Årets første tørfluetur!
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #1
Årets første tørfluetur!
Jeg havde besluttet mig for at dagen skulle bruges på noget tørfluefiskeri, dårligt vejr eller ej! Jeg havde virkeligt håbet at kunne få sat lidt tid af, til at komme til åen, en af de dage hvor temperaturen ramte 20 grader. Men det måtte jeg desværre sande at skolen ikke tillod dette. Det var derfor jeg var bestemt på, at bruge dagen med en tørflue for enden af forfanget, om det så betød en længere gåtur langs åen, uden et eneste tegn på liv på overfladen.

Vel ankommet til åen, måtte jeg indse der ikke var de bedste udsigter for overfladeaktivitet. Vejret var koldt og gråt, med en enkelt byge, lige som jeg ankom. Åen var heller ikke synderligt klar.. Jeg forsøgte virkeligt at holde modet oppe, selvom vejret ikke lignede noget der ville klare op. Temperaturen var ikke meget over 10 grader, så udsigterne for klækninger i nogen afskykninger, var minimale. Jeg havde dog håbet på en smule Rhodani på overfladen, som jeg før er rendt ind i på denne årstid.

Jeg startede med at vandre op af åen, til et skovstykke hvor jeg vidste der ville stå fisk (havde haft en følger efter nymfe, ugen inden).

Da jeg kom op til stykket, så det da også lovende ud. God vandstand, så hullet hvor fisken havde stået, var godt dybt (åen er generelt ikke særligt dyb).
Jeg kastede et par blindkast over hullet, med en Caddis-immitation, da jeg havde set et par stykker i vegetationen ved bredden. Intet.
Jeg satte mig lidt ved bredden og tænkte tingene igennem. Jeg ville ikke gå videre, med frygt for at skræmme fisken.
Jeg kunne så småt se solen bryde igennem det tynde skydække, der efterhånde var det eneste der blokerede for solen på denne kolde dag.
I samme øjeblik som jeg sidder og drømmer mig en måneds tid frem imod- sol, sommer, 25 grader- og majfluer, ser jeg en Rhodani flyve lige forbi næsen af mig! Den flyver ned og lander på et stykke sivgræs ved brinken foran mig. Der sidder den et par sekunder og sunder sig. Jeg når lige og gribe efter telefonen i lommen, i håb om et billede af det fascinerede insekt, da den letter igen og flyver op af åen og lander på vandet, lige oven for hullet! (Hvis du er tørfluefanatiker, kan du helt sikkert følge min tankegang i dette øjeblik!) Det er som at sidde og se ens ynglingsfilm for første gang, hvor man sidder helt ude på sædet i biografen, at se insektet drive ned mod hullet!
*SLURB* siger det, da insektet forsvinder i en hvirvel! "YES", siger jeg inden i mig selv! Jeg får fumlet mig frem til spidsen af mit forfang og forsøger at binde en Rhodani imitation på, med de karakteristiske rystende hænder, der altid følger i denne slags situationer!
Og så sker der det, som der sjældent sker i den slags situationer! Jeg formår at ligge det første kast perfekt opstrøms fisken! Tænker ved mig selv "kom så, kom så, kom så"..
*SLURB!!*
Fisken tager fluen uden tøven, og vender tilbage mod sit habitat. Modhugget falder og minsandten om den ikke sidder der!!
Fisken piler 5 meter op af åen, hurtigere end jeg kan nå at rejse mig fra mit skjul! Jeg følger efter, og fighter fisken stille og roligt, og glæder mig over at grøden ikke er for voldsom endnu. Da jeg rigtigt ser fisken for første gang, får jeg lidt et chok! Den er noget større, end jeg lige troede den var, til at starte med. Fighten forløber kontrolleret, og efter et par minutter kan jeg glide fisken ind over netkanten. wow..
Jeg skyder et par billeder af fisken, med selvudløser, og sender den retur til sit rette element. Hvilken oplevelse! Jeg når hverken at måle eller veje fisken i processen, da jeg ikke ville have den inde for længe, og det tog lidt tid at smide min gorilla-tripod, op på en gren! Så jeg vil lade billedet tale for fiskens størrelse Smile
Jeg fik ydereligere en bækørred på 38 cm, ligeledes på tørflue!
Rhodanien der landede på vandet, var i øvrigt det eneste eksemplar jeg så hele dagen Big Grin

Så er vi igang, og ser frem til denne enestående niche af fluefiskeriet, de næste par måneder !!

[Billede: c04ed1ea.jpg?t=1336333489]
[Billede: c2a7fe3c.jpg?t=1336333495]

Mvh Stefan

Mvh Stefan Skovbo
06-05-2012 22:26
Adversering
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #2
RE: Årets første tørfluetur!
WAUW !

lyder virkerlig som en drøm der går i opfyldelse !
stort stort tillykke !

og dejligt med en god rapport !

igen tillykke !

