Nye waders - igen igen
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Nye waders - igen igen
Så gik den ikke længere Sad

Havde lige et par timer til en tur ved fjorden her til morgen og det eneste jeg fik med hjem var et par utætte waders Sad

Jeg har ikke haft tid til at undersøge det nærmere, men det virker som om det er ved skridtet der siver vand ind.

Det er mit 2. par Simms Freestone waders, som springer læk efter kun lige godt et års fiskeri - og jeg tror jeg vil se mig om efter et andet mærke/model næste gang. De er købt i Tyskland og var heldigvis ikke voldsomt dyre, men det hjælper jo ikke meget når holdbarheden ikke er bedre? Dodgy

Tidligere har jeg haft et par Loop Profesional, som holdt et par år inden de fik huller i syningerne - de suverænt bedste waders jeg nogensinde har haft, har været et par Scierra Blackwater. De holdt 5-6 sæsoner inden sokken var mør og blev utæt.

Hvad med Scierra nu til dags - eller Vision - eller Guideline??

Hvad bruger I? Gode og dårlige erfaringer modtages gerne

...også gerne et tip om gode tilbud på wadersBlush

Mvh Nikolai

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
19-04-2012 12:14
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Nye waders - igen igen
Hej Nikolai

Det er godt nok øv at høre med dine waders. Må nok sige du har været uheldig med dem. Har selv haft et par Simms L2 waders, de holdte godt 5-6 seassoner før de ikke kunne mere heller, men var nu heller ikke den bedste på det tidspunkt til at passe dem.

Personligt går jeg pt i Taimen.com waders. Deres master udgave med lynlås. Syntes de virker rigtig godt, god pasform og indtil videre gode holdbare der kan klare lidt forskellige ting.
Har også en kammerat med et par af de billigere uden lynlås, som han bruger nu på 3 seasson uden problemer.
På trods af det er en polsk butik, har de efter min overbevisning formået faktisk at lave nogen rigtig fine waders til billige penge.

Scierra CC6 waders er også super fede. Har flere venner der benytter dem og roser dem utrolig meget. Har ikke personligt haft fat i nogen endu, så bygger på deres erfaringer

Patagonien waders .. Så har du ikke behov for andet igen. De holder super godt, rigtig fede og lækre at gå i, god pasform og åndbarhed.. (Eneste minus for mig, mangler lynlås, som jeg mener har gjort det meget nemmere for mig pt)

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
19-04-2012 12:27
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Hej Claus

Jeg er godt klar over, at jeg sandsynligvis har været uheldig - det er hhv. den nye og den gamle (første) model af Freestone jeg har prøvet. Det første par tror jeg har fået et hul fra en sten ved bilfragmenteringen, men det nye par har jeg passet meget på...??

Men men, der skal noget nyt til.

Jeg har selv fundet et par Classic Guide til 2000,- og et par Vision Gillie til 2000,- Det kunne være oplagte muligheder.

Der var vist også et par L2 til 2K et sted??

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
19-04-2012 12:33
Claus M.

Østjylland
Besked: #4
Hej Nikolai,

Kan du få fat i Classic Guide så skynd dig at slå til - uden tvivl den bedste og stærkste waders fra Simms ever, der er / var ingen waders på markedet den gang den kom frem og i dag der er mere slidstærk - jeg var heldig og få dem til en go pris da de udgik, jeg har nu mine på 5-6 sæson og har aldrig fortrudt, de har ikke været sparet på nogen måde, hverken langs åen i krat og buske, samt på kyst og i fjord, de holder max Cool

2000 kr er et fund Wink

Alternativt laver Vision også gode og slidstærke waders.
(Denne besked var sidst ændret: 19-04-2012 af 12:56 Claus M..)
19-04-2012 12:53
Holsteinkaa
Gæst

Besked: #5
Hvis du kan være i en M. så er der Blackwater vaders her.
http://shop.jaegeren-og-lystfiskeren.dk/...oduct=2214
19-04-2012 12:56
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
(19-04-2012 12:33)Nikolai Kaad Skrev:  Hej Claus

Jeg er godt klar over, at jeg sandsynligvis har været uheldig - det er hhv. den nye og den gamle (første) model af Freestone jeg har prøvet. Det første par tror jeg har fået et hul fra en sten ved bilfragmenteringen, men det nye par har jeg passet meget på...??

Men men, der skal noget nyt til.

Jeg har selv fundet et par Classic Guide til 2000,- og et par Vision Gillie til 2000,- Det kunne være oplagte muligheder.

Der var vist også et par L2 til 2K et sted??

Mvh

Nikolai

Jeg er helt enig med dig, hvis jeg havde været lige så uheldig havde jeg også selv fundet noget andet. (Har desværre været det med vadestøvler istedet)

Lyder som nogen gode tilbud, er bare med lige komme ud og undersøge lidt mere og se hvilke der passer bedst

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
19-04-2012 13:07
yojonas

Vanløse, København
Besked: #7
Jeg er lige med på en lytter her.

Jeg kører om ikke længe på tredje par Freestone indenfor et år!

