Fisk i fredningszonen.
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Fisk i fredningszonen.
Hej Alle.
Jeg vil meget gerne lægge op til en debat med et lidt kildent emne.

Fredningszonerne omkring de danske åer?
Hvorfor er de der?
Jeg mener hvis man fisker i fredningszone på kysten så er det jo ulovligt at fange en havørred der er på træk til åen, men træder man op til første sving eller dybe hul i åen så er det pludselig fuldt lovligt at fange den fisk der var fredet ude på kysten (inde i zonen)
Jeg er med på at i dårlig vandstand i åen er det et problem for fiskene at komme op i åen, men er fredningen lavet for at beskytte de gydende fisk? fordi så skulle man da heller ikke fiske efter dem i åen?
Der er stolte traditioner omkring opgangsfiskeri i åen, specielt i jylland grundet de dejlige åer, og jeg mener ikke at man skal lukke fiskeriet men jeg undrer mig over reglerne en gang i mellem.

Der er ikke lagt op til personangreb eller mudderkast, men en god hyggelig debat.
Mit indlæg er ikke ment som en provokation og jeg har skrevet det mens jeg er i godt humør og har ikke drukket for meget snapsCoolCool

indlægget er også et forsøg på en god start på forummet med god tone.

God debat

/Allan

http://www.customflies.dk
04-07-2009 11:50
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Fisk i fredningszonen.
Hej Allan

Min forståelse af fredningsbælter bygger på, at de udgør et særligt område langs kysten af flere forskellige grunde.
Som du skriver er en af dem er selvfølgelig at beskytte opgangsfiskene på træk. I forbindelse med trækket mod gydepladserne står der ofte rigtig mange fisk koncentreret på et lille område, imens de venter på gode opgangsbetingelser.
Men det er ikke kun i forbindelse med gydetræk, at fredningszonen ved Åen er et særligt område.
I den kolde årstid samles mange laksefisk nær ferskvandsudløb af hensyn til deres osmotiske balance. På samme årstid og hen på foråret beskytter fredningen nedfaldsfiskene. Store mængder smolt og småfisk trækker rundt nær udløbet mens de forbereder sig på togtet i langs kysten.
Frednigsbæltet tjener så vidt jeg altså kan se mange gode formål, og det gør det året rundt.

Det andet aspekt du bringer på bane vedr. fiskeriet i Åen efter opgangsfisk er et følsomt emne!
Det bedste for bestanden ville vel være, hvis endnu flere lystfiskere ville gøre endnu mere for at hjælpe - og så lade være med at fiske!Confused
Men den holder jo ikke! .. vi er ikke en samling idealistiske fiske velfærds miljø aktivisterCool
Fællesnævneren er vel, at vores interesse i fisken stammer fra vores interesse for at fange den!
Når vi fisker ud fra vores egen interesse - så kommer vores egen etik og moral også i spil.
Jeg dyrker kun C&R i Åen - men jeg kan sagtens følge dem der siger, at så er fiskeriet blevet blevet til en ren leg med liv, fordi man ikke længere fisker for at spise fisken?!
Det kan kun blive en personlig holdning. Min er, at vi har nogle fantastisk gode forhold at fiske under. På kysten er der masser af fisk... i Åen som regel mindre men - på grund af det store frivillige arbejde - efterhånden stabile bestande af gydende fisk. På den baggund forekommer det mig personligt logisk at fange mine spisefisk i saltvand - og at lade dem svømme videre, der går op for at gyde eller ned igen bagefter.
For et lille beløb (fisketegnet), samt et kontingent i en forening kan vi fiske alt det vi orker både på kysten og i Åen. Det synes jeg, at det er meget vigtigt at vi bliver ved med at kunne, og jo bedre vi som lystfiskere selv er til at vise mådehold i vores fiskeri - jo større er chancen for, at vi også fremover beholder det frie fiskeri for alle som vi har nu!
Skjern Å er et meget godt eksempel. Her har vi et fiskeri som er så godt, at det mange steder i udlandet enten ville være forbeholdt de få, være meget meget dyrt - eller begge dele!
I takt med Åens popularitet er der også kommet reguleringer. Først kvoter og i år krav om fiskeri men modhageløse kroge. Når endnu flere danskere .. og efterhånden også det store folk mod syd finder ud af, at chancen for en stor laks er mindst lige så god som i fleste norske elve .. så kunne man da sagtens forstille sig, at obligatorisk C&R, restriktioner i forhold til fisketid og stigende priser ville blive resultatet!
Det eneste vi som enkelte lystfiskere ved vandet kan gøre er vel så vidt muligt at fiske på en måde, der gør det overflødigt for andre at regulere vores fiskeri?

