Scott G2 skulle efter sigende være la bomba, men jeg har endnu til gode at prøve sådan en fætter. De er flot monterede, men jeg ville nu helst selv bygge en Smile

Bemærk i øvrigt lige prisforskellen på 4. pladsen (Tom Morgan) og 5. pladsen Rolleyes

Echo 3 ser interessant ud - Lasse, ved du om Echo sælger klinger løst?
02-04-2012 07:50
123

Besked: #5
"Winston sent us all their BIIt rods in 4-weights to test as well, but we felt that they were just far too soft, and the actions too slow, so they didn’t make the cut. The BIIIx is a far better rod in our estimation."

"The 8 ½ foot #4 One suffers from that same overall stiffness. I was hoping for a rod that had less stiffness and a softer tip. Still, this rod turned in some very impressive scores and was perhaps the best long-range rod of the bunch, especially in the wind. But it was so stiff that we had to use the heavier SA GPX line on this rod to get it to perform."

En test der kan bruges til meget Rolleyes

At samligne en 7' 10" (Sage, Echo) med en 9' (Helios) stang giver ingen mening Huh
(Denne besked var sidst ændret: 02-04-2012 af 08:15 123.)
02-04-2012 08:07
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #6
(02-04-2012 07:50)Thomas Schreiber Skrev:  Echo 3 ser interessant ud - Lasse, ved du om Echo sælger klinger løst?
Er lige med på en lytter her. Angel

(02-04-2012 08:07)Thomas Schreiber Skrev:  i]
At samligne en 7' 10" (Sage, Echo) med en 9' (Helios) stang giver ingen mening Huh

Helt enig, den test er helt gak gak. Men Det er nu fedt at se stængerne sat i skema til sammenligning. Det er lidt nemmere at danne et overblik.

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
02-04-2012 08:27
Allan Wermuth

Odense
Besked: #7
(02-04-2012 08:07)Thomas Schreiber Skrev:  "Winston sent us all their BIIt rods in 4-weights to test as well, but we felt that they were just far too soft, and the actions too slow, so they didn’t make the cut. The BIIIx is a far better rod in our estimation."

"The 8 ½ foot #4 One suffers from that same overall stiffness. I was hoping for a rod that had less stiffness and a softer tip. Still, this rod turned in some very impressive scores and was perhaps the best long-range rod of the bunch, especially in the wind. But it was so stiff that we had to use the heavier SA GPX line on this rod to get it to perform."

Testen kan da bruges til og sælge stænger Big Grin

Men det er da værd og bemærke, at forskellen i score er minimal blandt stængerne fra 2-6 ...... det er da et spørgsmål om smag og behag, hvilken stang man vælger.

Hvad mon resultatet af testen var blevet, hvis man ikke absolut skulle teste hvordan de performede til et 70-80 fods kast ....... det er sgu sjældent man har behov for så lange kast, og man kan da ikke for alvor mene, at der er kontrol over præcision/præsentation af fluen på den afstand Confused

Der må ikke være for mange sving i Omme eller Grindsted Å, hvis man skal kunne lave kast på 70-80 fod Big Grin

Alene det fact, at de også "diskvalificerer" bestemte stænger, gør jo også at testen/resultatet er nemt og manipulere ....... CTS Vintage var nok blevet "disket" sammen med Winston BIIT stængerne ;-)

mvh
Allan
02-04-2012 08:27
Adversering
123

Besked: #8
(02-04-2012 08:27)Allan Wermuth Skrev:  Hvad mon resultatet af testen var blevet, hvis man ikke absolut skulle teste hvordan de performede til et 70-80 fods kast ....... det er sgu sjældent man har behov for så lange kast, og man kan da ikke for alvor mene, at der er kontrol over præcision/præsentation af fluen på den afstand Confused

I større elve i f.eks. NO kan en 9' #4 som f.eks. Z-Axis være afgørende om du kan kaste 20 - 25 meter og have kontrol af linen og forfang. Og den afstand er helt håbløs med en "alm." WF line hvis vi snakker præsentation i min verden.
02-04-2012 08:33
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Gad vide, hvorfor den 9 år gamle(!) Streamdance stadigvæk er med? Mon ikke det mest er fordi, at George så kan få lov til at udtale: "I actually helped Steve Rajeff with the design of this rod" ? Iøvrigt en meget fin stang, der bestemt ikke kræver en line i den tunge ende af #4-spektret, som der udtales i testen. (IP - 82 og ERN - 3.8!!).

Når nu vi er inde på CCS-værdier, så ville de netop være relevante i forbindelse med en sådan test. Målinger af samtlige stænger ville give os nogle "neutrale" oplysninger.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-04-2012 08:51
Allan Wermuth

Odense
Besked: #10
(02-04-2012 08:33)Thomas Schreiber Skrev:  I større elve i f.eks. NO kan en 9' #4 som f.eks. Z-Axis være afgørende om du kan kaste 20 - 25 meter og have kontrol af linen og forfang. Og den afstand er helt håbløs med en "alm." WF line hvis vi snakker præsentation i min verden.

Netop min pointe ....... man prøver og finde en klasse 4 stang, som skal kunne det hele. I mine øjne så bliver der tale om et kompromis, altså en stang som kan kaste kort og langt lige godt eller skidt Dodgy

Jeg kunne da aldrig finde på og bruge den samme stang til eksemplevis Omme Å og en stor elv i Norge eller Sverige, derfor synes jeg også at testen er "skruet" forkert sammen .... eller rettere sagt, den er måske skruet helt rigtig sammen, hvis man fisker i en stor elv ...

mvh
Allan
02-04-2012 08:54
123

Besked: #11
(02-04-2012 08:51)Brandt Skrev:  Når nu vi er inde på CCS-værdier, så ville de netop være relevante i forbindelse med en sådan test. Målinger af samtlige stænger ville give os nogle "neutrale" oplysninger.

Præcis. Men tror du tørre tal det sælger stænger? Big Grin
02-04-2012 09:04
Allan Wermuth

Odense
Besked: #12
Det er da iøvrigt interessant og se, hvordan man har givet de forskellige stænger point i kategorien "tippet protection" ...... hvad ville det ikke betyde for den samlede vurdering, hvis man kom til og give Scott G2 stangen 20 point i den kategori, ligesom de 3-4 øverst placerede Angel

mvh
Allan
02-04-2012 09:07