FEDT !

// Jonathan

ha' en go' dag !
06-05-2012 22:59
Janus H.

Djursland
Besked: #3
Den er virkelig flot Stefan Cool

Jeg skal også have prøvet tørfluefiskeriet af i år, det er en helt ny verden Smile
06-05-2012 23:07
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #4
(06-05-2012 23:07)Janus H. Skrev:  Den er virkelig flot Stefan Cool

Jeg skal også have prøvet tørfluefiskeriet af i år, det er en helt ny verden Smile

Det kan du kun glæde dig til Janus, det er en fantastisk form for fluefiskeri Big Grin Og hvis du holder fast i din succesrate fra kystflue, så bliver det helt fantastisk for dig Cool

Mvh Stefan Skovbo
06-05-2012 23:10
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Jeg var så heldig at komme afsted en af de varme dage. Desværre var der en frisk vind ned ad ådalen, og der var kun ganske få insekter på vingerne. Men alt andet var perfekt! Mens jeg gik og nød tilværelsens ulidelige lethed derude, kom jeg i tanke om tråden herinde, hvor emnet var "hvorfor fisker du?" - eller noget i den retning. I hvert eneste af følgende fotos er der 1000 gode grunde! Smile

En aprildag længst oppe i Binderup å:

[Billede: 044-1.jpg]

[Billede: 003-6.jpg]

[Billede: 040-3.jpg]

[Billede: 048-1.jpg]

[Billede: 007-4.jpg]

[Billede: 033-2.jpg]

Bl.a. derfor fisker jeg.

Stefan, flotte fisk! Der findes heldigvis små perler endnu, hvor den slags fiskeri kan lykkes. Smile Og undskyld, at jeg highjacker din tråd. Blush

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 06-05-2012 af 23:48 Brandt.)
06-05-2012 23:47
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
Gal en fed rapport! Kanon beskrevet Smile
Og tillykke med den flotte fisk.

Tørfluefiskeri er skrevet op på min liste - det skal klart prøves! Smile

Mvh
Stig
06-05-2012 23:48
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #7
(06-05-2012 23:47)Brandt Skrev:  Jeg var så heldig at komme afsted en af de varme dage. Desværre var der en frisk vind ned ad ådalen, og der var kun ganske få insekter på vingerne. Men alt andet var perfekt! Mens jeg gik og nød tilværelsens ulidelige lethed derude, kom jeg i tanke om tråden herinde, hvor emnet var "hvorfor fisker du?" - eller noget i den retning. I hvert eneste af følgende fotos er der 1000 gode grunde! Smile

En aprildag længst oppe i Binderup å:

Bl.a. derfor fisker jeg.

Stefan, flotte fisk! Der findes heldigvis små perler endnu, hvor den slags fiskeri kan lykkes. Smile Og undskyld, at jeg highjacker din tråd. Blush

Det gør bestemt ikke noget Brandt, ville ikke være foruden dine billeder Big Grin De er sku smukke! Og dejlig bækker, for at forsøde det hele lidt!
Jeg havde en kammerat der var ved Simested i de varme dage! Og han havde et glimrende tørfluefiskeri begge dage (onsdag og torsdag), med fisk op til 46 cm på tørt, hovedsageligt på caddis!
Dine billeder illustrere også meget godt, hvorfor jeg elsker fiskeri! Og specielt fiskeri med lette stænger og flydende fluer! Det er nu engang den mest afslappende (til tider) og behagelige fiskeform! Cool

Mvh Stefan Skovbo
07-05-2012 00:17
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
Uhh det ser virkelig godt ud. Tillykke med den fine fangst. Jeg skal forhåbentlig også snart have min første tur i år med tørfluen Smile Må nok sige feberen virkelig satte ind efter den fangst du fremviste der..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
07-05-2012 08:09
Daniel Heinrichsen

Besked: #9
Hej Stefan

Stort tillykke og en dejligt skrevet rapport Cool
Det er en meget flot fisk Blush

@Brandt, dejlige billeder, man bliver helt lykkelig af at se på dem.

Mvh
Daniel
(Denne besked var sidst ændret: 07-05-2012 af 09:35 Daniel Heinrichsen.)
07-05-2012 09:35
kenneth n

kbh
Besked: #10
hej stefan også et tillykke herfra ! flot fisk Big Grin

til brandt lækre billeder !
(Denne besked var sidst ændret: 07-05-2012 af 16:38 kenneth n.)
07-05-2012 16:36
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #11
Tak skal i ha', det var også en fed tur Big Grin

Mvh Stefan Skovbo
08-05-2012 16:20
klgre

Aalborg
Besked: #12
    Hej Bækfreaks.

Hvad synes i om farverne på denne skønhed.
Den mangler bare lige lidt størrelse. Har fået en
mere der var lidt større, men med samme farvetegning.

Hilsen Klaus Gregersen
09-05-2012 14:36