Kvotestop ved Skjern å
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #1
Kvotestop ved Skjern å
Til Jer som endnu ikke har set det:
http://www.skjernaasam.dk/nyheder/nyheds...-kvotestop
22-04-2012 19:34
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Kvotestop ved Skjern å
Dét var dæleme hurtigt!!!! Det må have været tonsvis af laks dernede Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-04-2012 20:14
Swebbe

Besked: #3
(22-04-2012 20:14)Brandt Skrev:  Dét var dæleme hurtigt!!!! Det må have været tonsvis af laks dernede Smile

Ja og endnu flere tons fiskere Smile

- Jeppe Lyngsø
22-04-2012 21:20
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(22-04-2012 21:20)Swebbe Skrev:  Ja og endnu flere tons fiskere Smile

Men fra nu af, så er der noget mere plads Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-04-2012 22:12
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
(22-04-2012 22:12)Brandt Skrev:  Men fra nu af, så er der noget mere plads Smile

Der skal nok være nogle stykker, der allerede har taget fri for at fiske igennem den kommende uge. Der er hvertfald to herinde fra der nok bander højlydt i aften Undecided

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 22-04-2012 af 22:23 Nikolai R..)
22-04-2012 22:23
mads århus

Århus
Besked: #6
Hvis man stadig vil fiske i Skjern å og have muligheden for at gokke en laks i nøden kan man jo fiske opstrøms Tarp bro.......regner selv med at møde en del flere fisker end normalt oppe på 1926 vand ved Skarrild.

Vh Mads
22-04-2012 23:16
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #7
Jeg må nok indrømme at det i mine øjne er både skidt men også godt.

For os fiskere er det sgu dejligt at se at der har været så stor en opgang af laks i år, det må jo næsten betyde en fremgang i stammen, det at så få fisk har været finneklippet er jo også positivt, med mindre at det er den vilde stamme der kommer nu og de udsatte så først kommer senere, i mindre størrelser.

Der kan jo stadig fiskes efter små laks (under 75), men hvilken flue skal vi bruge for at ramme dem og ikke de store, er nok det mest svære at bestemme sig for.
Hvad nu hvis der slet ikke kommer nok af de små, grundet stammens størrelse, skal der så fiskes hele sæsonen, med fare for at skade så mange store, før den lille kvote er opfisket.

Hvad sker der med økonomien i de forretninger og for de mennesker der har lidt ekstra indtjening grundet os laksefiskere, og vores lakse kontigent vil jo nok ikke kaste lige så mange penge af sig som sidste sæson. Der er jo nok ikke tvivl om at brugte fisketimer bliver mindre nu, og derfor vil forretninger og udlejning af beboelse nok også blive mindre.

Er kvoten for skævt fordelt, skulle den måske have været inddelt så man ikke måtte tage fisk over fks. 80 cm, som man gør i nogle steder i Canada (no kill over 63cm) og så have C&R på alt over det bestemte antal cm.

Tankerne er mange, men virkeligt fedt at se at DCV' og SÅS' arbejde har båret så store frugter.

Claus.
23-04-2012 07:29
Adversering
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #8
(23-04-2012 07:29)Claus Damsgaard Skrev:  Jeg må nok indrømme at det i mine øjne er både skidt men også godt.

For os fiskere er det sgu dejligt at se at der har været så stor en opgang af laks i år, det må jo næsten betyde en fremgang i stammen, det at så få fisk har været finneklippet er jo også positivt, med mindre at det er den vilde stamme der kommer nu og de udsatte så først kommer senere, i mindre størrelser.

Der kan jo stadig fiskes efter små laks (under 75), men hvilken flue skal vi bruge for at ramme dem og ikke de store, er nok det mest svære at bestemme sig for.
Hvad nu hvis der slet ikke kommer nok af de små, grundet stammens størrelse, skal der så fiskes hele sæsonen, med fare for at skade så mange store, før den lille kvote er opfisket.

Hvad sker der med økonomien i de forretninger og for de mennesker der har lidt ekstra indtjening grundet os laksefiskere, og vores lakse kontigent vil jo nok ikke kaste lige så mange penge af sig som sidste sæson. Der er jo nok ikke tvivl om at brugte fisketimer bliver mindre nu, og derfor vil forretninger og udlejning af beboelse nok også blive mindre.

Er kvoten for skævt fordelt, skulle den måske have været inddelt så man ikke måtte tage fisk over fks. 80 cm, som man gør i nogle steder i Canada (no kill over 63cm) og så have C&R på alt over det bestemte antal cm.

Tankerne er mange, men virkeligt fedt at se at DCV' og SÅS' arbejde har båret så store frugter.

Claus.

Den store kvote vil altid blive brugt først, det blev den også sidste år, så den problemstilling med fiskeri på store laks over sæsonen er jo aktuel ligegyldigt hvad.
23-04-2012 09:31
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #9
Selvfølgelig vil den store kvote blive brugt først.