Jeg har hørt, at Vision har fantastisk service, hvor man ikke skal vente en måned, hver gang de skal repareres. Dodgy Så det er nok enten det eller Patagonia for mig næste gang. Og klart med lynlås Cool
19-04-2012 13:50
Adversering
maindal

Skagen
Besked: #8
Hejsa, en lille mulighed du kunne prøve inden du køber nye waders er selv og lave rep på dem..
Min makker har også nogle simms vaders , som var utæte i sygningerne, både ved skridtet og låret.. vi snakkede om at han kunne prøve og bruge noget sikaflex på sygningerne. Bare for at se om det kunne holde tæt , så var det jo en billig løsning istedet forhan skulle ud med det samme og købe nye waders . Og det holder sku tæt, han Blir ikke det mindste våd mere.. så det virker Smile spørgsmålet er bare hvor længe. Men da sikaflex jo kan gi sig osv, tror vi det holder længe.. bare et lille fif måskeSmile
19-04-2012 16:41
Bjarke Dehli

Besked: #9
Mine erfaringer med Simms er lidt som dine:

Første par Simms Freestone holdt godt en sæson inklusive en del lapninger hen ad vejen. Til sidst døde sokken så nu er de Å/Sø waders. Herefter opgraderede jeg til et par Simms Headwater men resultatet er jeg IKKE imponeret over. Efter 20-30 ture var der slidt hul ved knæene i begge sider samt et par steder i skridtet. Da jeg ikke gider bøvle med reklamation o.s.v. har jeg valgt at lappe dem selv. Dette er efter min erfaring nemt så længe neopren sokken ikke er utæt. Nu må vi se hvor længe de holder.

Jeg er ikke hysterisk mht vedligehold men passer bestemt på mine waders under fisketuren og ved opbevaring. Jeg tror mit største problem er, at jeg går/vandrer mange kilometer i løbet af en dags fiskeri. Disse bevægelser over vand er i mine øjne den væsentligste årsag til de mange huller i syninger/samlinger.

Jeg er meget interesseret i erfaringer med holdbare waders. Når i skriver i har haft et par waders i 3-6 sæsoner, er det så med meget bevægeligt fiskeri og 70-100 ture om året? Kan et par åndbare waders holde til dette er jeg mere end imponeret!

K & B

/Bjarke
19-04-2012 20:46
martin_b

Sønderjylland
Besked: #10
Mine Scierra CC4 har holdt 3 år med daglige ture til åen fra april til oktober og et par ugentlige ture til fjorden om vinteren. De har virkelig fået nogle tæsk, og jeg er egentlig forundret over at de stadig er tætte. De er ikke så flotte som Simms, men til prisen er de rigtig gode.
19-04-2012 20:52
Claus M.

Østjylland
Besked: #11
(19-04-2012 20:46)Bjarke Dehli Skrev:  Mine erfaringer med Simms er lidt som dine:

Første par Simms Freestone holdt godt en sæson inklusive en del lapninger hen ad vejen. Til sidst døde sokken så nu er de Å/Sø waders. Herefter opgraderede jeg til et par Simms Headwater men resultatet er jeg IKKE imponeret over. Efter 20-30 ture var der slidt hul ved knæene i begge sider samt et par steder i skridtet. Da jeg ikke gider bøvle med reklamation o.s.v. har jeg valgt at lappe dem selv. Dette er efter min erfaring nemt så længe neopren sokken ikke er utæt. Nu må vi se hvor længe de holder.

Jeg er ikke hysterisk mht vedligehold men passer bestemt på mine waders under fisketuren og ved opbevaring. Jeg tror mit største problem er, at jeg går/vandrer mange kilometer i løbet af en dags fiskeri. Disse bevægelser over vand er i mine øjne den væsentligste årsag til de mange huller i syninger/samlinger.

Jeg er meget interesseret i erfaringer med holdbare waders. Når i skriver i har haft et par waders i 3-6 sæsoner, er det så med meget bevægeligt fiskeri og 70-100 ture om året? Kan et par åndbare waders holde til dette er jeg mere end imponeret!

K & B

/Bjarke

Headwater og freestone er lavet i noget tyndt stof ifh Classic modellen som jeg roser i ovenstående indlæg - jeg lægger gerne hovedet på blokken, det er nogen af de stærkeste waders ever - kan man finde den gamle Classic så slå til, mine har holdt + 600 ture no doubt, og jeg spare dem ikke.

Og så lige en detalje - jeg bruger ALTID en uldsok eller et par tynde neopren sokker til at trække ud over sokken på wadersene, på den måde undgår man at slide sokken eller tapeningen, på undersiden af foden og hælen i stykker.
(Denne besked var sidst ændret: 20-04-2012 af 08:29 Claus M..)
19-04-2012 21:07
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Tak for de mange svar og kommentarer. Jeg tror også at noget af det som slider meget på et par waders er lange gåture i tør tilstand - her betyder det noget hvor tykt stoffet er, og noget tyder på, at freestone ikke er lavet af det kraftigste stof?Angel

Jeg vil selvfølgelig prøve at lappe de utætte waders - ellers ryger de over og bliver å-waders sammen med de andre freestone og de gamle loop waders Smile

...og så afventer jeg lige forhandleren af de der Classic guide, som først senere vender tilbage med om de virkelig var på lager. Det er jo næsten for godt til at være sandt?

Er der iøvrigt andre gode fif til wader reperation??

Mvh

Nikolai

19-04-2012 22:03