Landsvale vs isfugl.
Claus M.

Østjylland
Besked: #1
Landsvale vs isfugl.
Må lige høre.

Havde en ejendommelig oplevelse den ande dag da jeg var ude og fiske - på et tidspunkt fisker jeg lidt oven for en bro, under broen har landsvalerne i årevis haft reder, altid en hyggeligt med flyvende selskab, i samme vandløb findes også den flotte isfugl.

Nu sker der så det, at isfuglen kommer pilende op af åen i vanlig stil, altså 5 - 10 cm over overfladen, da den kommer lidt oven for hvor jeg står, ser jeg et plask i midten af åen, det viser sig at 5 landsvaler som kredser rundt i 20 - 30 meters højde på skift slår ned på isfuglen så den "trykkes" i åen, det sker 3 gange op ad åen "ca 50 meter" indtil isfuglen forsvinder ud af syne op gennem næste sving, aldrig har jeg set svaler med en sådan adfærd.

Det fik mig til at tænke på om isfuglen kan finde på at tage svale unger i rederne ? Det en underlig adfærd hos den insekt spisende svale at jage isfuglen på den måde ?

Noge bud ?
19-07-2012 19:17
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #2
RE: Landsvale vs isfugl.
(19-07-2012 19:17)Claus M. Skrev:  Må lige høre.

Havde en ejendommelig oplevelse den ande dag da jeg var ude og fiske - på et tidspunkt fisker jeg lidt oven for en bro, under broen har landsvalerne i årevis haft reder, altid en hyggeligt med flyvende selskab, i samme vandløb findes også den flotte isfugl.

Nu sker der så det, at isfuglen kommer pilende op af åen i vanlig stil, altså 5 - 10 cm over overfladen, da den kommer lidt oven for hvor jeg står, ser jeg et plask i midten af åen, det viser sig at 5 landsvaler som kredser rundt i 20 - 30 meters højde på skift slår ned på isfuglen så den "trykkes" i åen, det sker 3 gange op ad åen "ca 50 meter" indtil isfuglen forsvinder ud af syne op gennem næste sving, aldrig har jeg set svaler med en sådan adfærd.

Det fik mig til at tænke på om isfuglen kan finde på at tage svale unger i rederne ? Det en underlig adfærd hos den insekt spisende svale at jage isfuglen på den måde ?

Noge bud ?

Du er sikker på at det var svalerne du så, der slog ned på isfuglen? Isfuglehannerne slås nemligt, ved at forsøge at drukne hinanden, på den måde du beskriver! Det kan se ret så voldsomt ud Smile

Mvh Stefan Skovbo
20-07-2012 07:04
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #3
Hvis svalerne har haft unger i reden så slår de ned på alt der kommer for tæt på. Jeg har flere mærker i hovedet efter svalerne i mine forældres stald..
20-07-2012 08:59
ogun

fyn
Besked: #4
har også oplevet at svaler dykker ned efter mig på arbejde hvis jeg kom for tæt på deres reder som næsten altid sidder ved udhænget:-)
20-07-2012 19:09
Claus M.

Østjylland
Besked: #5
(20-07-2012 07:04)Stefan Skovbo Skrev:  Du er sikker på at det var svalerne du så, der slog ned på isfuglen? Isfuglehannerne slås nemligt, ved at forsøge at drukne hinanden, på den måde du beskriver! Det kan se ret så voldsomt ud Smile

Hej Stefan,

Nej det var svaler ?
22-07-2012 22:25