Nybegynder i Aarhus
ravn0

Besked: #1
Nybegynder i Aarhus
Hej allesammen

Lækkert med et forum, hvor der er gode råd at hente fra kyndige folkSmile

I min barndom har jeg fanget utallige karper i mine forældres sø, med prop og orm. Nu er jeg flyttet til Aarhus og min kæreste og jeg har netop købt et fisketegn, så nu er vi klar til at prøve kræfter med diverse fiskespots på Aarhus Havn og omegnSmile

Vi har absolut ingen erfaring med fiskeri i saltvan ved kysten/på havnen, er søger derfor at par gode rå, som forhåbentlig kan fører til at par succesoplevelser.

Jeg har vedhæftet et billede af vores udstyr, som vi henholdsvis har arvet af en god ven samt erhvervet i den lokale fiskeributik. Vi vil gerne høre hvad vi kan bruge og hvor det evt. kan brugesSmile

Vi er som sagt helt grønne i faget og har ikke særlige præferencer for hvilke fisk der kommer på krogen - vi ønsker blot at fange et eller andet til at starte medSmile

På forhånd tak for hjælpen

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

29-07-2012 13:01
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #2
RE: Nybegynder i Aarhus
Med det grej i har der, kan jeg se 3 oplagte muligheder i og omkring Århus!

#1 - Smid kastepirken for enden af et jeres silde/makrelforfang, og fisk tidligt morgen fra Århus havn! Der er mange makreller i tiden, og det vil næsten garantere fiske på første tur Smile

#2 - Benyt jer af bundmede, med rødspætteforfanget, køb børsteorm hos Steff's lystfiskegrej, og ud og fang nogle skrupper/ rødspætter - i og omkring Århus havn!

#3 - Brug bobleflåddet, agne en krog med sildestrimler - og fang hornfisk! Der er en del hornfisk stadigvæk, selvom de er mere spredte nu! Fiskeriet foregår i dagstimerne og er lige til at gå til Smile

Mvh Stefan

Mvh Stefan Skovbo
29-07-2012 14:39
ravn0

Besked: #3
Mange tak for de brugbare ideer, Stefan!

Dine svar rejser dog endnu flere spørgsmålSmile

#1 Jeg har set folk fiske med makrelforfang ved sydmolen i Aarhus Havn - er der andre steder, som du har gode erfaringer med?

#2 Vi kunne godt tænke os at fiske efter fladfisk! Men ved kun at vi bør anvende rødspætteforfanget - hvor vi skal påsætte en form for madding. Her er vores tilbagevendende problem at vi ikke ved hvor man skal fiske med dennne metode. Mon du eller andre har forslag?Smile

#3 Vi vil rigtig gerne fiske med prop - har en ide om at krogen skal være ca 2 meter mellem krogen og proppen? Igen har vi ingen ide om hvor vi skal fiske med denne metodeSmile

På forhånd tak for hjælpen!
29-07-2012 16:43
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Hej du.

Jeg vil anbefale denne side til dig/jer som en slags hjælp til selvhjælp:

http://mikandersen.dk/

Mik er en flink fyr og så har han lagt et stort stykke arbejde i at skrive en masse udførlige forklaringer på alle de spørgsmål der rumsterer i hovedet på nye lystfiskere.

Tag iøvrigt som et minimum at underskrive dig med dit navn. Det er med til at bibeholde fiskevands intime atmosfære at man ved hvem man tiltaler istedet for f.eks. Superfisker347 Smile
29-07-2012 16:52
ravn0

Besked: #5
Tak for hjælpen, Jakob

Jeg vil se nærmere på Miks hjemmesideSmile

Mvh. Peter Ravn
29-07-2012 17:04
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #6
(29-07-2012 16:43)ravn0 Skrev:  Mange tak for de brugbare ideer, Stefan!

Dine svar rejser dog endnu flere spørgsmålSmile

#1 Jeg har set folk fiske med makrelforfang ved sydmolen i Aarhus Havn - er der andre steder, som du har gode erfaringer med?

#2 Vi kunne godt tænke os at fiske efter fladfisk! Men ved kun at vi bør anvende rødspætteforfanget - hvor vi skal påsætte en form for madding. Her er vores tilbagevendende problem at vi ikke ved hvor man skal fiske med dennne metode. Mon du eller andre har forslag?Smile

#3 Vi vil rigtig gerne fiske med prop - har en ide om at krogen skal være ca 2 meter mellem krogen og proppen? Igen har vi ingen ide om hvor vi skal fiske med denne metodeSmile

På forhånd tak for hjælpen!

#1 - Makrel er at finde i mange af de yderste havnebassiner i tiden, så der er steder nok! Men det er en eftertragtet fisk, og der er mange om buddet Smile Det er ikke nemt at fiske dem andre steder end fra molen! Så skal det være fordi i har mulighed for at låne båd!

#2 - Du skal bare have fat i nogle sandorm/børsteorm! De købes rundt omkring, men bla i Steff's nede ved busstationen! Så agner du bare krogene på forfanget, præcist lige som man agner en krog med regnorm til karpefiskeri! Dette fiskeri kan snildt foregå fra molen på havnen! Men generelt alle steder der er dybt ret tæt på land, omkring Århus Smile!

#3 - Nej 2 m er alt for meget, så kan du slet ikke komme til at kaste ordentligt! 0,7-1 meter er rigeligt til hornfisk! De træffes også på havnen! Men også alle andre steder! Hornfisk trækket meget rundt, så det er bare at opsøge en plads, så viser det sig hurtigt om der er hornfisk at fange!

Nu nævner jeg mange af fiskene fanges på havnen! Men det er bestemt også muligt mere naturskønne steder! Her kan jeg henvise til http://justonemorecast.dk/index.php/kyst...-djursland .
Her kan du læse meget mere om de forskellige kendte pladser omkring Århus!

Mvh Stefan Skovbo
29-07-2012 17:41
ravn0

Besked: #7
Alletiders Stefan og mange tak for hjælpen

Nu må jeg hellere snart afsted, så jeg kan afprøve de gode råd, som du kommer medSmile

Hilsen Peter Ravn
29-07-2012 17:48
Adversering