Nyt fluehjul danielsson 4seven/7ten
Biotopp

Frederiksberg
Besked: #1
Nyt fluehjul danielsson 4seven/7ten
Hej
Jeg står og vil købe mig et nyt fluehjul. Det skal primært bruges til kysten på min A. Jensen kl 7# 9fod
Med en wf/klump kl 7#. Pt. En Rio outbound
Har læst en del om div. Hjul rundt omkring og er faldet lidt for Danielsson's F3W 4seven/7ten (samt L5W 4seven w/6nine hjulene), specielt da de rewievs jeg kan finde er ret gode og det gør jo ikke noget at priserne er faldet generelt
Er dog lidt i tvivl om størrelsen, da der er et par der siger at 4seven er lidt for lille til en 7 og så er der selvfølgeligt den modsatte holdning

Hvis jeg vælger en af 4seven modellerne, er der nogen god grund til at købe Danielsson L5W 4Seven W frem for Danielsson F3W 4Seven, når hjulet skal bruges i dk og evt sverige/norge

Så vidt jeg kan læse mig frem til er specs’ne
Danielsson F3W 4Seven
Linekapacitet: WF6 + 163 meter 20 lb backing Vægt: 148 gram

Danielsson L5W 4Seven W
Linekapacitet: WF6 + 160 meter 20 lb backing Vægt: 189 gram

Så jeg får et par bremseskiver mere og en øget spole brede, hvilket vel medfører en lidt ”hurtigere” indspinning
men det koster så lidt i vægt ca. 40 g. og 3m i bagline (hvilket er underordnet)

Får man nok for de ekstra g til at det er det værd?

Jeg forventer ikke at udfaldet af denne tråd bliver andet, end lidt mere af ovenstående
Men skulle der være en der har begge hjul, evt f3w og l5w der kunne hjælpe med lidt bruger erfaringer?

Er der evt et par andre hjul jeg burde se på når jeg alligevel er ude og kikke?

Mvh
Toppe

Mand binder krog på line.
Mand kaster krog i sø.
Fisk bider på krogen.
Mand hiver krogen ind.
Mand spiser fisk.
Hvor svært kan det lige være, det der lystfiskeri?

Topper
30-04-2012 13:19
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #2
RE: Nyt fluehjul danielsson 4seven/7ten
Jeg har lige fået et LW 4seven ind ad døren fra adh fishing - altså den gamle model (fedt hjul for øvrigt) og jeg vil mene, som Brandt nævnte i en anden tråd, at man skal være rimelig optimistisk for at få plads til noget bagline hvis man spoler en 7'er line på det hjul.
Jeg skal bruge det til en femmer line!

Om W modellen rummer så meget mere ved jeg ikke.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 30-04-2012 af 15:16 PeterMulbjerg.)
30-04-2012 15:07
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Jeg ville nok vælge denne model til en 7'er

http://www.adh-fishing.de/fliegenrollen/...-oder.html

Men nu jeg har nærlæst dit indlæg, det er skam ikke nemt med alle de modelvarianter, så kan jeg godt se at det egentligt ikke er det du spørger om Blush men det ændrer nu ikke på at jeg ville vælge det gamle 6nine hjul - 175 gram og masser af plads til liner Wink

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 30-04-2012 af 15:20 PeterMulbjerg.)
30-04-2012 15:08
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(30-04-2012 15:07)PeterMulbjerg Skrev:  Jeg har lige fået et LW 4seven ind ad døren fra adh fishing - altså den gamle model (fedt hjul for øvrigt) og jeg vil mene, som Brandt nævnte i en anden tråd, at man skal være rimelig optimistisk for at få plads til noget bagline hvis man spoler en 7'er line på det hjul.
Jeg skal bruge det til en femmer line!

Om W modellen rummer så meget mere ved jeg ikke.

De nye 4seven (både F3W og L5W) er på størrelse med de gamle LW4seven Wide. Dvs med lidt bredere spole end dit nye adh-hjul. Jeg bruger også det gamle LW 4seven til #5 og så bruger jeg et F3W til #6. Med 50 m gelspun og monofil skydeline kan F3W godt bruges i #7, men med helline kniber det efter min mening. F3W og L5W rummer stort set det samme. L5W er lidt tungere og sikkert lidt mere robust, samt udstyret med en lidt mere pompliceret bremse. Jeg ville (af disse to) vælge det billigste og letteste, da det 110% holder til dansk kystfiskeri. Hvis man har en veludviklet æstetisk sans, kan man lade farven være afgørende. ("Modsatfarver" fås ved ADH-fishing!). Men jeg ville overveje L5W 6nine nøje - det er fedt at have god plads til linen!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-04-2012 16:10
JTHL

Aalborg
Besked: #5
Jeg brugte et F3W 4seven til min gamle Helios #8, det passede fint med en Coastal WF8. Kan desværre ikke huske hvor meget bagline jeg havde derpå, men har min 50m på mine hjul, hvis ikke 80m.

Men det kan være at Brandt kan fortælle dig hvor meget der er derpå, for han har byttet sig til mit hjulBig Grin

Med venlig hilsen
Jan
30-04-2012 19:42
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(30-04-2012 19:42)JTHL Skrev:  Jeg brugte et F3W 4seven til min gamle Helios #8, det passede fint med en Coastal WF8. Kan desværre ikke huske hvor meget bagline jeg havde derpå, men har min 50m på mine hjul, hvis ikke 80m.

Men det kan være at Brandt kan fortælle dig hvor meget der er derpå, for han har byttet sig til mit hjulBig Grin

Jeg har 7 - 8 F3W-spoler - hvis du kan give mig et sikkert kendetegn, så skal jeg måle efter Rolleyes
Sjovt med den forskellige opfattelse - jeg synes, at dér hjul bliver rigeligt fyldt med en Coastal 7 - derfor bruger jeg det til #6.

30-04-2012 21:05
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hejsa

Danielsson F3W 4seven holder fint en outbound short tropical flydende 8'er og 50-60 meter 30 lbs gammeldaws bagline. Og den fungerer fint med en monofil skydline og et langt 9'er hoved.

L5W 4seven W er fint , men personligt bruger jeg det på 8'er stænger og derover inklusive lette tohånds, det største plus er at det passer spoler med 6nine fra den nye serie, hvis man altså er til ekstraspoler, jeg er til hele hjul Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
30-04-2012 21:20
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #8
Nu når jeg husker tilbage, så var det et hjul + en ekstraspole med rød/orange backing,brugte dem nemlig både på mine Helios 6 og 8.

Så fik jeg vist en fin 5'er Sage med hjem i bytteCool

Med venlig hilsen
Jan
30-04-2012 21:21
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(30-04-2012 21:21)JTHL Skrev:  Nu når jeg husker tilbage, så var det et hjul + en ekstraspole med rød/orange backing,brugte dem nemlig både på mine Helios 6 og 8.

Så fik jeg vist en fin 5'er Sage med hjem i bytteCool

Rigtigt, men der er desværre rødorange backing på de fleste af mine 4seven-spoler. Jeg har hjulet endnu - har du chili-stangen stadigvæk? Tongue

30-04-2012 21:26
JTHL

Aalborg
Besked: #10
Tror jeg prøvede den et par gange, så røg den videreAngel

Med venlig hilsen
Jan
30-04-2012 21:43