Men den vil da aldrig være ligegyldig... Reglerne kan kun ændres af DTU aqua, i og med det er dem der bestemmer, men det er sgutte i denne sæson jeg betvivler at det er forkert, men de kommende.

Nogle af de smolt som blev udsat sidste år vor sponsoreret af vores laksekontigent, det vil da blive mindre hvis der ikke kommer det antal af fiske turister som man har regnet med, og tror du at lodsejerne smider lige så mange penge i smolt, hvis de får en meget mindre indtægt, end de tidligere har gjort.

Jeg ville ønske at du havde ret, men det tror jeg desværre ikke...
23-04-2012 10:35
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #10
(23-04-2012 10:35)Claus Damsgaard Skrev:  Selvfølgelig vil den store kvote blive brugt først.

Men den vil da aldrig være ligegyldig... Reglerne kan kun ændres af DTU aqua, i og med det er dem der bestemmer, men det er sgutte i denne sæson jeg betvivler at det er forkert, men de kommende.

Nogle af de smolt som blev udsat sidste år vor sponsoreret af vores laksekontigent, det vil da blive mindre hvis der ikke kommer det antal af fiske turister som man har regnet med, og tror du at lodsejerne smider lige så mange penge i smolt, hvis de får en meget mindre indtægt, end de tidligere har gjort.

Jeg ville ønske at du havde ret, men det tror jeg desværre ikke...

Der er jo ikke fiskestop, bare hjemtagningsstop nedstrøms Tarp Bro (de sidste 10% af kvoten skal tages opstrøms). Sidste år blev kvoten opbrugt den 2. juni, hvilket ca. gav en >75cm sæson på 2 mdr. med en iøvrigt elendig sæsonstart i Skjern.

At opgangen i år har været mere massiv er jo bare positivt, andelen af nedgængeren der er blevet gokket ind i kvoten er mindre en sidste år, og alt i alt tror jeg bare man skal være glad.

Derudover bliver kvotefordelingen for ned/op-strøms tarp bro justeret på 1-års basis, hvilket kunne medføre at den næste år fordeles så en større del af fiskene skal fanges opstrøms broen, hvilket forlænger sæsonen for storlaks yderligere og skaber interesse og indtægt længere oppe i vandsystemet.

Hvem ved, måske bliver opgangen næste år ikke så stor, så tidligt. Uanset hvad, så skal den genetiske stamme af store forårsfisk beskyttes, så vi også fremover kan fiske efter drømmefisken.
23-04-2012 11:01
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #11
(23-04-2012 11:01)Arnt Christensen Skrev:  Der er jo ikke fiskestop, bare hjemtagningsstop nedstrøms Tarp Bro (de sidste 10% af kvoten skal tages opstrøms). Sidste år blev kvoten opbrugt den 2. juni, hvilket ca. gav en >75cm sæson på 2 mdr. med en iøvrigt elendig sæsonstart i Skjern.

At opgangen i år har været mere massiv er jo bare positivt, andelen af nedgængeren der er blevet gokket ind i kvoten er mindre en sidste år, og alt i alt tror jeg bare man skal være glad.

Derudover bliver kvotefordelingen for ned/op-strøms tarp bro justeret på 1-års basis, hvilket kunne medføre at den næste år fordeles så en større del af fiskene skal fanges opstrøms broen, hvilket forlænger sæsonen for storlaks yderligere og skaber interesse og indtægt længere oppe i vandsystemet.

Hvem ved, måske bliver opgangen næste år ikke så stor, så tidligt. Uanset hvad, så skal den genetiske stamme af store forårsfisk beskyttes, så vi også fremover kan fiske efter drømmefisken.

Jeg er skam godt klar over at der ikke er fiske stop, men gokke stop, på >75cm.
Jeg tror bare at det vil give færre indtægter i de forskellige lodsejeres lommer, hvilket vil kaste færre smolt af sig.

Claus.
23-04-2012 11:13
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #12
(23-04-2012 11:13)Claus Damsgaard Skrev:  Jeg er skam godt klar over at der ikke er fiske stop, men gokke stop, på >75cm.
Jeg tror bare at det vil give færre indtægter i de forskellige lodsejeres lommer, hvilket vil kaste færre smolt af sig.

Claus.

Kvoterne er jo baseret på opgangen af fisk, og udsætningerne er jo ikke 100% finansieret af foreninger og lodsejere.

Hvis opgangen stiger følger kvoterne jo med.

Til syvende og sidst er laksen fredet, vel at mærke fordi den for 40 år siden var udrydningstruet, og vi fisker på dispensation, så at der overhovedet er en kvote er en luksus, ikke en byrde.
23-04-2012 13:02