tørflue fiskeri ?
Kim A.

fjenneslev
Besked: #1
tørflue fiskeri ?
hejsa alle sammen

jeg er nået til det punkt hvor jeg har stangen(z-axis 486-4), fluerne og har forfangs materiale

nu mangler jeg bare det sidste en rigtig god tørflue line ?

jeg har kigget på orvis wonderline wf4f+s.a gpx wf4f+ guideline presentation+ rio gold

har i nogle erfaringer med disse liner eller har nogle helt andre i tankerne så skriv gerne

på forhånd tak

mvh. Kim A.

Mvh
Kim a.
07-04-2012 18:54
Adversering
martin_b

Sønderjylland
Besked: #2
RE: tørflue fiskeri ?
Wonderline er en fin line, men prøv en Barrio GT90, den fås ikke bedre til prisen.
07-04-2012 18:59
Kim A.

fjenneslev
Besked: #3
(07-04-2012 18:59)martin_b Skrev:  Wonderline er en fin line, men prøv en Barrio GT90, den fås ikke bedre til prisen.

den skal jeg prøve ligeså snart klaus J finder ud af at han er rejst forkert (han er i jylland pt)
så venter med spændthed på at prøve den

men wonderline er det the next best thing?

Mvh
Kim a.
07-04-2012 19:22
123

Besked: #4
(07-04-2012 18:54)Kim A. Skrev:  jeg er nået til det punkt hvor jeg har stangen(z-axis 486-4), fluerne og har forfangs materiale

nu mangler jeg bare det sidste en rigtig god tørflue line ?

jeg har kigget på orvis wonderline wf4f+s.a gpx wf4f+ guideline presentation+ rio gold

Hvorfor vil du bruge en WF line?

Mangler du ikke et hjul? Tongue
07-04-2012 20:33
Kim A.

fjenneslev
Besked: #5
(07-04-2012 20:33)Thomas Schreiber Skrev:  Hvorfor vil du bruge en WF line?

Mangler du ikke et hjul? Tongue

good one Big Grin men nej har et bauer mxp 1 som jeg er vildt forelsket i Big Grin

og hvorfor ikke har du andet du vil anbefale ? har selvfølgelig det skydehoved setup der sidder på hjulet i forvejen

Mvh
Kim a.
07-04-2012 20:44
martin_b

Sønderjylland
Besked: #6
(07-04-2012 19:22)Kim A. Skrev:  den skal jeg prøve ligeså snart klaus J finder ud af at han er rejst forkert (han er i jylland pt)
så venter med spændthed på at prøve den

men wonderline er det the next best thing?

Jeg har ikke set en Wonderline på markedet i et stykke tid, og da man kunne købe dem rundt omkring var de ret dyre. Jeg vil sige, at den skal være billig, hvis den skal kunne konkurrere med en GT90 til £24. Min makker har dog haft sin Wonderline i 7 år, og den virker stadig som ny. Jeg sled en Barrio op sidste sæson - men den blev også luftet stort set hver dag fra april til oktober. Tjah..

Mht. WF vs. DT som Thomas er inde på, så vil jeg sige, at mendingegenskaber på GT90 er stort set om en DT, men kaste- og skydeegenskaberne langt bedre, uden at den er helt som en "klassisk" WF. Jeg oplever det som at få det bedste fra begge verdener, og ser ingen grund til at bruge en DT til dette års tørfluesæson.
07-04-2012 23:15
123

Besked: #7
(07-04-2012 20:44)Kim A. Skrev:  good one Big Grin men nej har et bauer mxp 1 som jeg er vildt forelsket i Big Grin

og hvorfor ikke har du andet du vil anbefale ? har selvfølgelig det skydehoved setup der sidder på hjulet i forvejen

Jeg spørger lige igen. Hvorfor vil du brug en WF line på et tørfluestang? Skal du kun fiske hvor du aldrig har hele klumpen ude at topøjet?
08-04-2012 08:32
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(08-04-2012 08:32)Thomas Schreiber Skrev:  Jeg spørger lige igen. Hvorfor vil du brug en WF line på et tørfluestang? Skal du kun fiske hvor du aldrig har hele klumpen ude at topøjet?

Hvorfor bruge andet???

