Børn og fluefiskeri
Thomasdf

Fyn
Besked: #1
Børn og fluefiskeri
Hej!

Har en dreng på 6 år der meget gerne vil med sin gamle far på fisketurer. Han har forbausende hurtigt lære at kaste med spinnestang (efter 20 min læg på græs med agn uden krog) og nu har han set mig kaste med fluestang og vil gerne prøve dette osse.

Jeg tænker man skal måske være en 10-12 år først, og så som det første købe en lektion hos en god instruktør som vi kan tage til sammen så han får en god og rigtig start - er bange for at han får det lært mega hurtigt og "udkaster" sin far på notime hvis han bliver bidt af det.... Wink

Nogen af jer der har erfaringer her? ang alder, grej osv

Hilsen Thomas
09-05-2012 12:38
Adversering
Anders Almskou

Besked: #2
RE: Børn og fluefiskeri
Hvis han har motivationen til det kan jeg da ikke se hvad der skulle være galt derSmile
giv ham en klasse 3-4 der er dejlig let og også lidt kortereSmile
der er da ikke andet for end at prøveSmile
Mvh Anders

Guns n roses: Take med down to the paradise city where the grass is green and the salmon is silver ;)
Mvh Anders
09-05-2012 12:46
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Thomas

Hvis lysten er der er der ingen grund til at vente Smile

En kort 6-7'6 fods stang i en klasse 4-6 med en forholdsvist kortklumpet line er et godt startsted. Meget gerne en stang med fightbutt monteret så den lille purk kan kaste med tohåndsgreb, så er det nemmere for ham!

Echo Gecko
Kan anbefales, det er min niece på billedet Smile

Og her et fra weekendens kastekonkurrence i Ryd i sverige, det er Magnus Toth's søn Pelle på 6 der kaster, han har forøvrigt samtlige junior rekorder i Sverige i øjeblikket Cool

Og et mere med en mere moderat stang Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-05-2012 13:11
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Mine tre største børn (12, 10 og 6 år) syntes alle det er voldsomt sjovt at svinge med fluestangen. Som Lasse skriver, hjælper det gevaldigt, hvis de kan komme til at holde med tohåndsgreb, da selv en 8 fods #4 virker tung i en lille 6 års barnehånd Smile

Det er dog kun den mindste af de tre, som vitterligt gerne vil med far ud og fiskeBlush

Men lad ham endelig prøve det af på en græsplæne - det værste der kan ske, er at du bliver nødt til at købe noget ekstra fluegrej til "familien":angel:

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-05-2012 13:54
Villadsen

Århus C
Besked: #5
Er det noget med at man kan få en træningspind med noget snor i af en eller anden art? Min pige er godt nok kun et halvt år Smile Men måske man kunne have gavn af den selv først Big Grin

PS. Jeg har store planer med hende Smile

Kristian Villadsen
(Denne besked var sidst ændret: 09-05-2012 af 19:45 Villadsen.)
09-05-2012 19:43
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
(09-05-2012 19:43)Villadsen Skrev:  Er det noget med at man kan få en træningspind med noget snor i af en eller anden art? Min pige er godt nok kun et halvt år Smile Men måske man kunne have gavn af den selv først Big Grin

PS. Jeg har store planer med hende Smile

Micro practice rod

Værsgo Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-05-2012 19:52
Villadsen

Århus C
Besked: #7
Tak, det var lige præcis sådan en jeg søgte Cool

Kristian Villadsen
09-05-2012 20:08
Adversering
Thomasdf

Fyn
Besked: #8
Hej og tak for svar!

Jamen det er jo rigtigt, bare med at komme igang...

Godt tip at han skal have en "tohåndsstang", jeg tænkte osse at det måske kunne være lidt tungt at kaste med én hånd for en 6-årig.

Nikolai: hvorfor tænkte jeg ikke på det (ååå nejj, nu står jeg her med en klasse 5 stang, hvad SKAL jeg dog gøre) hvor urutineret af mig...
09-05-2012 21:06
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Min 4-årige har stor fornøjelse af vores Micro Practice Rod, og det virker som om, at den er en rigtig god løsning til at lære bevægelserne.
Claus

http://www.ussingbech.dk
12-05-2012 10:59
Willy Dannevang

Odense
Besked: #10
(09-05-2012 21:06)Thomas Finsrud Skrev:  Hej og tak for svar!

Jamen det er jo rigtigt, bare med at komme igang...

Godt tip at han skal have en "tohåndsstang", jeg tænkte osse at det måske kunne være lidt tungt at kaste med én hånd for en 6-årig.

Nikolai: hvorfor tænkte jeg ikke på det (ååå nejj, nu står jeg her med en klasse 5 stang, hvad SKAL jeg dog gøre) hvor urutineret af mig...

Thomas, han må meget gerne prøve min Micro PR. Rod fra Echo. Jeg har også et tohåndsforlængerhåndtag til denBig Grin.
13-05-2012 03:43
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #11
I løbet af vinteren har jeg bygget en 10.8 #5 stang monteret som switch til en "lille" pige på 8 år.
Hun prøvede fluekastet for første gang sidste weekend og det gik rigtig godt med at rullekaste.

Lars Jakobsen
(Denne besked var sidst ændret: 13-05-2012 af 09:16 Lars Jakobsen.)
13-05-2012 09:15
Allan Wermuth

Odense
Besked: #12
Hej

Jeg tager lige denne her tråd op igen, da jeg arbejder lidt på at få min 11-årige søn til at fiske med flue ...... , det giver jo uvægerligt lidt mere fisketid til én selv, hvis man kan få smittet ham med fluefiske bacillen Wink

Jeg er lidt forsigtig med, at stikke ham noget af mit eget fluegrej, og tænker at det måske var bedst at udstyre ham med en ikke for lang stang i en klasse 4-6 , med en medium aktion, og en dertil hørende kortklumpet WF line.

Jeg har set Echo Gecko stangen, og den er sikkert fin nok, men tror ærlig talt han vil blive ked af, at blive udstyret med sådan en stang ..... han er også vokset fra Scooby Doo tandbørster Wink

Er der nogen, som har nogle gode bud på en stang, der matcher ovennævnte kriterier uden at de koster en "bondegård" ?

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2013 af 17:23 Allan Wermuth.)
03-11-2013 17:22