Nu ved jeg hvorfor der findes én TCX/TCR 690
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Nu ved jeg hvorfor der findes én TCX/TCR 690
Hej Alle

Jeg har gennem en periode eksperimenter med mit kast og herunder forskellige greb. Jeg er blevet opmærksom på at det i passer mig bedre og giver en mere "naturlig" håndstilling, samt større kontrol ved at lade pegefingeren stritte frem mod klingen (som ved tørfluefiskeri). Lefty Kreh skriver at man ved lange kast, skal rotere tommelen om på samme side som pegefinger.

Har i andre erfaringer som i ønsker at dele?

Hvilken håndtagsform finder i bedst?

Venligst

Jan, som hellere vil have en TCX/TCR 690 end 691 Wink

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2010 af 14:21 Jan Fensten.)
11-02-2010 14:05
Adversering
MadsHH

Besked: #2
RE: Nu ved jeg hvorfor der findes én TCX/TCR 690
Jeg bestræber selv at have pegefingeren frem mod klingen. På den måde bruger jeg "kun" klingens kræfter, hvorimod hvis jeg har tommelfingeren forrest, har jeg en tendens til at skubbe stangen frem..
Håber det gav mening Big Grin

Ps, håndtaget på min tcr 691 og faktisk ret behageligt at holde på, på denne måde imo..
11-02-2010 14:10
LCB

Besked: #3
Hej Jan!

På alt under klasse 8 (og jeg bruger/ejer ikke klasse 7) foretrækker jeg helt klart et reversed halfwell, som på en Sage 690, og det har jeg gjort i mange, mange år. Årsagen er den simple, udover at jeg synes fightbutts er grimme og unødvendige på så lette stænger, at et reversed halfwell giver langt større frihed til at vælge forskellige greb.

Jeg har ikke noget fast greb, som jeg altid benytter - jeg veksler mellem mange forskellige greb alt efter situation. Mit "distancegreb" er fx med tommelfingeren øverst, og pegefingeren i "fremskudt position" neden under, men jeg for det meste foretrækker "pegefinger-øverst-grebet" til næsten alt andet. Dog kan jeg godt lidt på eltte stænger at bruge Jason Borger's 3-point Grip, som jeg har skrevet om i et gammel nummer af "FlueFisker".

Faktisk er ingen af disse greb særligt behagelige med et fullwells håndtag, som jeg synes er meget begræsende. Kun det klassiske "tommelfinger-øverst" og V-grebet synes jeg fungerer godt med denne håndtagsform.

Så af netop den grund har jeg altid foretrukket Sage 690'ere frem for 691'ere.

Lars
11-02-2010 14:14
Leif Chr.

Besked: #4
(11-02-2010 14:05)janfensten Skrev:  Hej Alle

Jeg har gennem en periode eksperimenter med mit kast og herunder forskellige greb. Jeg er blevet opmærksom på at det i passer mig bedre og giver en mere "naturlig" håndstilling, samt større kontrol ved at lade pegefingeren stritte frem mod klingen (som ved tørfluefiskeri). Lefty Kreh skriver at man ved lange kast, skal rotere tommelen om på samme side som pegefinger.

Har i andre erfaringer som i ønsker at dele?

Hvilken håndtagsform finder i bedst?

Venligst

Jan, som hellere vil have en TCX/TCR 690 end 691 Wink

Hej Jan.
Er det selv begyndt at eksperimentere med min håndstilling, efter at have fået inspiration fra bogen zzzzap Lær fluekasting af Mathias Lillheim.
Her er det især håndstillingen i bagkastet som jeg har ændret til at tommel og pegefinger peger ned på begge sider af håndtager samtidig med at bunden af stangen kan mærkes i underarmen når bagkastet begyndes.
Dette hjælper mig til et bedre bagkast ,når jeg "prøver" Angel at kaste langt.
Men det er ikke nemt at ændre gamle vaner, slet ikke de dårlige Cool
Mvh Leif
(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2010 af 14:49 Leif Chr..)
11-02-2010 14:45
Daniel Heinrichsen

Besked: #5
er der nogen der kan komme med et link så man kan se håndtaget på TCX/TCR 690 og 691 ???

