Alternativ til epoxy?
123

Besked: #1
Alternativ til epoxy?
Normalt limer jeg håndtaget fast på klingen med epoxy og det virker perfekt. Der hvor det ikke virker perfekt - tror jeg, for jeg har endnu ikke prøvet det - er når et håndtag skal skiftes som er limet på med epoxy. Epoxyen er jo så godt som umulig at fjerne igen, så jeg tænkte på om det er til at styre PU lim? Jeg tænker herpå, at det jo er ekspanderende, og det ville ikke pynte hvis der kom lim ud af elle kanter og revner hvor hjulholder og håndtag møder hinanden. Er der nogen der har erfaring med PU lim til at lime håndtag på klinger? Altså færdige håndtag og ikke korkringe.

Jeg mangler lige det sidste til SL turen på fredag, og en MX 480 er en af tingene der skal sættes flueben til inden vi tager afsted.

På forhånd tak Wink
15-06-2012 21:52
Adversering
Leif Chr.

Besked: #2
RE: Alternativ til epoxy?
Hej Thomas

Prøv med tapetklister tilsat en smule mel. Det binder bare super, især for dem med tysk flag i profilen Tongue
Rigtig god tur til SL Cool

Mvh Leif
15-06-2012 22:04
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #3
(15-06-2012 21:52)Thomas Schreiber Skrev:  Normalt limer jeg håndtaget fast på klingen med epoxy og det virker perfekt. Der hvor det ikke virker perfekt - tror jeg, for jeg har endnu ikke prøvet det - er når et håndtag skal skiftes som er limet på med epoxy. Epoxyen er jo så godt som umulig at fjerne igen, så jeg tænkte på om det er til at styre PU lim? Jeg tænker herpå, at det jo er ekspanderende, og det ville ikke pynte hvis der kom lim ud af elle kanter og revner hvor hjulholder og håndtag møder hinanden. Er der nogen der har erfaring med PU lim til at lime håndtag på klinger? Altså færdige håndtag og ikke korkringe.

Jeg mangler lige det sidste til SL turen på fredag, og en MX 480 er en af tingene der skal sættes flueben til inden vi tager afsted.

På forhånd tak Wink

I god tro om at det måske kan smide en sejr tilbage, når man hjælper en "tysker" vil jeg da lige sige lidt til det der Epoxy.

Jeg limer altid med Epoxy hjulholder/klinge og håndtag/klinge , at det er noget forfærdeligt giftigt stads, er en anden sag.

I tilfælde af at der skal skiftes håndtag, skal hjulholderen jo af, og der tror jeg at Epoxy er nemmere at koge af, grunden til at jeg siger tror, er at jeg ikke har prøvet at fjerne et håndtag der var limet med andet f.ks PU-lim.
Om selve håndtaget er limet med PU eller Epoxy, er nok ligemeget, hvis det kan holde, når det skal skiftes skærer jeg så meget af at der kun er lim tilbage, limen bliver varmet op i kogende vand og kan nemt skrabes af, det ved jeg ikke om man kan med PU'en.
Til gengæld har jeg prøvet at lime med PU, og der skal man passe på ikke at have for meget lim da den exspanderer, og det komme ud de mærkeligste steder, specielt mellem hjulholder og håndtaget, og en hjulholder er altså ikke så pæn med limrester på.

Når jeg skifter håndtaget på en Enhånds, kan jeg som regel bibeholde winding checken, da jeg sætter det på bagfra, så slipper man også for at lave en ny bevikling af øje, hvis der skulle sidde sådan et på bunddelen.

Claus.
16-06-2012 07:06
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Har selv altid brugt epoxy - og jeg har 3 gange strippet håndtagsdelen incl hjulholder og lavet nyt håndtag. Det har ikke givet problemer mht limtypen.

Knæk og bræk dernede - glæder mig til en skællet beretning!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
16-06-2012 08:58
Brian Rasmussen

Brønshøj
Besked: #5
Hej Thomas!

