Stjerner:
  • 5 stemmer - 4 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dette startede IKKE som en joke!! FV-fluen
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #13
RE: Dette startede IKKE som en joke!! FV-fluen
(20-04-2012 15:48)Brandt Skrev:  Den matcher en kryptonitgrøn klinge med rød pyntetråd fint Tongue (men den er nu heller ikke for køn).

Jeg havde regnet med, at fluen var blevet bare lidt smartere - måske skal dubbingen spindes lidt hårdere, så den ikke fylder så meget?

Men mon ikke den har taget sin første 5+'er allerede i morgen formiddag? Big Grin

Jeg kører til Hagebro nu og hapser en +5 på en af Finn's fluer Big Grin
20-04-2012 16:14
Adversering
Lars P

Aarhus
Besked: #14
Dyb respekt (tror jeg nok ...),for at man i den grad kan gøre vold på sin æstetiske sans Wink Man kan kun græmme sig over, at fisk er udstyret med så miserabel en smag, at den muligvis kan blive en succes Smile

Med venlig hilsen

*Lars P

"All in all, I would rather be in Philadelphia"
20-04-2012 17:50
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #15
Uh-ha Brandt, det kan blive en uhyggelig trend du har fået startet her, sådan at mikse fluer.
Hvad mon man kan blande en pattegris med? Tongue
20-04-2012 18:48
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #16
(20-04-2012 18:48)Jeppe Madsen Skrev:  Uh-ha Brandt, det kan blive en uhyggelig trend du har fået startet her, sådan at mikse fluer.
Hvad mon man kan blande en pattegris med? Tongue

fluehybrider er jo ikke nyt. http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=1834

Pattegrisens munddele og bagerste hackle erstatter halehacklet på dette missil - vupti du har en fed Octopussy-grisling Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
20-04-2012 20:32
Thorsen

Århus C
Besked: #17
Brendas jul må være det rette navn kære Brandt. Den er sgu for let købt til at ku kaldes FV-fluenWink.

Er vi ude i et blandingsprodukt så er her min egen ponygris Big Grin

Venligst
Lars - der lige er kommet hjem fra skadestuen med2cm lim i kraniet fordi man lige skulle vise de unge damer hvordan man ødelægger en højtaler i en dansBig Grin.

Ps. jeg er helt ok og et kommende ar rigere. Klogere nok næppe...

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 21-04-2012 af 01:38 Thorsen.)
21-04-2012 01:13
Janus H.

Djursland
Besked: #18
(21-04-2012 01:13)Thorsen Skrev:  Brendas jul må være det rette navn kære Brandt. Den er sgu for let købt til at ku kaldes FV-fluenWink.

Er vi ude i et blandingsprodukt så er her min egen ponygris Big Grin

Venligst
Lars - der lige er kommet hjem fra skadestuen med2cm lim i kraniet fordi man lige skulle vise de unge damer hvordan man ødelægger en højtaler i en dansBig Grin.

Ps. jeg er helt ok og et kommende ar rigere. Klogere nok næppe...

Først Kim, og nu dig..... Doh!

I må passe lidt bedre på, det er ikke godt at sidde på bænken her i højsæssonen Big Grin
21-04-2012 16:09
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #19
FV-fluen XXL har haft sin debut - og kors i r...., - hvilken debut!

Netop monteret, og fuld af forventning:
[Billede: 001-5.jpg]

Kort efter afgang på vej mod eventyr. (Det var alt vi så til solen den dag!!!
[Billede: 010-2.jpg]

Hvordan gik det så? Fluen overlevede 10 timer på revet sammen med pirken. Tror, at det er første gang jeg ikke har mistet endegrej derude. Torskene var i den grad i stødet - og 2 ud af 3 - eller 3 ud af 4 valgte fluen frem for pirken! Hvor mange torsk jeg fangede ved jeg ikke - men de største i mine baljer var ikke meget over 3 kg. I skrivende stund er 28 kg torskefiléter fordelt til familie, venner, kolleger eller frosset ned til eget brug. Selv er jeg smadret af vind, bølger og iskold regn, samt af at hive torsk op fra 45 meters dybde, samt grovrensningen ombord. Aldrig har jeg fanget så mange torsk før. Efter et par timer konstaterede skipper tørt: " Dæn dær floue - dæn ær sgu int så rææng!" På hanstholmsk betyder det vist nok "godt og vel godkendt!"

