Forfangslængde til kysten
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Forfangslængde til kysten
Hola!

Jeg var idag ude og svinge fluestangen på græsplænen - eller rettere, sneplænen. Stod i 40 cm dybt sne og kastede løs, sikkert til stor fornøjelse hos de forbikørende i deres biler Tongue

Nå men, jeg fik kastet og eksperimenteret lidt og det fik affødt et spørgsmål:

Hvad længde taperet forfang bruger i til kystfiskeri?

9 eller 12 fod og hvor lang tip forlænger i med?

(Hvis vi tager udgangspunkt i en typisk lille red tag-flue)
20-02-2010 19:29
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Forfangslængde til kysten
Halvanden stanglængde ca. Afhængigt af fluestr.
Jeg er kommet frem til at jeg spilder mindre forfangsspids-materiale når jeg køber 12 fods forfang.

Jeg har tidligere brugt ca. 0,25 som spids men vil forsøge med noget lidt tykkere i år. Også for at begynde at lege lidt mere med to fluer på forfanget. Det gør måske at jeg så ryger til 9 fods forfang.
20-02-2010 19:43
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Fisker med 9 fod + ca 1m tippet når det er modvind og møgvejr.. 12 fod + 1m tippet ellers, som sidder på 98% af tiden for enden af mine liner og skydehoveder

Køber 12 og 9 fods taperede fluo forfang .. Og så bare løkke til løkke med forfang og tip

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
20-02-2010 21:09
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #4
Jeg er jo et lille svin og montere en lille 1 mm ring så jeg slipper for det løkke til løkkeWink

fisker altid 9 fods forfang forlænger tippen hvis jeg fisker med meget små fluer om sommeren..

hilsen henrik

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
21-02-2010 00:13
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
(21-02-2010 00:13)Henrik Thomsen Skrev:  Jeg er jo et lille svin og montere en lille 1 mm ring så jeg slipper for det løkke til løkkeWink

hilsen henrik

Isteden skal du vel binde tippet materiale fast i ringen med klinch knude eller anden form for blind knude ? Wink I(Giver det samme med løkke til løkke) Angel

Men der findes mange måder at gøre det på dog

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
21-02-2010 00:15
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej Stig

Jeg bruger et 9' fluoforfang der ender i 0,29. Det forlænger jeg med et slidstykke på ca. ½ meter 0,26, inden jeg binder ca. 1 meter 0,23 på som spids. Jeg kan ikke lide flere løkker (hængsler!) end højst nødvendigt - så ideen med slidstykket er, at jeg derefter klipper det stykke ned, efterhånden som det bliver nødvendigt at skifte spidsen. Jeg undgår altså at klippe i forfangets spids, undtagen når slidstykket er klippet så langt ned, at det skal skiftes Smile

PS Husk lige, hvor fint stræk du havde på forfanget med mit setup, da du prøvede min chilipind Smile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
21-02-2010 03:13
henrik.keller

Haslev
Besked: #7
Hej Stig

Jeg bruger samme løsning som Martin og kan kun anbefale denne metode....!

//Henrik
21-02-2010 13:22
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
(21-02-2010 03:13)Martin Brøndum Skrev:  Hej Stig

Jeg bruger et 9' fluoforfang der ender i 0,29. Det forlænger jeg med et slidstykke på ca. ½ meter 0,26, inden jeg binder ca. 1 meter 0,23 på som spids. Jeg kan ikke lide flere løkker (hængsler!) end højst nødvendigt - så ideen med slidstykket er, at jeg derefter klipper det stykke ned, efterhånden som det bliver nødvendigt at skifte spidsen. Jeg undgår altså at klippe i forfangets spids, undtagen når slidstykket er klippet så langt ned, at det skal skiftes Smile

Hvad gør "slidstykket"?
Du klipper i både 0,23 spidsen og 0,26 slidstykket?

Nu elsker jeg jo løkker som Bamse elsker honning, så hvis jeg skulle efterligne dit forfangs-setup så er det vel kun 0,23 spidsen jeg kommer til at klippe i, og skal udskiftes som det bliver kortere?

Citér:PS Husk lige, hvor fint stræk du havde på forfanget med mit setup, da du prøvede min chilipind Smile

venligst
Martin

Hvis jeg nu skriver, at jeg ikke kan huske det, får jeg så lov til at kaste med chilipinden igen næste gang? Big GrinTongue

Mvh
Stig - der i går igen fandt ud af at #7/8 stang sku er for tungt.. Undecided
21-02-2010 14:00
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(21-02-2010 14:00)Stig Sørensen Skrev:  Hvad gør "slidstykket"?
Du klipper i både 0,23 spidsen og 0,26 slidstykket?

Hej Stig
Jeg klipper i spidsen når jeg skifter flue, i slidstykket når jeg skifter spids (sjældent) og 9' spidsen når jeg skifter slidstykke (meget sjældent!). Jeg binder de enkelte stykker nylon sammen med en blod- eller kirurg knude. Det synes jeg giver en meget bedre energi overførsel end en løkkeAngel

Citér:Nu elsker jeg jo løkker som Bamse elsker honning, så hvis jeg skulle efterligne dit forfangs-setup så er det vel kun 0,23 spidsen jeg kommer til at klippe i, og skal udskiftes som det bliver kortere?

Hvis du alligevel vil binde en løkke - så kan du jo lige så godt binde spidsen direkte i et 9' eller 12' fluo carbon forfang. Slidstykket i mit setup er der jo bare, så jeg har noget at klippe af, når jeg binder knuderSmile

Citér:Hvis jeg nu skriver, at jeg ikke kan huske det, får jeg så lov til at kaste med chilipinden igen næste gang? Big GrinTongue

Mvh
Stig - der i går igen fandt ud af at #7/8 stang sku er for tungt.. Undecided

Det får du lov til hver gang - det giver jo bare mig en undskyldning for at prøve noget andet imensBig Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
21-02-2010 14:21
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #10
Tak for forklaringen Martin Big Grin

Jeg har noget 0,26mm Treline monofil line, som jeg havde tænkt mig til slidstykket.
Jeg har 0,24mm Flourocarbon til spids

Så mangler jeg bare et 9 fods taperet forfang der ender ned i en 0,28-0,29mm. Ville det ikke gå an så?
21-02-2010 14:58
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #11
Jeg vil sige du bare skal tage et 9 fods fluo tapered forfang, binde en løkke i .. Løkke i din 0.24 eller 0.26 som du hæfter til forfanget og binder fluen i den anden ende..
På denne måde fungere det yderste stykke også som slidstykke og du kan nemt og hurtigt skifte det da det kun er samlet med løkke til løkke til dit tapered forfang.. Big Grin Ingen grund til at sætte mellem stykker ind efter min mening.. Wink

Brug et tapered forfang der ender i noget 0.28-0.29 som du skriver også

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
21-02-2010 15:03
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #12
Hvad svarer en tip på 0,28-0,29mm til i X størrelse?

http://tackleshop.dk/shop/riverge-fluoro...-889p.html
21-02-2010 15:08