Mvh
Landkrabben
11-02-2010 15:04
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
(11-02-2010 15:04)Daniel Heinrichsen Skrev:  er der nogen der kan komme med et link så man kan se håndtaget på TCX/TCR 690 og 691 ???

Mvh
Landkrabben

Håndtaget du ser på det billede ole har lagt ind, er det samme på en 690 og en 691 har det samme som 7'er og op efter.. Fullwell

690 = half welsh

691 = Full welsh

[Billede: fe393b8df1.jpg]

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
11-02-2010 15:42
LCB

Besked: #7
Ole - hvorfor foretrækker du fightbutts på så lette stænger? Jeg har aldrig haft brug for dem, jeg synes de kommer i vejen ved kast og linen har ved dobbelttræk og lange kast en tendens til at hænge sig fast i fightbutt'en og man æder er par cm eller 5 af klingen når stangen bygges.

Hvis man endelig en gang i mellem er så heldig at fange en fisk, der trækker så hårdt og længe, at der bliver brug for at støtte stangen mod brystet mens hjulet fræser rundt i et 100km/t-udløb, så synes jeg som regel at en ganske alm. up-lock hjulholder er nok.

Jeg tror faktisk at jeg synes fightbutts er noget Fanden har skabt - sådan helt generelt :-)

Lars
11-02-2010 16:14
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Foretrækker helt klart half wells, og af stort set samme grunde som Lars.
Faktisk er jeg gået skridtet videre, og har slebet alle mine håndtag ned til half wells, også på de højere nummererede stænger. Dertil er de også slebet tyndere, dels fordi jeg også har små hænder, men også fordi det føles bedst.
Jeg har dog ikke helt samme fundamentalistiske holdning til fight butt'sAngel
Havde selv en periode hvor selv mine helt lette stænger fik monteret en lille fightbutt, men idag er det kun fra nummer 8 og opefter at de stadigvæk er at finde. Mest af alt fordi jeg synes det ser pænt ud, har aldrig haft brug for dem i den mening de var tænkt, selv ikke med fisk der gentagne gange var laaaaangt inde i backingen Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
11-02-2010 17:19
Daniel Heinrichsen

Besked: #9
(11-02-2010 15:42)kjgizmo Skrev:  
(11-02-2010 15:04)Daniel Heinrichsen Skrev:  er der nogen der kan komme med et link så man kan se håndtaget på TCX/TCR 690 og 691 ???

Mvh
Landkrabben

Håndtaget du ser på det billede ole har lagt ind, er det samme på en 690 og en 691 har det samme som 7'er og op efter.. Fullwell

690 = half welsh

691 = Full welsh

[Billede: fe393b8df1.jpg]

Hehe tak Big Grin

Fortrækker også half welsh (samme som cigarformet??????)

Er også klart til Ingen fightbutt på mine kyststænger...

Mvh
Landkrabben
11-02-2010 17:37
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #10
Hej Daniel.

Cigar formet håndtag er ikke det samme som halfwells

Du kan se de forskellige her http://www.shofftackle.com/strublegrips.html

Mvh
Esben
11-02-2010 18:09
Daniel Heinrichsen

Besked: #11
Hej Esben

tak for du lige fik sat det på plads Big Grin

Mvh
Landkrabben
11-02-2010 18:15
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Hej med jer

jeg er klart til fight butt. For det første hjælper det med at holde hjulet "fri" når der skal rulles line ind og for det andet syntes jeg det er pænest med fight butt (på min kyststænger).

Mht håndtag, så er jeg nok mest til halfwells, hvilket også bliver monteringen på min XP 691 når den (forhåbentlig snart) kommer tilbage fra Korsholm med ny alu-hjulholder og ny fight butt. Loops nye håndtag, som f.eks sidder på AEG-stængerne, er for mig nok det fedeste håndtag jeg har prøvet - men de kan endnu ikke købes seperat Sad

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
11-02-2010 19:47