Valg af spinnestang til kyst-ørred
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Valg af spinnestang til kyst-ørred
VALG AF SPINNESTANG - ABC
ADVARSEL! - følgende er totalt grejnørderi og udtryk for mine egne subjektive oplevelser.

På opfordring kommer her en lille beskrivelse af nogle af de spinnestænger jeg har haft mellem fingrene det senste årstid.
Bemærk at, der er forskel på hvad man vægter højest ved en spinnestang. Som man siger er smag og behag jo forskelligt - derfor bliver alle grimme kvinder også gift og al dårlig mad spist.
Mit eget mål er at fange en rigtig stor havørred på Kysten.
At der næsten kun omtales Shimano stænger kan måske undre nogen, men andre mærker har simpelt hen ikke kunne overbevise mig til at jeg gider eje dem.... Jeg har prøvet flere mærker...

[Billede: IK57SpIp]

KASTEVÆGTE
Lidt om mærkning af stængerne og at finde den rette stang ud fra kastevægt.
De fleste producenter angiver et interval der angiver stangens anbefalede kastevægt. Jeg vil ikke komme ind på det videnskabelige grundlag for dette, for jeg er ikke sikker på der findes noget, men man kan selv ret nemt finde ud af det. For at en stang kaster perfekt, skal den "lades" med den korrekte agnvægt og kastekraft.
Hvis man kaster fuld styrke hver gang, kan man føle sig frem til den optimale kastevægt.

Hvis agnen er for let, lades stangen ikke og man kan simpelt hen ikke mærke tygden fra agnen og det føles lidt som at kaste uden agn på. Man kan som regel også høre når en fisker har for let agn på - man kan nemlig høre stangen: "pheeeiiiiwww" save luften i stykker som lyden af sværdet i en "god" Kungfu C-film. Stangen har simpelt hen så meget fart på fordi agnen ikke er tung nok.

Hvis agnen er inden for det optimale vægtområde, mærker man nærmest et "skud" idet agnen slippes løs. Det er en rigtig god fornemmelse og man er ikke i tvivl om denne "Ummppff" følelse i stangen når den arbejder optimalt.

Hvis agnen er for tung, kan stangen ikke nå at strække ud inden kastet er overstået, og så kommer blinket haltende bagefter. "Ummpf" fornemmelsen udbliver og blinket har ikke særlig stor fart på, da det ikke fik det sidste "svirp" fra stangen når denne strækker sig det sidste stykke.

Alle de stænger jeg har testet, ligger det optimale agnvægt-område faktisk inden for en 5-7 gram og ofte langt inde i det spektrum som producenten angiver og ofte langt under det maksimalt angivne.

Det fleste har en håndfuld favorit agn til de fiskepladser der benyttes og personligt ligger mine agn mellem 14-22 gram som dækker ca. 80% af mine fiskepladser og metoder.

Det er umuligt at vurdere kastespekteret i forretningen og der skal en test til på en fodboldbane eller lign for at finde frem til spektret.

Da jeg hader at stå med en forkert stang, kan jeg dække mit behov med en 2-3 stænger.
Dertil kommer andre faktorer som stangens fightevne, følsomhed, ergonomi, balance og vægt.

VALG AF STANG UD FRA FISKEPLADS OG VEJR
Sådan vælger jeg stang ud fra vejr og fiskeplads.

Hårdt vejr om dagen:
Jeg vælger en stiv stang i den tunge ende for at gennembryde vinden.
Stive stænger har næsten altid top aktion og er vanvittigt hurtige.
Når du står i butikken og skal vælge stang, kan du stå og svirpe med nogle stænger og mærke dels hvor dybt ned i klingen den bøjer og hvor hurtig den er til at rette sig op igen. Du er aldrig i tvivl når du har fat i en hurtig stang!
Typiske stive stænger er Shimano Lesath Ultra og Sportex Tiboron.

Let vejr om dagen:
Fiskepladsen og humøret afgør lidt om jeg tager en stiv kæp med eller en lidt blødere stang med.
Det er et faktum, at med den stive og lagtkastende stang, afsøges der faktisk 30-40% mere vand.
Ulempen ved de stive stænger er dog, at man mister meget af følingen med agnen og man registrere nærmest ikke små nap ved agnen. Ligeledes kan fight af fisk føles lidt som at stå med et kosteskaft og bare hale en fisk ind med de stive stænger.

Aften/Nat:
Som regel har jeg stort behov for at "føle" mig frem og vælger næsten altid en blødere stang. Det er ofte afgørende at man kan mærke og styre agnen om natten. Små jig og spinstop giver ofte hug om natten og her er en stang med parabolisk aktion ofte at foretrække. Men den må heller blive alt for blød idet det bliver svært at tilføre agnen bevægelse ved at lave jigs - dette kræver en smule stivhed især i topdelen.
Kun såfremt jeg ved at fiskene går langt ude, tager jeg en stiv kæp med på natfiskeri.

OVERBLIK - BESKRIVELSE AF STÆNGER
Nogle af de stænger jeg har testet:

DAIWA POWERMESH - 9 fod 6-24gram
Pt. på vej ud, men der findes stadig nogen rundt omkring hos grejbutikkerne.
Er relativt hurtig og kaster rigtigt langt.
Enkelt screwdown hjulholder af plast, men virker solid og hjulet holdes godt på plads. Lækkert ergonomisk greb.
Aktionen ligger mellem parabolisk og topaktion - man har stadig føling med agn, men får også lange kast.
Stangen virker solidt bygget og er et super godt køb - set til 999 kr.

