Strike indicator
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #1
Strike indicator
Hey Alle,

Jeg har kigget på forskellige slags strike indicators - men kan ikke lige helt blive enige med mig selv hvad der virker bedst.

Hvad bruger i?
Er der forskellige slags der bliver brugt på forskelliige tidspunkter?
Eller bruger i ingen?

Fandt denne på min søgen - nogen der har prøvet at lave dem selv?

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
(Denne besked var sidst ændret: 06-06-2012 af 13:41 Kent Hansen.)
06-06-2012 13:39
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Strike indicator
Det mest elegante er jo et delvist indfedtet forfang, som fungerer fint.

Til en hel dags blindfiskeri foretrækker jeg dog indikator. Jeg har prøvet et væld af købe-løsninger og er hver eneste gang endt med at bruge en tot imprægneret og farverigt garn, som jeg binder på forfanget. Hvis man bruger en løkke af en simpel kællingeknude, kan den løsnes og så er det let at justere placeringen, uden at man svækker forfanget.

Garnet har typisk været af den type, som bruges til rognfluer. Men bare det er groft og kan binde noget luft, fungerer det.

Garn kan naturligvis ikke bære kæmpefluer som en anden prop, men til alm. fiskeri i Danmark synes jeg, at det fungerer.

Claus

http://www.ussingbech.dk
06-06-2012 13:49
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #3
(06-06-2012 13:39)Kent Hansen Skrev:  Hey Alle,

Jeg har kigget på forskellige slags strike indicators - men kan ikke lige helt blive enige med mig selv hvad der virker bedst.

Hvad bruger i?
Er der forskellige slags der bliver brugt på forskelliige tidspunkter?
Eller bruger i ingen?

Fandt denne på min søgen - nogen der har prøvet at lave dem selv?

Cheers,

Kent

Jeg har prøvet mange slags paste, garn og lign. Men det klart bedste produkt, er efter min mening "twist-on" indikatorerne Smile

Mvh Stefan Skovbo
06-06-2012 14:30
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #4
Hvordan er de forskellige at kaste med? Det bliver ikke som en ekstra "led" på spidsen?

Jeg har i forrige weekend været ved Säveån og fiske - der virkede mine tørfluer ikke helt optimalt, så måtte ty til numferne, men havde ikke det fjerneste med der kunne bruges som indikatorDodgy

Derfor blev det til en "med uden" løsning og tilmed rent nedstrømsnymferi - hvilket faktisk virkede ganske ok - fik i hvert fald kun fisk på nymfe.

Men som jeg lige kan opstøve, er det vel heller ikke helt tradionelt at gøre sådan? Får Tjecknymph ind af døren for håbentlig i morgen - så kan jeg få studeret det lidtSmile

@Stefan - har du et link til disse twist on?

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
06-06-2012 14:42
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #5
(06-06-2012 14:42)Kent Hansen Skrev:  Hvordan er de forskellige at kaste med? Det bliver ikke som en ekstra "led" på spidsen?

Jeg har i forrige weekend været ved Säveån og fiske - der virkede mine tørfluer ikke helt optimalt, så måtte ty til numferne, men havde ikke det fjerneste med der kunne bruges som indikatorDodgy

Derfor blev det til en "med uden" løsning og tilmed rent nedstrømsnymferi - hvilket faktisk virkede ganske ok - fik i hvert fald kun fisk på nymfe.

Men som jeg lige kan opstøve, er det vel heller ikke helt tradionelt at gøre sådan? Får Tjecknymph ind af døren for håbentlig i morgen - så kan jeg få studeret det lidtSmile

@Stefan - har du et link til disse twist on?

Cheers,

Kent

Værsgo' http://www.taimen.com/da/dk/product/turn...4181/91710
Det er klart at der kommer en slags ekstra "led" på leaderen under kast! Det kan imidlertid undgåes ved at fiske med en tørflue som indikator. Men det er kun funktionelt ved mindre nymfer, ellers bliver det noget bøvl.
Strikepaste er også funktionelt, og nemt at tage af og på! Det har bare tildens til at suge lidt vand, og man er derfor nød til at bruge en klat der er større end hvad kønt er Wink

Mvh Stefan Skovbo
06-06-2012 23:11
Allan Wermuth

Odense
Besked: #6
Skumcylindere beregnet til fluebinding, trådet på forfanget med en symaskinenål fungerer også godt.
Man kan få flere indikatorer ud af hver cylinder, og de fås også i forskellige farver.

Måske kan et stykke af en øreprop også fungere, men jeg ved faktisk ikke om den type skum suger vand ... ?

Jeg bryder mig ikke om "Strik-putty" ...... er vokset fra modellervoks Big Grin
Nej, jeg synes at det er noget griseri på forfanget ..... og er aldrig blevet gode venner med det.

mvh
Allan
07-06-2012 09:10
Allan Wermuth

Odense
Besked: #7
Faldt lige over denne her side, som ser ud til at have en fiks løsning til brug af Strike Indicators ....

http://www.strikeindicator.com/

mvh
Allan
06-12-2013 08:30
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #8
(06-12-2013 08:30)Allan Wermuth Skrev:  Faldt lige over denne her side, som ser ud til at have en fiks løsning til brug af Strike Indicators ....

mvh
Allan

Det er virkeligt smart! Big Grin

Mvh Stefan Skovbo
06-12-2013 10:25
tomkat

Besked: #9
Mon man kan få dem her hjemme bruger modellervoks ellr noget der lignerSmile
06-12-2013 12:20
Thomasdf

Fyn
Besked: #10
(07-06-2012 09:10)Allan Wermuth Skrev:  Måske kan et stykke af en øreprop også fungere, men jeg ved faktisk ikke om den type skum suger vand ... ?

mvh
Allan

Hej!

Gul øreprop funker. Har ikke oplevet at den suger vand, men holder sig fint flydende.

Hilsen Thomas
06-12-2013 12:43
dmj

København
Besked: #11
(06-12-2013 08:30)Allan Wermuth Skrev:  Faldt lige over denne her side, som ser ud til at have en fiks løsning til brug af Strike Indicators ....

mvh
Allan

Virker glimrende, flyfishingmasters forhandler herhjemme, men har købt mine i new zealand.

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
06-12-2013 20:36
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #12
Og hvis i vil være ekstra smarte, så smut ind på apoteket og køb vandskyende vat. Der man rigtig, rigtig meget vand til at få det til at blive vådt.
06-12-2013 23:04