Loops, forfang mm.
Leif Chr.

Besked: #1
Loops, forfang mm.
Faldt over denne vejledning til at lave sine mow tips, men kan jo bruges til alle typer af flue liner.
Der er måske ikke så meget nyt i den måde loops på fluelinen bliver lavet, men jeg har aldrig før set den måde han monterer forfanget til fluelinen. Få cm. forfang limet på linen med hurtig lim. Smart ser det ud, men kan det mon holde???

http://www.salmonfishingforum.com/forums...20549.html

Mvh Leif
14-07-2012 11:34
Adversering
Stoltze

Besked: #2
RE: Loops, forfang mm.
Hej Leif

Jeg har set metoden præsenteret et par gange før, men det var bestemt ikke beregnet til fiskeri efter større vandrefisk. Blandt andet har Morten Øland har beskrevet metoden (formodentlig var det i FiskeFeber) ifm meget lette fluestænger fra AFTMA 2 og nedefter).

Jeg vil til hver en tid foretrække at køre forfanget gennem spidsen af linen og lave en tre-tørns nåleknude glattet ud med lidt fleksibel lim. Det fungerer i hvert fald fra klasse 4 og til klasse 10 (laks).

Men på den anden side: Jeg har aldrig prøvet metoden med at lime spidsen fast...

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
(Denne besked var sidst ændret: 14-07-2012 af 13:01 Stoltze.)
14-07-2012 12:58
123

Besked: #3
Jeg har prøvet det, og det gik ikke særlig godt. Idéen er god nok, men jeg synes det er alt for nemt at hive forfanget af linen. Måske det virker som i Ølands artikel fra FF på klasse 000 hvor du, hvis du er lidt ansvarlig, ikke fisker på ret meget andet end smolt og skaller Dodgy
14-07-2012 14:07
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Selv hvis limen holder på coatingen, vil jeg tro at coatingen bliver revet i stykker. Superlim trænger ind i de fleste materialer og bliver hård når den størkner.
14-07-2012 14:13
123

Besked: #5
(14-07-2012 14:13)Jakob Hansen Skrev:  Selv hvis limen holder på coatingen, vil jeg tro at coatingen bliver revet i stykker. Superlim trænger ind i de fleste materialer og bliver hård når den størkner.

Bliver alt superlim hårdt? Troede Zap-A-Gap og lignende forblev fleksibelt? Huh
14-07-2012 14:57
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Jeg kender ikke de omtalte, men jeg tænkte lim på cyanoacrylat da jeg skrev "superlim"
Det er naturligvis en ret løs formulering.

Jeg er endnu ikke stødt på en lim der indeholder cyanoacrylat, der ikke bliver hård ved hærdning.
14-07-2012 15:01
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
Jeg tjekkede lige din zap-a-gap og det ser ud til at den indeholder en form af det omtalte stof:
https://supergluemsds.com/Docs/PT01,%20P...202012.pdf

Min kemiske lærdom rækker dog ikke til at gennemskue om det er nøjagtigt det samme.
14-07-2012 15:08
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Gjort rigtigt holder det nu fint nok, Dave Wittlock har brugt det i årevis selv til de der fisk der spiser vores hjemmelige størrelser til morgenmad...

At jeg så havde valgt nogle andre løsninger til det gør det selv projekt er en anden sag Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
14-07-2012 17:42
Leif Chr.

Besked: #9
Jeg laver stadig mine loops som jeg læste mig til i Niels Vestergårds bog fra år 2000, godt i gang -fluefiskeri. Med Acetone, sytråd og knot sense.

Det virker for mig, selvom jeg efterhånden har måtte høre nogle lidt hånlige kommentarer til detBlush Så skal jeg lave om på det skal det virkeligt være noget der virker og er smart. jeg har stadig ikke den store tillid til måden at lave loops på hvor kernen ikke er med, men det må vel prøves en dag, ligesom jeg også hellere må prøve at montere forfanget med lidt lim. Det se smart ud, især hvis det holder Angel

Mvh Leif
14-07-2012 19:49