Årets første tørfluefangst
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Årets første tørfluefangst
Skulle i Bilka for at handle ind til påsken - solen skinnede, og den stride, kolde vind, der de seneste dage havde bidt i ørene, var helt borte. Binderup å ligger bare 15 kilometer omme bag Bilka, såååe - stangen røg med bagi bilen. Helt oppe på foreningens nye stykke, hvor den modsatte bred ofte kan nås med topøjet, var vandet næsten spritklart. Solen bagte, og jeg havde for meget tøj på. Enkelte små-insekter var på vingerne - der iblandt nogle små døgnfluer. Der var dog ingen fisk, der havde opdaget, at tørfluesæsonen var på trapperne.
Det var første gang jeg så denne å-strækning. Der var desværre en del sandvandring, men ind imellem var der store sten, gydebanker og dybe høller og strømrender. Der var store muligheder for at forbedre opvækstforholdene på de sandede ørkenstrækninger. Jeg gik opstrøms, da jeg ville se hele stykket. Næsten helt oppe lå et par store markster og nærmest tryglede om at blive rullet i åen. Den slags narrestreger gir' godt-nok nogle ordentlige dønninger i så lille en å Angel

[Billede: 018-1.jpg]

[Billede: 008-7.jpg]

Lidt senere kom skiltet, der fortalte, at min fiskeret ophørte. Jeg satte en lille "Superpuppe" str 16 i enden af forfanget, og fiskede den nedstrøms som en nymfe. Et par småørreder nappede og fik lov til at spytte den modhageløse krog ud igen. Nede i svinget, der 20 minutter tidligere blev beriget med et par sten, ringede en fisk. Den stod præcis over de to nye sten - det måtte være belønningen for heltedåden(?) Afstanden var ca 15 meter, så mens den geniale flue blev lufttørret i nogle blindkast, fik jeg lidt mere line i luften, og kastet gik. Perfekt! 1 meter ovenfor fiskens første "vak" landede den nu flydende Superpuppe fnuglet. Ville den kunne drive langt nok før der kom træk fra forfanget? - Det så lovende ud! Kom - kom - kom nu!!! Og så kom den!!! Hvor fedt! At den så knap var 25 cm var ligegyldigt - pletterne var flot røde, og også den fik til sidst selv spyttet fluen ud uden at skulle ud af sit rette element.

[Billede: 029-2.jpg]

Den svenske Superpuppe, der kan fiskes som tørflue deaddrift eller stribende, som stigende nymfe eller puppe - opstrøms eller nedstrøms, eller bare som almindelig vådflue. I dag var et par hårde blindkast nok til at gøre en gennemblødt Superpuppe flydende. Genial konstruktion!

Godt, at Bilka har længe åbent! - Det blev sen aftensmad Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
04-04-2012 03:17
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #2
RE: Årets første tørfluefangst
Lækker beretning brandt ! Var selv afsted til mine foreningsvande og fik ligeledes min første tørfluefisk i år! Den var dog ikke mere end 15 cm, men der var et par stykker i overfladen! Det er sgu forår Big Grin ! Kan den træls koldfront så bare drive over igen, så går der ikke længe inden der kommer gang i overfladen i åerne! Kan ikke vente Big GrinHeart

Mvh Stefan Skovbo
04-04-2012 03:52
Bjarne S.

Aabybro
Besked: #3
Hej Brandt

Super fed beretning, som virkelig sætter kriller i det hele .... må det snart blive maj-springer-tid. Og super vandløb .... måske det bliver mit næste revir.

Knæk og bræk i sæsonen

Bjarne
04-04-2012 12:55
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(04-04-2012 12:55)Bjarne S. Skrev:  Hej Brandt

Super fed beretning, som virkelig sætter kriller i det hele .... må det snart blive maj-springer-tid. Og super vandløb .... måske det bliver mit næste revir.

Knæk og bræk i sæsonen

Bjarne

Ja - super revir. Jeg er bange for, at det kan være lidt besværligt at komme ind i foreningen. For nylig meddelte bestyrelsen, at ventelisten var suspenderet, da der stod alt for mange på den. Til efteråret skulle der så åbnes til en ny venteliste, som jeg forstod det. Der bliver nok optaget mellem 5 og 10 nye medlemmer pr år(?). Jeg skal nok give lyd, hvis der bliver åbnet. ellers kan man vel bare henvende sig og søge optagelse. http://www.lbaa.dk/

04-04-2012 15:02
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
Man kan da heller ikke få lov til at passe sit nye arbejde, uden der skal stå fisk på ens pandelapper Cool

Venligst Nikolai

04-04-2012 17:19
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #6
Smukt !

så du tit i bilka ??

ha' en go' dag !
04-04-2012 19:23
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #7
Hey Brandt,

Skide go' beretningSmile Det hele begynder at trække voldsommere og voldsommere i mig for at få luftet de tørreTongue

Jeg var selv på en lille gå/fisketur i lørdags ved Simested - der var der i hvert fald ikke kommet gang i den. Men fik set mig et stykke vand som jeg helt sikker skal gennemfiskes når der bliver varmere.

Så intet i overfladen, eller ringende fisk - havde dog omkring 15 kast, skulle jo lige prøve når man nu var kommet afstedTongue

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
04-04-2012 23:31
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
Hej Jørgen

Skøn beretning Smile
Næste gang kyler vi sgu et par store sten i Vindel, og så ser vi, om det hjælper os Cool

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-04-2012 01:19
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(05-04-2012 01:19)Martin Brøndum Skrev:  Hej Jørgen

Næste gang kyler vi sgu et par store sten i Vindel, og så ser vi, om det hjælper os Cool

Det gør vi da bare! Cool

http://ammarnasfvo.dinstudio.se/news_1.html (Se videoen lidt nede på siden Big Grin)

05-04-2012 08:30