fight af hø på flue
Soendergaard

Besked: #1
fight af hø på flue
hejsa Smile

jeg ønsker at blive bedre til at fighte hø på flue ved kystfiskeri - alt lige fra hug til landing. Ikke fordi det går specielt dårligt, men det er altid spændende at udvikle og optimere sit fiskeri. Meget af det kommer jo nok gennem erfaring, men vil alligevel høre om der er nogle der har nogle gyldne tips, beretninger, links til litteratur på nettet, bøger eller film mm. det ? Smile

Med venlig hilsen
Soendergaard
(som skal natfiske i morgen med sine nye ørepropfluer Big Grin .. fortsættelse følger)

Forresten tilføjer lige et sjovt billede fra min sidste nattetur hvor jeg fik den her på fluen - godt nok var jeg rimelig tæt på bunden, men alligevel - grådig lille fætter Wink
[Billede: skrubbe.png]
(Denne besked var sidst ændret: 26-05-2012 af 22:03 Soendergaard.)
26-05-2012 16:49
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: fight af hø på flue
Hej,

Regel nummer 1: Jo mindre du bekymrer dig, desto større er chancen for at lande fisken ...

Claus

http://www.ussingbech.dk
26-05-2012 21:47
Claus M.

Østjylland
Besked: #3
Regel nummer 2. Stangen op Smile
26-05-2012 21:56
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
Nr. 3. Cover the water.

/Allan

http://www.customflies.dk
26-05-2012 22:41
Brian Rasmussen

Brønshøj
Besked: #5
Hej Soendergaard!

En lille ting jeg har prøvet at arbejde med er et strip-strike som modhug i stedet for at løfte stangen. Det har altså givet mig et par ekstra fisk, som ikke kroges ordentligt første gang, men i kraft af at fluen fisker videre, så kommer de som regel endnu mere aggressivt anden gang.

/Brian
26-05-2012 23:13
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #6
(26-05-2012 23:13)Brian Rasmussen Skrev:  Hej Soendergaard!

En lille ting jeg har prøvet at arbejde med er et strip-strike som modhug i stedet for at løfte stangen. Det har altså givet mig et par ekstra fisk, som ikke kroges ordentligt første gang, men i kraft af at fluen fisker videre, så kommer de som regel endnu mere aggressivt anden gang.

/Brian

+1 bruger jeg også altid hvis jeg kan komme til det Tongue
Uden tvivl det "bedste"...
26-05-2012 23:35
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #7
Strip strike!

Det giver både 2 chancer for en god krogning, idét du sætter krogen med strippet, men skulle fisken tage med overskudsfart kan du stadig løft stangen. 8/10 gange kroger fisken sig selv, men i de sidste 20% af tilfældene har du løftet af stangen, altså det traditionelle modhug, som en "ekstra" chance.
27-05-2012 03:50
Adversering
Saltflyfish

Besked: #8
To andre ting som er gode at være opmærksom på i forhold til krogning.

Min erfaring er, at fiskene ofte står på overgangene (fx. fra sandbund til stenbund eller fra lavt vand til dybt vand), og derfor undgår jeg så vidt muligt at fluen lander tæt på sådanne overgange. I forhold til at kroge fisken vil jeg nemlig heller have at fisken hugger i 4. eller 5. indtag end i 1. indtag, og jeg kaster derfor gerne så vidt muligt flere meter ud over overgange.

Kaster du til en spottet fisk, men mangler du lidt længde for at nå helt ud til den, så undlad at vade ud mod stedet før du har fisket fluen et stykke ind og er (næsten) sikker på, at fisken ikke har set fluen. Når du vader ud mod stedet, mens du tager fluen ind, nedsætter du fluens hastighed og effekten af et strip strike. Dette øger risikoen for dårlig/manglende krogning.

/Christian
(Denne besked var sidst ændret: 29-05-2012 af 18:11 Saltflyfish.)
29-05-2012 18:07