Shimano Speedmaster AX:
En prisbillig stang der hører til blandt de bløde og lidt langsomme stænger.
Den kaster ikke udpræget langt men man har en rigtig god føling med agnen og det er supersjovt at fighte fisk på en speedmaster. Ergonomien er helt i top og man holder stort set kun på korket. Speedmasteren er utroligt let og der kan fiskes i mange mange timer med denne stang uden man får ondt i skuldre og ryg.
Balancen er rigtig fin med et str. 2500-3000 hjul på mellem 200-300 gram.
Klingen (XT100 kulfiber) er ikke særlig stærk og man skal passe meget på med ikke at anvende for tunge agn ift. stangens evner.
Min egen 9 fods i kastevægt 10-30 kaster bedst i spektret 12-18 gram. Den begynder at få problemer ved 20 gram og har knækket en speedmaster med kast med et 22 grams blink, selvom den er klassificeret til 30 gram.
Ved vægte over 19-20 gram når klingen ikke at strække sig ud inden blinket er sendt afsted.
Pris omkring 1000-1499

Shimano Aspire CX
En stang i den lidt dyrere ende med samme fine føling, vægt, ergonomi og balance som speedmasteren. Klingen er XT-300 kulfiber og dermed 3 gange så stærk som speedmasteren. Den er hurtigere end speedmasteren og kaster 10-15% længere. Det er en stang der er dejlig blød at fighte fisk på og samtidig har man en fin føling med agnen. Der er kræset om detaljerne med kliksystem skrew down hjulholder og er en særdeles smuk fiskestang. Den holder bedre hvis man går "over" den optimale kastevægt.
Priser omkring 2599,-

Shimano Lesath AX
Enten elsker eller hader man denne stang pga af den læderbeviklede bunddel.
Klingen er formidabel velafbalanceret og blandt de hurtigste med parabolisk aktion - den kan man kun elske!
Læderbeviklingen er ikke noget der faldt i danskernes smag og den er erstattet af en ny BX model med kork bunddel.
Personligt har jeg intet imod læderbeviklingen og stangen er i 270cm og 10-30grams kastevægt, den fineste nat-stang jeg har prøvet. Den er simpelt hen ud udsøgt fornøjelse på alle punkter.
Klingen er af XT-400 kulfiber og dermed endnu hurtigere end Aspire CX.
Desværre knækkede min elskede Lesath AX'er sidste sommer ved kast med en 14 grams wobbler, men fik den ombyttet ved importøren uden problemer.
Priser omkring 3000,-

Shimano Lesath BX
Afløseren for AX'eren.
Lidt en skuffelse på finish, balance og kasteegenskaber - særskilt test ses her på fiskevand.
Ikke pengene værd i nuværende udførelse efter min mening.
Hjulholderen volder problemer for undertegnede og virker som en svagt led i en ellers stærk kæde.
Jeg har indkøbt den i 270 cm i klasse M(10-30gram) og MH(14-40gram)
Begge er testet i hårdt vejr på Storebæltskysten.
Ifølge Shimano er BX ift. AX'eren, forsynet med en stivere top for mere præcise kast.
Jeg finder bundelen lidt for kort og den bliver en anelse "næse-tung" til min smag.
Aktionen er en lidt sjov blanding af topaktion og parabolisk. Bunddelen er langsom og toppen hurtig. Det skal man altså lige vænne sig til. Ikke udpræget lange kasteegenskaber.
M-klasse stangen har bedre balance en MH-klassen.
Peiser fra 3499,-

Shimano Lesath Ultra
ULTRA - ordet i sig selv angiver at der er tale om noget helt usædvanligt!
Lesath Ultra er ganske enkelt også en helt usædvanlig spinnestang....
Klingen er af kevlarbeviklet XT-500 kulfiber og bare super-super-hurtig.
Hvis man står i forretningen med en speedmaster i den ene hånd og en Ultra i den anden hånd er det som at sammenligne en Golf GTI og en Bugatti Veyron - begge er hurtige i deres klasse - men forskellen er enorm når de mødes på vejen!
Ultraen fås pt- i vægtklasserne M (10-30 gram) op til XH (50-100gram)
Jeg har selv prøvet 270ML (7-21), 270M(10-30) og 270MH(14-40) og de er alle 3 sikre vindere i deres vægtklasser.
Sidste år kaste-testede jeg en Speedmaster 270M mod en Ultra 270ML og selvom Ultraen var en klasse lavere i kastevægt, kastede den 22% længere (90 meter med en 15 grams kystwobler)
Det siger lidt om hurtigheden af denne stang.
Balance, ergonomi og hurtighed fås ikke bedre.
Ulempen kan vare stivheden og der er ingen tvivl om, at det er sjovere at fighte fisk på en Lesath AX end på en ULTRA.
At ULTRA'erne er mine foretrukne stænger trods alt, er kastelængderne der simpelt hen til dato ikke er overgået af andre stænger endnu.
Jeg har forleden testet min nye Ultra 270M og landede 2 fine natfisk på omkring 50cm og fighten var stadig sjov.

At de kaster langt viste sig i en kaste test sidste år hvor MH'eren kastede 137 meter med et 32 grams søm.
Lesath Ultra er bare ULTRA - en stang helt uden sidestykke!
Prisen starter omkring 4000 kr.

God grej-jagt!

OVERSIGT - KASTELÆNGDER

[Billede: 4cZecq8h]

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 13-05-2012 af 23:25 Morten Knudsen.)
13-05-2012 19:56
Adversering