Brenda indtager åen.
klgre

Aalborg
Besked: #1
Brenda indtager åen.
Hej .

Ude i Binderup Å er det ikke havørredstudenterhuerne der klemmer. De kan sku ikke
kende forskel på traditionelle å fluer og kystfluer. Hvis man smider en Brenda ud i strømrenderne en time før solnedgang kan de ikke lade den være. Det er ikke til at bære
når de plukker en smukt bundet Brenda i stykker. Min fiskekammerat har lignende erfaringer
med Omøbørsten der jo ligner Brenba meget. Måske skulle man prøve at trolle en stor Pattegris igennem åen.
Så hvis i ikke har prøvet Brenda i åen, så prøv den. Eller hvad siger du Nikolai.
Måske er der andre der har lignende erfaringer.

Hilsen Klaus Gregersen
10-07-2012 07:38
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Brenda indtager åen.
(10-07-2012 07:38)klgre Skrev:  Hej .

Ude i Binderup Å er det ikke havørredstudenterhuerne der klemmer. De kan sku ikke
kende forskel på traditionelle å fluer og kystfluer. Hvis man smider en Brenda ud i strømrenderne en time før solnedgang kan de ikke lade den være. Det er ikke til at bære
når de plukker en smukt bundet Brenda i stykker. Min fiskekammerat har lignende erfaringer
med Omøbørsten der jo ligner Brenba meget. Måske skulle man prøve at trolle en stor Pattegris igennem åen.
Så hvis i ikke har prøvet Brenda i åen, så prøv den. Eller hvad siger du Nikolai.
Måske er der andre der har lignende erfaringer.

Hilsen Klaus Gregersen

Jeg fisker jo stort set kun med Brenda, og nu også i åen. Ved ikke lige hvad der er den flue kan. Nu har vi jo efterhånden prøvet en hel del gange, at der stort set ingen bud har været efter fluen, lige indtil der kom en Brenda på. Og dette i åen. Ved ikke lige hvor det hele ender, når halvdelen af flue boksen er fuld af de samme dyr i forskellig størrelse, vægt og fylde Big Grin

Venligst Nikolai

10-07-2012 08:30
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #3
ja hvorfor ikke..... det er jo bare en moderne uldsok m. guldhoved..... jeg har fanget 2 laks i år på en brendas mor med hvid vinge (Ove slår mig ihjel)
Uldsok.... Jysk chillimps ....red tag palmer...... og så er der 100 vis varianter alle over samme tema..... måske den der rainbow dubbing er helt speciel..... jeg tror ikke på det.... men en dejlig og effektiv flue det er brenda helt sikkert

mvh. Kristian
10-07-2012 22:08
klgre

Aalborg
Besked: #4
Hej Kristian.

Hvilken størrelse bruger du til laks.

Hilsen Klaus
11-07-2012 08:28
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #5
Hej Klaus

er nødt til at indrømme at det ikke er en Brenda´s mor med hvid vinge jeg bruger( det var bare Mobning af Monrad) men en moderniseret hedeflue med marabou hale med en del crystal flash en peacock dub som krop Brun palmerhackel og hvid polarrævvinge og godt med crystal flash + brunt soft fronthackel og rødt hoved... så nemt kan det gøres :-) vmc db krog str 6 ...den har været fornuftig de sidste 2 sæsoner.... men husk!!!! den må ikke bruges før vandranunklen blomstrer Smile

prøv du den oppe ved dig i en str. 8 eller 10..... til morgen fiskeri og meld tilbage..... den slår næsten alt

mvh Kristian
(Denne besked var sidst ændret: 12-07-2012 af 20:59 noereng.)
12-07-2012 20:57
Henrik L.

Besked: #6
Hej

Jeg har aldrig prøvet Brenda, men nu er der bundet et par stykker, som skal prøves i åen!

Mon ikke guldhovedet lokker godt - det skinner jo uanset, hvilken vinkel fisken ser fluen i, måske lige bortset fra rent modlys, så fisken ser et konstant hugpunkt - lidt ligesom en fluo. rød butt.

Dubbingen skinner jo også i alle mulige farver, så hvis der er en speciel farve, der i fht. vandtemperatur mv. udløser hug, vil den også altid være til stede. Og de brune farver i hacklerne er jo også altid gode i ørredfluer.

Har I fanget mange på fluen i åerne?

Mvh Henrik
15-07-2012 20:04
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
(15-07-2012 20:04)Henrik L. Skrev:  Hej

Jeg har aldrig prøvet Brenda, men nu er der bundet et par stykker, som skal prøves i åen!

