Lidt underlig oplevelse igår...
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #1
Lidt underlig oplevelse igår...
Hejsa....

Igår var jeg på fjorden med Kim A og Jonathan ( J.P.G. ), der oplevede jeg noget som håber og kunne få svar på.

Hvorfor bliver min stang "død" og stangspidsen vibrere i afleveringen, når jeg har polyleader på og IKKE med Vision Nano på...
Begge er 9ft og spidsen på Nanoen er 0,28 og på Poly er den 0.30. Jeg har monteret en spids på som er 0,25 og ca en armlængde...

Stangen er en TFO pro #7 og et 17gr skydehoved.

På forhånd tak..

K&B.
Uwe
09-04-2012 16:15
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: Lidt underlig oplevelse igår...
Mit gæt er, at polyleaderen forøger vægten, så det måske lige er på grænsen til hvad stangen og du i fællesskab kan styre ........, meget dygtige kastere kan muligvis sagtens kaste den ekstra vægt, der har jo været eksempler på kast af ret tunge liner på en stang i klasse 2-3 stykker Big Grin

mvh
Allan
09-04-2012 16:32
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(09-04-2012 16:32)Allan Wermuth Skrev:  Mit gæt er, at polyleaderen forøger vægten, så det måske lige er på grænsen til hvad stangen og du i fællesskab kan styre ........, meget dygtige kastere kan muligvis sagtens kaste den ekstra vægt, der har jo været eksempler på kast af ret tunge liner på en stang i klasse 2-3 stykker Big Grin

mvh
Allan

Jeg har vejet forskellen på et polyforfang og et alm forfang til enhånds. Forskellen var 0,1 gram!!! (Det var dog et kort poly-forfang, men forskellen må max være 0,2 gram - hvilket ikke kan gøre den helt store forskel. Hvad der så kan være årsag til den oplevede "kasteforskel" skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
09-04-2012 17:40
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #4
(09-04-2012 17:40)Brandt Skrev:  Jeg har vejet forskellen på et polyforfang og et alm forfang til enhånds. Forskellen var 0,1 gram!!! (Det var dog et kort poly-forfang, men forskellen må max være 0,2 gram - hvilket ikke kan gøre den helt store forskel. Hvad der så kan være årsag til den oplevede "kasteforskel" skal jeg ikke gøre mig klog på.

Kunne det tænkes at være poly-leaderens større massefylde og dermed forøget vindmodstand?

Mvh
Daniel
09-04-2012 17:46
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(09-04-2012 17:46)Daniel Heinrichsen Skrev:  Kunne det tænkes at være poly-leaderens større massefylde og dermed forøget vindmodstand?

Mvh
Daniel

Større massefylde ville nærmere give mindre luftmodstand - i hvert fald, hvis det som i en flueline er vægten, der bestemmer udformningen. En flydeline har større diameter - og dermed større luftmodstand end en synkeline.

09-04-2012 18:31
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #6
(09-04-2012 18:31)Brandt Skrev:  Større massefylde ville nærmere give mindre luftmodstand - i hvert fald, hvis det som i en flueline er vægten, der bestemmer udformningen. En flydeline har større diameter - og dermed større luftmodstand end en synkeline.

Tror det Daniel mener er at den blot har større vindmodstand end en nylon (:
og ikke massefylde ^^,

// Jonathan

ha' en go' dag !
09-04-2012 18:35
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(09-04-2012 18:35)J.P.G. Skrev:  Tror det Daniel mener er at den blot har større vindmodstand end en nylon (:
og ikke massefylde ^^,

// Jonathan

Hvorfor skulle vindmodstanden være større??

09-04-2012 18:37
Adversering
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #8
(09-04-2012 18:37)Brandt Skrev:  Hvorfor skulle vindmodstanden være større??

Hvis massefylden er mindre end nylon - så må vindmodstanden vel være større ?

Den polyleader jeg har - som er en synk.. den har en nylon kerne med coating udenpå, og den må da give en væsentlig større vindmodstand end et stykke nylon ? (:

Oplevede selv at skifte fra at have min polyleader på min 7'er, og så skifte til et taperet nylon forfang, og der skete en hel del med kastet, som om det blev mere kontant. men ja, måske er det fordi det egentlig svare til at gøre sit skydehoveds tapering 3m længere ?? - blot en tanke..