Her er flue og pirk så efter 10 timers arbejde.
[Billede: 028-1.jpg]

Fluen mistede sit ene øje ved middagstid, og det andet kort før lukketid. Resten af fluen er intakt, trods mindst 30 sæt torskebisser - så kom ikke og sig, at Bennechi 12/0 ikke kan holde - eller at Brandts fluer ikke er fiskefluer Wink Pirken, derimod, den har fået tæsk, så det kan ses Big Grin

Godnat - nu skal mit stakkels mørbankede legeme i seng. Godt, at der er et helt år til, at der skal bedrives madfiskeri igen Blush

(Denne besked var sidst ændret: 21-04-2012 af 23:46 Brandt.)
21-04-2012 23:44
Adversering
Mads Petersen

Århus
Besked: #20
Jeg skal på revet i midt maj. Så må hellere komme til stikket og få bundet sådan en fætter Smile har dog ikke 12/0 til at ligge, men en geddekrog 2/0 må kunne gøre det Smile

Brandt: har du nogle gode tips til grej på revet?

Member of TBMM
22-04-2012 07:36
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #21
(22-04-2012 07:36)Mads Petersen Skrev:  Brandt: har du nogle gode tips til grej på revet?

Ja, Fisk kun med én ophænger - du ved selv hvilken. Hovedline evt. Fireline 0,39 - forfang er nylon 0,80 eller 0,90 - ophængeren er monteret i en kraftig 3-gangssvirvel - 30-pundsstang er det normale - hjul med linefører holder ikke altid til mosten - under normale forhold er 300 grams pirke fine (modellen på foto er min favorit).

Selve affiskningen kan udføres forskelligt, og det er ikke samme metode, der er lige god hver gang. Jeg plejer at bruge "holde-bund-metoden". Ned til bunden med pirken - og så forsøger jeg stort set, at lade pirker stå på bunden. Det er svært, når prammen ruller som bare f... og i øvrigt bevæger sig 2 -3 meter op og ned. Ophængeren danser så rundt en lille meter over bunden. Denne metode favoriserer ophængeren, men i går var det det eneste effektive. Jeg stod ved siden af en ret grøn fyr, der lavede vilde pirkebevægelser som bulefiskerne på Sundet. Da min første balje næsten var fuld, havde han fanget 3 små torsk. Da han gik over til min metode fangede han godt med fisk.

Ud af mine mindst 40 torsk, var kun én fejlkroget!

Nu kom jeg så lidt tidligt til Hanstholm, så jeg kunne vælge min plads først. Jeg står altid helt agter. Så kan jeg kaste pirken 20 meter i drivretningen og fiske mere lodret. der giver flere fisk og færre bundhug. Hvis man har tendenser til søsyge, så er udstødningsgassen dog en klar ulempe.

Varmt vandtæt tøj - masser af proviant - og mød veludhvilet. Det er hårdt arbejde, der er ikke ét sted, hvor min krop ikke værker i dag. Men du kan være meget heldig at møde Skagerak helt flat - det sker fra tid til anden, (men det er ingen fordel for fiskeriet, med mindre man kan lokke skipper på vragfiskeri. Dette fiskeri er dog lidt af et lotteri.

Der er mange torsk derude for tiden. Vi drev i over to timer uden at skifte plads, og der kom godt med torsk hele tiden. Normalt fisker man 10 - 20 minutter, hvorefter skipper søger ny plads eller gentager drevet, hvis det gav godt.

(Denne besked var sidst ændret: 29-04-2012 af 23:58 Brandt.)
22-04-2012 08:14
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #22
Og lige et godt råd til FV-fluebinderiet! Brug godt med sekundlim!!! Big Grin - Og mht geddekrog på Revet Huh Huh Prøv at sætte sådan en krog i en træstamme og træk indtil din Fireline 0,39 smælder! Ups - det gav mig input til et vigtigt råd - du skal have et stykke kosteskaft hængende ved rælingen. Når pirken sætter sig rigtig fast, skal du sno linen 4 - 5 gange omkring det, og så lade skibet trække pirken fri - eller sprænge snøren. Snoningerne må ikke krydse, for så er det her, at den ryger. Man ødelægger grejet, hvis ikke man har sådan et lille værktøj. Der kan samtidig bruges som priest.

22-04-2012 08:26
Mads Petersen

Århus
Besked: #23
Super med lidt inputs. Tak for det. Hvis krogen ikke klare trækprøven, må jeg jo bukke en i noget rundjern Smile Hvor kan jeg finde en fornuftig krog til formålet?

Member of TBMM
23-04-2012 18:22
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #24
Kroge kan købes i alle butikker, der sælger havgrej - det er en agnkrog med et par modhager på skaftet - de klemmes ind. Jeg ved ikke,hvilken størrelse min har, men mylarrøret (str medium) skulle presses over krogøjet! Cool

23-04-2012 20:14