Mon ikke guldhovedet lokker godt - det skinner jo uanset, hvilken vinkel fisken ser fluen i, måske lige bortset fra rent modlys, så fisken ser et konstant hugpunkt - lidt ligesom en fluo. rød butt.

Dubbingen skinner jo også i alle mulige farver, så hvis der er en speciel farve, der i fht. vandtemperatur mv. udløser hug, vil den også altid være til stede. Og de brune farver i hacklerne er jo også altid gode i ørredfluer.

Har I fanget mange på fluen i åerne?

Mvh Henrik

Jep. På den og på en variant bundet med lilla flash dubbing og med hackler af de grønne fjer på guldfasanen, og så nogle varianter med cactus c.Wink

Venligst Nikolai

15-07-2012 21:24
Adversering
klgre

Aalborg
Besked: #8
Siden tråden var oppe sidst er Brenda blevet reduceret til et kuglehoved og
salmo supreme rainbow dubbing. Den virker stadig lige godt og den fiskede godt
hele sæsonen igennem. Den bliver helt sikkkert en trofast følgesvend næste sæson.
Den har givet troen på at havørreder også kan fanges i de lyse timer.

Hilsen Klaus Gregersen
17-11-2012 10:27
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(17-11-2012 10:27)klgre Skrev:  Den har givet troen på at havørreder også kan fanges i de lyse timer.

Hilsen Klaus Gregersen

Det har jeg da vidst hele tiden Angel du ku' bare have spurgt - og andre fluer duer også Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
17-11-2012 13:47
klgre

Aalborg
Besked: #10
(17-11-2012 13:47)Brandt Skrev:  Det har jeg da vidst hele tiden Angel du ku' bare have spurgt - og andre fluer duer også Wink

Hej Brandt.
Hvis vi snakker Lindenborg å har jeg også altid haft troen på på fangster om dagen. Selvfølgelig duer andre fluer også, men da
Brendafluen er så populær herinde er det lidt sjovt at bidrage lidt. Jeg tror dog på, at kuglehovednympfen er god, fordi den vækker fisken med et plump, hvorefter den hurtigt daler ned mod den. Fluen bliver tit taget øjeblikkelig efter nedslaget. Den nye nænsomme grødeskæring har jo også forandret bundvegetationen. Nu præges den mange steder af store puder med smalle dybe strømrender imellem. Her kommer teknikken med korte kast i strømrenderne med en kuglekædenympfe til sin ret. Mener også der blev taget en 10 kg's i Lindenborg for et par år siden på på en lille kuglehovednympfe med nog flash en højlys solskinsdag.

Kh Klaus Gregersen
17-11-2012 16:09
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(17-11-2012 16:09)klgre Skrev:  Hej Brandt.
Hvis vi snakker Lindenborg å har jeg også altid haft troen på på fangster om dagen. Selvfølgelig duer andre fluer også, men da
Brendafluen er så populær herinde er det lidt sjovt at bidrage lidt. Jeg tror dog på, at kuglehovednympfen er god, fordi den vækker fisken med et plump, hvorefter den hurtigt daler ned mod den. Fluen bliver tit taget øjeblikkelig efter nedslaget. Den nye nænsomme grødeskæring har jo også forandret bundvegetationen. Nu præges den mange steder af store puder med smalle dybe strømrender imellem. Her kommer teknikken med korte kast i strømrenderne med en kuglekædenympfe til sin ret. Mener også der blev taget en 10 kg's i Lindenborg for et par år siden på på en lille kuglehovednympfe med nog flash en højlys solskinsdag.

Kh Klaus Gregersen

Hej Klaus

Jeg har kun fået et par sommerfisk i Lindenborg å i år, da jeg har fisket mest i Binderup. Her er det imidlertid gåer ret godt. Flest fisk har taget en streaking caddis i overfladen i de få sekunder det tager fluen at streame på tværs af de smalle strømrender. Det er ret morsomt fiskeri med gentagne korte kast og voldsomme anslag på fluen. I tusmørket har en lidt større sort muddler-variant (str 10) overtaget pladsen i enden af forfanget. Fiskeriet i de lyse timer har dog givet mest.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
17-11-2012 19:07
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(17-11-2012 10:27)klgre Skrev:  Siden tråden var oppe sidst er Brenda blevet reduceret til et kuglehoved og
salmo supreme rainbow dubbing. Den virker stadig lige godt og den fiskede godt
hele sæsonen igennem. Den bliver helt sikkkert en trofast følgesvend næste sæson.
Den har givet troen på at havørreder også kan fanges i de lyse timer.

Hilsen Klaus Gregersen

Jeg bruger samme flue på kysten, som tangloppe; med og uden kuglehoved Big Grin

Venligst Nikolai

17-11-2012 21:01