Danielsson Nymph vs Dry fly
Hyldig

Besked: #1
Danielsson Nymph vs Dry fly
Hej alle,

Jeg har lige været nede og kigge på en Danielsson Nymph og jeg må sige jeg blev forelsket i det sekund jeg fik den i hånden!

Hvor jeg var kan være lige meget, men i samme omgang havde jeg fat i et Sage Click og en Hardy Marksman. Den eneste der ikke var hjemme i denne uge var Danielson Dry Fly.

Jeg er fast besluttet på at jeg skal have skiftet mit fluehjul, grunden hertil er at det er et combo sæt jeg har købt, (Zpey Zero #5) Jeg er super glad for hjulet den fejler skam ingenting og jeg er lidt trist ved at den bliver pensioneret nu her. Men den føles bare en tand for tung til en klasse 5 stang. Den bliver fremover brugt på mine to andre stænge #7 og #8

Men det egentlige spørgsmål er nu, skal jeg vælge Nymph eller Dry Fly til min 5er? jeg skal selvfølgelig have den begge på for at mærke om de 40gram har noget at sige. Jeg har nemlig fundet forskellige klasse anbefalinger på de to hjul. Nogle siger at Nymph er til max #4 andre at den sagtens kan håndtere #6 liner og igen at Dry Fly mere er til #6+ ?

Som sagt tror jeg at balancen i stangen kommer til at vægte mest for mit vedkomne men hvis hjulet ikke er solidt nok til #5 fiskeri er der jo ingen grund til at købe den?

Mit primære fiskeri er i øvre Karup, Simested og jordbro (Viborg stykkerne) og selvom lidt tungere grej måske er at foretrække i to af åerne, har jeg det nu bedst med 5ern i min hånd.

Så hvad siger I? Er Nymph solid nok til at kan tage kamped op imod Karup og Simested med en klasse 5 stang?
Michael
01-05-2012 14:41
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: Danielsson Nymph vs Dry fly
Danielsson Nymph W rummer ikke mere end en 4'er line ......, hvis du er ude efter et let hjul til en klasse 5 stang, så bør du efter min mening se nærmere på Waterworks Litespeed 2.

mvh
Allan
01-05-2012 16:56
Hyldig

Besked: #3
Ganske fint hjul ingen tvivl om det, den minder mig om et mercedes fælg? Tongue Men den er også lige en 1200-1500 dyrere.

Der står at den rummer 70-80 meter med en #4 Jeg har endnu ikke oplevet at der blev taget mere end 20 meter bagline ud max. Nu har jeg dog heller ikke de største fisk på samvitigheden burde der ikke være plads til bare 50 meter med en 5er? Godt ske jeg roder mig ud i noget jeg ikke kan hale ind igen nu Tongue

Så vil jeg nok hellere gå de 40gram op og vælge Dry Fly hvis det viser sig at der ikke er plads til tilstrækkelig bagline.

Michael
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2012 af 17:21 Hyldig.)
01-05-2012 17:21
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #4
Hej Michael

Jeg synes, at Danielsson Dry Fly er et lækkert hjul. Jeg har haft det i hånden i butikken, men endte med at købe et Danielsson F3W 4SEVEN, som sidder på mine klasse 5 og 6 stænger. Stod valget mellem Nymph og Dry Fly, ville jeg uden tøven vælge sidstnævnte, som virker mere elegant og luftig. Men det er en smagssag Wink

(01-05-2012 17:21)Hyldig Skrev:  Ganske fint hjul ingen tvivl om det, den minder mig om et mercedes fælg? Tongue Men den er også lige en 1200-1500 dyrere.

Der står at den rummer 70-80 meter med en #4 Jeg har endnu ikke oplevet at der blev taget mere end 20 meter bagline ud max. Nu har jeg dog heller ikke de største fisk på samvitigheden burde der ikke være plads til bare 50 meter med en 5er? Godt ske jeg roder mig ud i noget jeg ikke kan hale ind igen nu Tongue

Så vil jeg nok hellere gå de 40gram op og vælge Dry Fly hvis det viser sig at der ikke er plads til tilstrækkelig bagline.