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
04-07-2009 14:50
John Ø

Besked: #3
Hej Allan

Fedt du tager hul på de kildne emnerWink

Martin har, som jeg ser det, alle de rigtige og gode argumenter for hvorfor fredningsbælter er nødvendige, så jeg vil kun tilføje.
Også Sportsfiskeri er fyldt med paradokser!

Venlig hilsen

John Ø.
06-07-2009 21:03
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Jeg er enige på 'begge sider', men det skal dog lige understreges at jeg naturligvis overholder loven 100%.
Men jeg forstår godt når folk skriver, at det jo giver det samme at tage den samme fisk 200meter fra fredsningszonen, end inde i selve fredningszonen. Eller tre dage efter et sted i åen.
Det er jo stadig samme fisk, spørgsmålet er om den har gydet i dét år eller ej, vil jeg mene.

Men hey, med de 3 blanke fisk jeg fanger på et helt år ved kysten, er jeg næppen een af dem der er med til at forringe de danske fiskesituationer Big Grin Big Grin

Tongue
06-07-2009 21:58
Frederik

København N
Besked: #5
Jeg forstår udemærket at der er fredningszoner, ud fra hvad Martin også nævner, men det kan være lidt svært for mig at sluge når man ser stolte fangere af flere store nystegne havørreder i åen, store fisk der ville være gode gydefisk. Ja, og der er traditioner omkring netop dette fiskeri som da også dyrkes af folk der bruger tid på strygning og udsætning i mange tilfælde, men jeg har ikke selv lyst til at dyrke det, jeg vil hellere lade fiskene i fred når de nu har fundet til det sted hvor de kan sikre fremtiden for mit elskede kystfiskeri :-)

Men igen er det vel lidt samme kerne som i diskussionen om farvede fisk, alle fisk skal gyde på et tidspunkt så om man fanger den som farvet eller blank på kyst eller i å, så er det ligegyldigt hvad ikke en fordel rent bestandsmæssigt, så handler det vel bare om at finde en balance mellem fangster, regler og udsætning.
07-07-2009 11:29
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #6
Det med fredningszone ved åer er vel primært for at hindre garnfiskere i at spærre en åmunding, at det også gælder stangfiskere er vel for at det så er nemmere for garnfiskere at sluge dette påbud.
07-07-2009 21:23
John Ø

Besked: #7
Hej Frederik

Jeg er sådan set ikke voldsomt uenig med dig. Balancen er det afgørende, men å fiskeri forstår jeg godt dyrkes af specielt Jyderne da de jo har de fleste interessante åer til at fiske i.

Mit bud i den sammenhæng er at vi freder dele af åerne i perioder og/ eller specielt vigtige gydestrækninger på helårsbassis, da de jo kan have stor indflydelse på udtrækket af smolt og dermed også på kystfiskeriet, samt på optrækket af gydefisk fremadrettet. Ovennævnte måde at gøre det på, mener jeg også at have hørt, praktiseres flere steder i landet.
Ellers er kvotefiskeri som det praktiseres i bla. Storåen med laks en mulighed?

Venlig hilsen

John Ø.
08-07-2009 23:55
Adversering