farvet torsk?
DanNielsen

Østjylland
Besked: #1
farvet torsk?
Hej folkens...

Jeg var ude med snøren igår, og det eneste jeg fangede var en lille torsk der ikke holdte målet... MEN... Jeg måtte se meget undrende da jeg fik den i land, på oversiden var den meget mørk, og på bugen var den nærmest appelsin-orange! Jeg har fanget mange torsk før men jeg har ALDRIG fanget en med disse farver.

Er der nogen der kan komme med en forklaring?

Jeg fik desværre ikke taget et billede da min telefon lå i tasken, et godt stykke fra mig og jeg ikke ville have den på land længere end højst nødvendigt.
18-06-2012 12:40
Adversering
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #2
RE: farvet torsk?
Torsk tager farve efter de omgivelser de lever i. Småtorsk der lever over sandbund kan nogle gange være næsten grå, imens torsk der lever i tangskove kan være skrigorange.

Det er ganske enkelt kamuflage. Men det er mest udpræget ved mindre eksemplarer, iet jeg går ud fra at de store torsk med få naturlige fjender ikke gider bruge kræfter på at skjule sig Tongue
18-06-2012 13:36
DanNielsen

Østjylland
Besked: #3
ok. tak for svaret...
18-06-2012 13:52
Swebbe

Besked: #4
Som skrevet, er det meget normalt især med de mindre fisk, der gemmer sig i sten og tangbuske i mørkebrune farver. De er vildt flotte sammenlignet med de noget kedelige lyse grå og sandfarvede torsk man normalt ser.

En portion mindre torsk over målet og en gedigen sild fra maj måned her i Aarhus, som også har meget varierende smukke farver:

[Billede: IMG_6731.JPG]

- Jeppe Lyngsø
19-06-2012 23:30