Jeg har arbejdet en del med PU-lim i andre sammenhænge og det er rigtigt at det ekspanderer, men så voldsomt er det heller ikke. Kimen har en åbentid på ca. 30 minutter, som du med fordel kan benytte dig af. Desuden skal emnerne være spændt godt sammen og så holder det for evigt...

I forhold til at få det af igen, så ved jeg det helt ærligt ikke... ;-) Så længe det ikke er gærdet op, kan det tages af med acetone, men når først det er hærdet, kan det kun fjernes mekanisk!

Til sidst skal du være opmærksom på, at det er møgfedt at få en masse på fingrene, så du render rundt med sorte fingre i et par uger!! ;-)

Rigtig god tur!

/Brian
16-06-2012 09:04
123

Besked: #6
Tak for svar. Det er nok mere teori (fra min side) end praksis at epoxy skulle være specielt svær at fjerne, så jeg holder mig bare til epoxy. Nu mangler jeg kun at færdiggøre én stang som SKAL med. Hvis jeg er heldig kommer der en stang mere med som kun mangler øjer og lak :-)
16-06-2012 09:04
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #7
(16-06-2012 09:04)Thomas Schreiber Skrev:  Tak for svar. Det er nok mere teori (fra min side) end praksis at epoxy skulle være specielt svær at fjerne, så jeg holder mig bare til epoxy. Nu mangler jeg kun at færdiggøre én stang som SKAL med. Hvis jeg er heldig kommer der en stang mere med som kun mangler øjer og lak :-)

Har du bestilt caddy til den tur, lyder som om at du skal have hele arsenalet med Cool

Personligt lever jeg efter en simpel regel når jeg er på tur, man må ikke gå ned på udstyr og god Single Islay.

Claus.
16-06-2012 09:28
Adversering
123

Besked: #8
(16-06-2012 09:28)Claus Damsgaard Skrev:  Har du bestilt caddy til den tur, lyder som om at du skal have hele arsenalet med Cool

Personligt lever jeg efter en simpel regel når jeg er på tur, man må ikke gå ned på udstyr og god Single Islay.

Claus.

Er fem #4 stænger for meget? Big Grin Nu drikker jeg meget sjældent, så det en flaske sprut vejer, kan give mig tre stænger mere med bagagen Wink
16-06-2012 14:22
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Epoxy varmer du op med en varmepistol (uha uha)- så bliver det blødt og nemt at fjerne med en negl.
Mht. PU limen så plejer jeg at tape alt, som ikke må få lim, af med malertape Wink

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
17-06-2012 04:54
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #10
(17-06-2012 04:54)PeterMulbjerg Skrev:  Epoxy varmer du op med en varmepistol (uha uha)- så bliver det blødt og nemt at fjerne med en negl.
Mht. PU limen så plejer jeg at tape alt, som ikke må få lim, af med malertape Wink

Det er sikkert en nem idé med en varmepistol, men husk lige sikkerhedsfaktoren, når vi leger med Epoxy, når man varmer limen op skal det foregå i gode ventilerede rum eller udendørs.
Ved at koge, binder du eventuelle dampe i vandet, og du udsættes ikke for de samme dampe.

Vi skulle jo helst kunne fiske mange år endnu.

Jeg har været på et lille skibsværft placeret ved Odense fjor, og her brugte vi Epoxy maling, det er ikke ligefrem den reneste parfume, at være i nærheden af.
Og som finger regel, kan du lugte det, er det for sent, det er dog være at få det på huden i flydende form.

Claus.
17-06-2012 07:40
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
Safety first! Jeg laver den slags ude i værkstedet - med døre og vinduer åbne. Det tager ganske få sekunder inden det er klar og jeg syntes nu ikke det lugter - men det er jo godt så :-)
Mht. at koge det - kommer det giftige ikke op sammen med dampen ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 17-06-2012 af 11:29 PeterMulbjerg.)
17-06-2012 11:28