Ved intet om det, men ja det kunne egentlig være rart at vide hvorfor det er/gør sådan ?

// Jonathan

ha' en go' dag !
(Denne besked var sidst ændret: 09-04-2012 af 18:47 J.P.G..)
09-04-2012 18:46
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #9
Hejsa....

Hmmm sidder og tænker på, en anden mulig forklaring. Jeg nåede desværre ik og prøve det af, for jeg sidder som sagt først og tænker på det nu Blush ...

Da jeg havde polyén på, var vandet ik mere end ca 5 - 6 grader og så holdet vi en pause og fik sagt tak for en hyggelig dag til Kim..
Oppe ved bilen skiftede jeg til Nano, efterfølgende fik solen magt og vandet steg til ca 7 grader.

Så nu sidder jeg så og tænker på, om det kan være tempraturen som faktisk er grunden Huh.

Vinden havde vi fra samme retning hele dagen, så den vil jeg ik give skylden...

K&B.
Uwe
09-04-2012 18:49
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #10
(09-04-2012 18:49)Uwe Skrev:  Hejsa....

Hmmm sidder og tænker på, en anden mulig forklaring. Jeg nåede desværre ik og prøve det af, for jeg sidder som sagt først og tænker på det nu Blush ...

Da jeg havde polyén på, var vandet ik mere end ca 5 - 6 grader og så holdet vi en pause og fik sagt tak for en hyggelig dag til Kim..
Oppe ved bilen skiftede jeg til Nano, efterfølgende fik solen magt og vandet steg til ca 7 grader.

Så nu sidder jeg så og tænker på, om det kan være tempraturen som faktisk er grunden Huh.

Vinden havde vi fra samme retning hele dagen, så den vil jeg ik give skylden...

K&B.
Uwe

Vinden hjalp en del med kastet der hvor vi fiskede først, og der hvor jeg fik fisk var det både varmere og vinden var der ikke til at skubbe kastet (:
(kastede slev 10 meter kortere)

men ja temperaturen på stangklingen er vel også en faktor ??
luften var noget varmere da vandet ramte 7,4 grader jo (:

btw Uwe - vi skulle have haft hele dagen der ude - det havde endt godt tror jeg (:

// Jonathan

ha' en go' dag !
09-04-2012 18:53
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #11
(09-04-2012 18:35)J.P.G. Skrev:  Tror det Daniel mener er at den blot har større vindmodstand end en nylon (:
og ikke massefylde ^^,

// Jonathan

Præcis det jeg mener... sorry for dårlig formulering.
Med mere vindmodstand, må der alt andet lige være en større belastning på klingen, hvilket kan være skyld i at den føles mere død...

Men det kun en ide, det kan vel også have noget at betyde om hvorvidt man er vant til at fiske med poly-leaders?
09-04-2012 18:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(09-04-2012 18:46)J.P.G. Skrev:  Hvis massefylden er mindre end nylon - så må vindmodstanden vel være større ?

Den polyleader jeg har - som er en synk.. den har en nylon kerne med coating udenpå, og den må da give en væsentlig større vindmodstand end et stykke nylon ? (:

Oplevede selv at skifte fra at have min polyleader på min 7'er, og så skifte til et taperet nylon forfang, og der skete en hel del med kastet, som om det blev mere kontant. men ja, måske er det fordi det egentlig svare til at gøre sit skydehoveds tapering 3m længere ?? - blot en tanke..

Ved intet om det, men ja det kunne egentlig være rart at vide hvorfor det er/gør sådan ?

// Jonathan

Massefylden er størst ved poly - (med mindre det er flydende polyforfang, der ikke er ret meget brugt). Et nylonforfang er taperet, så det er lige så tykt som et polyforfang. Nylonkernen i et polyforfang er ikke taperet - der er bare "kommet et lag poly udenpå", så profilen bliver taperet ligesom nylonforfanget. Nylonforfanget er en smule lettere og noget stivere ent det tilsvarende poly-forfang. Det kan sikkert være stivheden, der kan mærkes i kastet(?)

09-04-2012 19:00