Michael

Med venlig hilsen

Martin
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2012 af 20:51 MTL.)
01-05-2012 18:34
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Nymph hjulet kan holde til det samme som DryFly hjulet - det kan bare ikke rumme en kl. 5 line hvis der også skal være bagline.
Som Allan siger, så max kl. 4 - desværre, for man falder for den lave vægt på Nymph hjulet.

Til kl. 5 har jeg også valgt LW 4seven.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2012 af 18:43 PeterMulbjerg.)
01-05-2012 18:42
Hyldig

Besked: #6
(01-05-2012 18:34)MTL Skrev:  Hej Michael

Jeg synes, at Danielsson Dry Fly er et lækkert hjul. Jeg har haft det i hånden i butikken, men endte med at købe et Danielsson F3W 4SEVEN, som sidder på mine klasse 5 og 6 stænger. Stod valget mellem Nymph og Dry Fly, ville jeg uden tøven vælge sidstnævnte, som virker mere elegant og luftig. Men det en en smagssag Wink

Nej jeg syntes du har ret, Midge og Dry FLy virker nemlig knap så klodset som Nymph. Nu havde jeg også bare sat mig for at det skulle være så let så muligt, jeg aner faktisk ikke hvad mit nuværende hjul vejer men sat op i mod en Evotec clw 2six er den ret tung.
Danielsson L5W 4seven er også et fint hjul ingen tvivl om det, den ligner bare min Evotec alt for meget men det er der jo en grund til at den gør Wink
Ikke at L5W 4seven er grim tværtimod jeg er bare vild med designet på Midge/Nymph/Dry Fly serien Wink
Men det nærmer sig mere og mere en Dry Fly så.

Michael
01-05-2012 19:38
bobby

Besked: #7
jeg har danielsson nymph,SA gpx #5 og 80 meter gelspun og det funger fint
01-05-2012 21:18
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Bruger Nymph til #4 og Dryfly til #5. Dryfly kan også rumme en 6'er, men jeg vil nødig have en 5'er på mit Nymph.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
01-05-2012 21:36
Hyldig

Besked: #9
Jeg takker for svarene.
Der er ikke andet for end at se hvor meget bagline jeg kan smide på de to hjul. Og så tager jeg den derfra, det lyder ikke til at jeg skal være bange for om hjulet kan holde til det i hvertfald.

Michael
01-05-2012 22:40
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
Af det to nævnte hjul vil jeg også klart foretrække et Dryfly på en #5. Dryfly er efter min mening derudover et af de flotteste hjul Danielsson nogensinde har lavetCool

Helt på niveau med LW 4/7 og LW 8/11 Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
02-05-2012 08:43
Hyldig

Besked: #11
(02-05-2012 08:43)Nikolai Kaad Skrev:  Af det to nævnte hjul vil jeg også klart foretrække et Dryfly på en #5. Dryfly er efter min mening derudover et af de flotteste hjul Danielsson nogensinde har lavetCool

Helt på niveau med LW 4/7 og LW 8/11 Smile

Mvh

Nikolai

Min forelskelse skyldtes både deres udseende og den "feeling" der er i hjulet jeg syntes simpelthen det var en ren fryd at stå med i hånden. Jeg vil dog tilføje at jeg er begyndt at kigge nærmere på Hardy Marksman igen et super lækkert og let hjul, jeg mindes dog at den klikkede helt absurd, skal lige have fundet ud af om ikke det kan slås fra. Jeg hader personligt den "wrrrrrrr" lyd under ind og ud spoling Sad
Ellers havde jeg bare kig på for mange hjul i går til at jeg helt kan sortere dem rundt hovedet Wink
02-05-2012 11:38
Saltflyfish

Besked: #12
Hvis du er interesseret i andre hjul end Danielsson, så er Bauer MXP en mulighed. De kan fåes på tilbud hos http://www.flyfishingeurope-shop.de/11/k...9999&shop=

/Christian
02-05-2012 12:33