Sunray Shadow - hvilket hår?
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
Sunray Shadow - hvilket hår?
Jeg har til min store skræk opdaget, at det er uigenkaldeligt slut med lageret af de lange, lækre hår, som jeg normalt binder Sunray Shadow af. Hårene var indkøbt for mange år siden, og naturligvis er alle oplysninger om, hvad de egentlig var, gået tabt.

Så nu skal jeg shoppe - men hvad?

Jeg er ikke vild med de gedehår, der er i handlen, fordi jeg synes, at de er for glatte og giver en alt for kompakt vinge. Det jeg har brugt er en del mere kruset og noget stivere. Det giver en vinge, der ikke hægter - og en vinge, som ikke bliver helt kompakt, når den fiskes.

Umiddelbart tænker jeg at købe yakhår og nayat hår (hvad det så end er) fra Foxy Tails. Men hvis der er andre input, vil jeg gerne høre om det.

Claus

http://www.ussingbech.dk
29-04-2012 23:21
Adversering
Frank

Odder
Besked: #2
RE: Sunray Shadow - hvilket hår?
ved der er nogen som bruger abe hår.
29-04-2012 23:56
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(29-04-2012 23:21)Claus Bech-Petersen Skrev:  Jeg har til min store skræk opdaget, at det er uigenkaldeligt slut med lageret af de lange, lækre hår, som jeg normalt binder Sunray Shadow af. Hårene var indkøbt for mange år siden, og naturligvis er alle oplysninger om, hvad de egentlig var, gået tabt.

Jeg er ikke vild med de gedehår, der er i handlen, fordi jeg synes, at de er for glatte og giver en alt for kompakt vinge. Det jeg har brugt er en del mere kruset og noget stivere. Det giver en vinge, der ikke hægter - og en vinge, som ikke bliver helt kompakt, når den fiskes.

Umiddelbart tænker jeg at købe yakhår og nayat hår (hvad det så end er) fra Foxy Tails. Men hvis der er andre input, vil jeg gerne høre om det.

Claus

Jeg bruger hår fra gedekid - de er lækre. (Bløde og glatte Wink) For at undgå hægtning fisker jeg med løsthængende krog. Men kan forstå, at du søger noget andet.

Et lidt vildt forslag kunne være Steve Farrar's SF-flash-blend. Disse kunsthår har nogen af de egenskaber, som du efterlyser. (Ved godt, at jeg er ret langt ude).

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-04-2012 00:09
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #4
hehe.

Jeg har faktisk kigget lidt på mine kunstige fibre, og nogle af dem har bedre egenskaber end de gedehår, jeg ellers ser... Så måske ender det sådan.

Og nej: Jeg vil ikke have bløde hår, og da slet ikke når de skal være så lange. Jeg synes, at spændstige hår giver en meget mere levende flue.

Claus

30-04-2012 00:15
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #5
(29-04-2012 23:21)Claus Bech-Petersen Skrev:  Jeg har til min store skræk opdaget, at det er uigenkaldeligt slut med lageret af de lange, lækre hår, som jeg normalt binder Sunray Shadow af. Hårene var indkøbt for mange år siden, og naturligvis er alle oplysninger om, hvad de egentlig var, gået tabt.

Claus

Yakhår er fine, ellers kan du prøve Icelandic Sheep Hair.
Begge har lange hår på til 20 cm. Yak er lidt stivere end Sheep Hair, men kan afhænge lidt af pels kvaliteten.

Knæk & Bræk
Finn Jensen
30-04-2012 16:03
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #6
Hej Finn,
Takker. Nu har jeg bestilt nayat, men kigger videre efter andet. Har du en god kilde til yak i forskellige kvaliteter, for efter at have surfet lidt rundt har jeg ikke rigtig fundet det optimale. Det yakhår, der er i handlen, synes at være langt mere kruset, end jeg egentlig gerne vil have.
Claus
PS til Frank: Abe er populært blandt nogle. Men dels er det svært at skaffe, og dels har jeg lidt en aversion mod at bruge det...

(Denne besked var sidst ændret: 30-04-2012 af 23:15 Claus Bech-Petersen.)
30-04-2012 23:13
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(30-04-2012 23:13)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Finn,
Takker. Nu har jeg bestilt nayat, men kigger videre efter andet. Har du en god kilde til yak i forskellige kvaliteter, for efter at have surfet lidt rundt har jeg ikke rigtig fundet det optimale. Det yakhår, der er i handlen, synes at være langt mere kruset, end jeg egentlig gerne vil have.
Claus
PS til Frank: Abe er populært blandt nogle. Men dels er det svært at skaffe, og dels har jeg lidt en aversion mod at bruge det...

Hej Claus

På trods af ovenstående kunne du kigge i retning af Bavian istedet for colobus. Det er velsagtens naturens svar på SF blend Smile

Du kan få legale bavian skindstykker hos fugl og fjer v/Mariager.

Mvh.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
30-04-2012 23:26
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #8
Ja, det kunne jeg. Men jeg vil ikke have, at aben ender hos mig.

Og så tror jeg nok også lidt på, at man skal rette ind efter sådanne fornemmelser. For hvis jeg har det skidt med vingematerialets etik, kunne jeg godt frygte, at det smitter af på fiskeriet. Og der er trods alt ikke så mange laks i Jylland, at de hopper på krogen, uanset hvordan man vifter med fluestangen.

Claus

30-04-2012 23:36
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #9
(30-04-2012 23:13)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Finn,
Claus

Desværre ikke Sad
Det yak jeg havde var fra Stef da han havde forretning på hjemadressen, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten af det hår som idag er på markedet da jeg skiftede over til Icelandic Sheep Hair.

Icelandic Sheep smager da lidt mere af atlanter hav end abe eller yak Big Grin
01-05-2012 07:26
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
Hehe. Det var også derfra, jeg fik mine yakhår. Jeg prøver lidt forskelligt, og så ser vi.
Claus

01-05-2012 12:33
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #11
Yak hår

Håber det kan hjælpe.
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2012 af 13:46 Claus Damsgaard.)
01-05-2012 13:20
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #12
(01-05-2012 12:33)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hehe. Det var også derfra, jeg fik mine yakhår. Jeg prøver lidt forskelligt, og så ser vi.
Claus

Der er et par alternativer mere som blot skal nævnes, men hvis du ikke kan lide at binde ned gedehår, så er disse to dog mere træls.

1. Du køber en billig syntetisk pararyk i sort.
2. Regal Pro Tyer Steve Silverio har lavet Polar Pony Hair. http://www.whitewaterflies.com/PREMIUM-P..._3590.html
01-05-2012 13:40