Hjælp til svært forvirret nybegynder pretty please.
Sejmon

Besked: #1
Hjælp til svært forvirret nybegynder pretty please.
Hej folket Smile

Som ovetrskriften antyder kunne jeg virkelig godt tænke mig noget hjælp, nu har jeg siddet på google, og på forskellige andre hjemmesider, og prøvet at finde ud af hvad der er op og ned på min stang og min snøre, og nu er jeg endnu mere forvirret end jeg var til at begynde med.

Jeg har en gammel fluestang, der hedder "Ron thompson, Cherokee Fly IM7", der er en 9fods og en AFTM #7-8. og så har jeg et fluehjul som jeg ikke kan finde noget navn på.

Så vidt jeg lige er orienteret, skulle der ikke være noget i vejen for at fiske ved kysten med en sådan stang, men den flueline jeg har på hjulet har siddet der i noget der ligner 10år uden at blive luftet, og det ved den udemærket godt Big Grin Så når jeg kaster snøren i vandet ligner det sådan noget papir krymmel man bruger til nytår, så 10 meter snøre i luften(eller 5 Tongue) bliver meget hurtigt til 2 meter snøre i vandet, det er ikke specielt fedt når du kan se dine fisk svømme rundt 15 meter ude Big Grin

Og nu er mit helt store spørgsmål, i flertal:

Hvilken flueline burde jeg anskaffe mig? Skal jeg fiske med WF som begynder eller kan jeg godt lære fra bunden med noget SH system, eller ville det være tåbeligt? og hvad skal jeg gøre med forfang? jeg troede bare det var 1meter nylon snøre i enden af flue linen og så en flue, men det virker ikke som om der er andre der mener det er det rigtigt Tongue

Jeg håber virkelig der er nogen der gider tage sig tid til at give mig et par gode råd, for jeg kan virkelig ikke finde rundt i alt det her, og jeg ville egentlig også meget hellere bare ud og fiske.
Så vil jeg med glæde sende den første fisk jeg fanger, via post danmark som tak.

God dag Big Grin
/Simon
09-07-2012 11:53
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Hjælp til svært forvirret nybegynder pretty please.
For lige hurtigt klare et lille svar her fra toget :-)

WF line har jeg bedst erfaringer med som en begyndelse da dwn giver mest kontrol. Du skal finde en kl 8 line til pågældende stang.

Der findes utrolig mange gode og lækre WF liner på msrkedet idag så der er næsten frit valg :-) men skal nok lige komme med nogen links til mine favoritter

Forfang vil jeg personligt vælge et monofil forfang på 9 fod med spids tykkelse på 0.28 (0X) hvor i du laver en løkke og forlænger med noget forfangs materiale af 0.25 (1 meter ca)
For nden da den her spids binder du fluen i. På denne måde er det kun den ydre spids du skifter da den er forbundet med forfanget i løkke til løkke

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
09-07-2012 12:16
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #3
(09-07-2012 11:53)Sejmon Skrev:  Hej folket Smile

Som ovetrskriften antyder kunne jeg virkelig godt tænke mig noget hjælp, nu har jeg siddet på google, og på forskellige andre hjemmesider, og prøvet at finde ud af hvad der er op og ned på min stang og min snøre, og nu er jeg endnu mere forvirret end jeg var til at begynde med.

Jeg har en gammel fluestang, der hedder "Ron thompson, Cherokee Fly IM7", der er en 9fods og en AFTM #7-8. og så har jeg et fluehjul som jeg ikke kan finde noget navn på.

Så vidt jeg lige er orienteret, skulle der ikke være noget i vejen for at fiske ved kysten med en sådan stang, men den flueline jeg har på hjulet har siddet der i noget der ligner 10år uden at blive luftet, og det ved den udemærket godt Big Grin Så når jeg kaster snøren i vandet ligner det sådan noget papir krymmel man bruger til nytår, så 10 meter snøre i luften(eller 5 Tongue) bliver meget hurtigt til 2 meter snøre i vandet, det er ikke specielt fedt når du kan se dine fisk svømme rundt 15 meter ude Big Grin

Og nu er mit helt store spørgsmål, i flertal:

Hvilken flueline burde jeg anskaffe mig? Skal jeg fiske med WF som begynder eller kan jeg godt lære fra bunden med noget SH system, eller ville det være tåbeligt? og hvad skal jeg gøre med forfang? jeg troede bare det var 1meter nylon snøre i enden af flue linen og så en flue, men det virker ikke som om der er andre der mener det er det rigtigt Tongue

Jeg håber virkelig der er nogen der gider tage sig tid til at give mig et par gode råd, for jeg kan virkelig ikke finde rundt i alt det her, og jeg ville egentlig også meget hellere bare ud og fiske.
Så vil jeg med glæde sende den første fisk jeg fanger, via post danmark som tak.

God dag Big Grin
/Simon

Hej Simon.

Din stang er måske ikke verdens bedste, men den er sikkert heller ikke den rigeste, den kunne sikkert kaste for 10 år siden, så det kan den nok også i dag.

Hvis du trækker din line af hjulet og derefter strækker den (ikke så meget at den springer), skulle du gerne kunne få den sådan nogenlunde lige igen.
Hvis der er revner i linen skulle den måske skiftes, i fremtiden er det en god ide at give din line lidt line dressing, så den bevare sin overflade bedst muligt.

Hvis du er helt grøn, og skal starte forfra, vil jeg anbefale dig en wf line, hvilken det skal være er næsten op til dig, en visionAttack flydende WF fks.
Fremragende let kastende line, til en fornuftig pris.

Et 9-12 fods forfang taperet ned til ca 0,30 og en meter nylon på 0,28-0,25 så er du godt kørende til at starte med.

Derefter er der kun at spørge, hvor i landet er du fra, og om der er nogen herinde der vil give dig et par start lektioner i at kaste, det er trods alt med lidt guiding nemmere at komme videre med at få smidt kabel ud til fiskene.

K&B,

Claus.
(Denne besked var sidst ændret: 09-07-2012 af 12:32 Claus Damsgaard.)
09-07-2012 12:31
Sejmon

Besked: #4
Hej Smile

Tak for det, det sætter jeg sku pris på.
Så er det bare at vente på posten (y)
11-07-2012 12:05