Er CCS brugbart og til hvem?
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #1
Er CCS brugbart og til hvem?
I forlængelse af tråden om MHX stængerne, så starter jeg lige en ny tråd omkring CCS da jeg frygter at det bliver skrækkelig nørdet med jer herinde Angel

Jeg spurgte i MXH tråden om CCS egentlig var brugbart, hvortil Jan svarede at det var det.

Grunden til min spørgsmål vil jeg prøve at uddybe lidt her.

CCS er en enkelt men genial metode at måle en klinge/stang forskellige data, så som auktion, hastighed og hvilken belastning stangen kaster optimalt med bl.a.

Tager vi et masse produkt af en fabriksfremstillet stang, må vi gå ud fra at alle stænger i denne given serie er monteret ens. Ved sådan en stang skulle CCS dataene gerne være ens på alle stængerne.

Mere nørdet bliver det med håndbygget stænger og i særdeleshed klinger som MHX og visse fra American Tackle samt PacBay som kun fremstilles til stangbyggere og ikke klinger magen til færdige stænger på markedet.

Vi kan som stangbyggere selv bestemme monteringen af stangen. Skal øjerne sidde over rygraden, under rygraden eller som svenske Sameo gør med deres, at placere rygraden horsiontal hvor den går skiftevis fra den ene side (1.del) til den anden side (2.del) og så videre.

Alle tre måder at monterer en stang på vil give forskellige CSS data.
Det er ganske simpel at afprøve dette med en tilfældig fluestang. Først mål med rygraden nedad, så mål med rygraden opad og tilsidst mål som Sameo bygger deres stænger. Brug en lynlåspose med 10 50 ører (det smager da lidt af cents). Vægten er ikke så vigtig da vi ikke skal måle en CCS men kun se forskellen. Vigtig er dog at bruge samme vægt ved alle forsøg.

Her vil det være tydligt at se forskellen, en forskel der også vil være der når stangen skal måles nøjagtig op.

Al det nørdet CCS er bestemt brugbart for stangbyggeren da han/hun vil kunne styre monteringen lige der hen hvor han/hun ønsker det.

Men er der brugbart for slutbrugeren ?. Det som er vigtigst for slutbrugeren er vel mere om vedkommende ender med den ønsket stang, f.eks. en 9 fods der kaster med et 9.3 meter skydehoved på et X-antal gram (som om det ikke kan være nørdet i sig selv).
25-08-2012 10:04
Adversering
Frank

Odder
Besked: #2
RE: Er CCS brugbart og til hvem?
For nogen er det åbenbart vigtig
For mig betyder det ikke en hujende papfis da jeg ikke bygger og altid prøver mine stænger.
Det samme er at at nogen skal helst have 12gram til en klasse 6 jeg bruger 15-16 gram på mine.
Det virker for mig. samt jeg kaster langt nok til det jeg skal fiske efter.
Det betyder vel også noget i hvilken situation man fisker i stiv modvind -medvind - ingen vind.
Det er nok mest for at gå lidt "nørdet" op i tingene at så mange bruger CCS.
Det er vel kun vigtigt for stang bygger om de laver en "stiv" eller "blød" pind.
Frank
25-08-2012 10:34
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(25-08-2012 10:34)Frank Skrev:  Det samme er at at nogen skal helst have 12gram til en klasse 6 jeg bruger 15-16 gram på mine.

Netop derfor er jeg glad for CCS Wink

Men nu samles de fleste CCS-nørder i det østjyske, så tråden starter nok først rigtigt op i morgen aften Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
25-08-2012 10:38
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #4
(25-08-2012 10:38)Brandt Skrev:  Netop derfor er jeg glad for CCS Wink

Men nu samles de fleste CCS-nørder i det østjyske, så tråden starter nok først rigtigt op i morgen aften Big Grin

Er det fordi du vil have en stang som kaster med 12 gram, eller er det fordi du vil have en 6´er stang Brandt? Wink

CCS er kun brugbar for den ene stang som du står med i hånden. Samme CCS kan ændre sig på naboens stang som klingemæssigt er magen til, blot monteret anderledes.
25-08-2012 11:47
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(25-08-2012 10:38)Brandt Skrev:  Netop derfor er jeg glad for CCS Wink

Der er altså også et par CCS nørder, der er samlet i Fagernes i disse dage. Så mon ikke vi skal se forbi weekenden.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
25-08-2012 12:35
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
(25-08-2012 11:47)Finn Jensen Skrev:  Er det fordi du vil have en stang som kaster med 12 gram, eller er det fordi du vil have en 6´er stang Brandt? Wink

CCS er kun brugbar for den ene stang som du står med i hånden. Samme CCS kan ændre sig på naboens stang som klingemæssigt er magen til, blot monteret anderledes.

Hej Finn

Jeg vil våge den påstand at med mindre du monterer stængerne meget anderledes, kan man som stangbygger ikke ændre ret meget på stangens statiske egenskaber. Måske jeg tager fejl. Det er et område med mange og divergerende holdninger. Men så vidt jeg husker har Claus Bech lavet adskillige forsøg mht. rygrad og har ikke fundet en entydig konkusion på at det ene, skulle være bedre end det andet. Men lad os da endelig se målinger på samme stang, samlet forskelligt.