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-04-2012 08:45
123

Besked: #9
(07-04-2012 23:15)martin_b Skrev:  Mht. WF vs. DT som Thomas er inde på, så vil jeg sige, at mendingegenskaber på GT90 er stort set om en DT, men kaste- og skydeegenskaberne langt bedre, uden at den er helt som en "klassisk" WF. Jeg oplever det som at få det bedste fra begge verdener, og ser ingen grund til at bruge en DT til dette års tørfluesæson.

Barrio linen er undtagelsen der bekræfter undtagelsen Big Grin Prisen er god. Du har ret Martin i de punkter du stiller op, men hvis det ikke havde været for prisen, så ville en DT line være et klart bedre valg fordi du får to liner til ens pris. Når Barrio linerne er så billige kan det være lige meget, men som du selv er inde på, så slides linerne hurtigt op - efter min erfaring typisk for billige liner. Jeg har selv valgt at prøve Barrio 140 GT linerne, fordi de er så billige og fordi jeg godt kan se nogle foredele ved linens tapering, men jeg må indrømme at jeg endnu har til gode at "fiske igennem" med sådan en line, og som du, slide den ihjel. Jeg synes dog ikke coatingen virker så lækker som på eksempelvis SA XXD. Ultimativt skulle SA lave en XXD i en lidt mere afdæmpet farve. Det giver nok ingen nogen praktisk forskel, men en orange line eller psycho grøn line kommer ikke på mine fiskehjul Blush

Med undtagelse af en håndfuld steder i DK, har jeg stort set aldrig mere end en halv line ude (12-15 meter), og så er det jo helt oplagt med en DT line, som kan vendes når spidsen slides.

Mit oprindelige spørgsmål gik på hvorfor Kim ville vælge en WF line. En (ekstrem) Longbelly er ikke en en alm. WF line. Jeg har set flere "WF tørflueliner" med meget korte klumper, ofte under 8 meter, som i min verden er helt ubrugelige med mindre du altid fisker med klumpen indenfor topøjet. De overholder i øvrigt vist heller ikke AFFTA Wink Derfor spurgte jeg, så Kim ikke køber noget der har en meget begrænset brugsværdi.
08-04-2012 08:55
123

Besked: #10
(08-04-2012 08:45)Brandt Skrev:  Hvorfor bruge andet???

Fordi du ikke har styr på linen (præsentationen) når klumpen er uden for topøje og fordi du får to liner i én DT til ens lines pris. Hvis du køber en line til fx 600kr er det værd at tage med synes jeg. Men er vel jyde Smile
08-04-2012 08:58
Allan Wermuth

Odense
Besked: #11
WF eller DT ...... der kan meget nemt gå lidt religion i det spørgsmål Big Grin

GT90 linen er en WF med meget lang bagtapering, praktisk taget har den ingen runningline efter klumpen. Af samme årsag har den ganske fine mendingegenskaber, og den fylder nogenlunde det samme på hjulet som en DT line i samme klasse.

Mike Barrio laver også en Mallard DT line - http://www.fishingthefly.co.uk/barrio-fly-lines.html

Personligt fisker jeg med både DT og longbellyliner ....... jeg forliges skidt med kortklumpede liner til tørfluefiskeri. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men af ovenstående årsager er mine hjul i øjeblikket monteret med følgende liner til tørflue- og nymfefiskeri

- Cortland Sylk DT3F - tynd line med lang fin fronttapering, egner sig mindre godt til store majfluer eller tunge nymfer.

- Barrio GT90 WF3F - god allround line

- SA Sharkskin DT4F - har ikke prøvet den i praktisk fiskeri endnu.

- Rio Gold WF4F - longbelly line med kraftigt turnover, som kan håndterer større fluer og tunge nymfer.

Valget taler for en Barrio flueline, specielt fordi prisen er 1/3 af prisen i forhold til de andre liner .....

mvh
Allan
08-04-2012 09:02
123

Besked: #12
(08-04-2012 09:02)Allan Wermuth Skrev:  - Rio Gold WF4F - longbelly line med kraftigt turnover, som kan håndterer større fluer og tunge

Er en klump på 14 meter longbelly på Fyn? Tongue
08-04-2012 09:42