For mit vedkommende tjener CCS som et objektivt system, hvor man går bagom producenternes salgstaler og sammenligner stænger på baggrund af deres statiske egenskaber. Med andre ord er det i modsætning til fabrikanternes anbefalede klassificering et system, der giver brugeren information om stangens stivhed og bøjningskurve. Og så er det op til brugeren at vurdere hvilken line, der er passende til en given stang.
Stænger kan således sammenlignes på tværs af eventuelle klassificeringer, på vægt, stivhed og bøjning. Via CCS har jeg anskaffet mig mine 2 seneste stænger. Én HM 10´8-9 til at kaste 18 meter og 27 grams hoveder og min MHX 907-4 (den ligger meget tæt på TCX790-4 ift. vægt, stivhed)

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
25-08-2012 12:56
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej Finn

Mit valg af den MHX, som du netop nu er ved at montere til mig, er et meget godt eksempel på, hvordan jeg bruger CCS data Smile

Jeg kigger i databasen, og jeg finder ud af, at en MHX 9' #5 har en AA på 70 og en ERN på 5.7.
Så sammenligner jeg med stænger, som jeg kender.
I det konkrete tilfælde Brandts GLX #6 og hans TCX #4 - og jeg tænker, at det lyder fornuftigt, til en stang som skal være mærkbart lettere end min TCR-691 (74/7.7).
Derudover sammenligner jeg med min egen XP 590 (72/6.0) - og så tænker jeg, at MHX'ens data stadig passer fint i forhold til, hvad jeg leder efter.
Dernæst spørger jeg dig om den forventede vægt på den monterede stang - (MOI data ville have været fedt!) - men da du svarer "ca. 80 gram" .. så springer jeg på Smile
I hele processen er jeg hamrende ligeglad med, hvad for et nummer Sage, Loomis og MHX vælger at skrive på kllingen!

Uden CCS data ville jeg nok have sprunget over, hvis ikke du havde en monteret 5'er stående, som jeg kunne prøve ....

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-08-2012 13:37
Adversering
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #8
(25-08-2012 13:37)Martin Brøndum Skrev:  Hej Finn

Mit valg af den MHX, som du netop nu er ved at montere til mig, er et meget godt eksempel på, hvordan jeg bruger CCS data Smile

Jeg kigger i databasen, og jeg finder ud af, at en MHX 9' #5 har en AA på 70 og en ERN på 5.7.
Så sammenligner jeg med stænger, som jeg kender.
I det konkrete tilfælde Brandts GLX #6 og hans TCX #4 - og jeg tænker, at det lyder fornuftigt, til en stang som skal være mærkbart lettere end min TCR-691 (74/7.7).
Derudover sammenligner jeg med min egen XP 590 (72/6.0) - og så tænker jeg, at MHX'ens data stadig passer fint i forhold til, hvad jeg leder efter.
Dernæst spørger jeg dig om den forventede vægt på den monterede stang - (MOI data ville have været fedt!) - men da du svarer "ca. 80 gram" .. så springer jeg på Smile
I hele processen er jeg hamrende ligeglad med, hvad for et nummer Sage, Loomis og MHX vælger at skrive på kllingen!

Uden CCS data ville jeg nok have sprunget over, hvis ikke du havde en monteret 5'er stående, som jeg kunne prøve ....

Men i følge den måde som Finn montere klingen på, kan du vel ikke bruge CCS data fra fabrikanten til ret meget..?

Claus.
25-08-2012 13:53
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(25-08-2012 13:53)Claus Damsgaard Skrev:  Men i følge den måde som Finn montere klingen på, kan du vel ikke bruge CCS data fra fabrikanten til ret meget..?

Claus.

Hej Claus

Alle der har målt CCS data ved, at stænger af samme fabrikat og klasse varierer (se blot databasen!). Derudover er målemetoden i sig selv usikker - især når forskellige brugere foretager målingerne.
Så mere end retningsgivende bliver det aldrig!
Næste gang jeg CCS'er en stang - det bliver nok den omtalte MHX - så skal jeg nok prøve at måle med rygraden anbragt, som Finn beskriver det. Det kunne være sjovt at se, hvor stor forskellen er Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-08-2012 13:59
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #10
(25-08-2012 13:59)Martin Brøndum Skrev:  Hej Claus

Alle der har målt CCS data ved, at stænger af samme fabrikat og klasse varierer (se blot databasen!). Derudover er målemetoden i sig selv usikker - især når forskellige brugere foretager målingerne.
Så mere end retningsgivende bliver det aldrig!
Næste gang jeg CCS'er en stang - det bliver nok den omtalte MHX - så skal jeg nok prøve at måle med rygraden anbragt, som Finn beskriver det. Det kunne være sjovt at se, hvor stor forskellen er Smile

Hej Martin,

Kunne man evt få lov at være med under sådan en seance, jeg har en del stænger som jeg gerne vil prøve at måle. Ikke at vi skal det men bare for at lurer over skulderen.

Claus.
25-08-2012 14:16
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(25-08-2012 14:16)Claus Damsgaard Skrev:  Hej Martin,

Kunne man evt få lov at være med under sådan en seance, jeg har en del stænger som jeg gerne vil prøve at måle. Ikke at vi skal det men bare for at lurer over skulderen.

Claus.

Hej Claus

Det finder vi ud af. Jeg sender en PB når jeg har modtaget MHX'en - og tag blot stængerne med - det er altid sjovt at se CCS data på andre stænger Smile

Venligst Martin

Malala Yousufzais
25-08-2012 14:30
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #12
(25-08-2012 14:30)Martin Brøndum Skrev:  Hej Claus

Det finder vi ud af. Jeg sender en PB når jeg har modtaget MHX'en - og tag blot stængerne med - det er altid sjovt at se CCS data på andre stænger Smile

Hmmm, det er en enhånds 9'6" og 5 DH'er jeg skal have målt, så tror bare at vi starter med den lille, og så leger jeg videre hjemme.

Så tusind tak for tilbudet, glæder mig.

Claus
25-08-2012 14:37