Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HE Tan "Step-by-step"
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #1
HE Tan "Step-by-step"
En lille neutral rejeflue, jeg har leget lidt med idéen om at binde længe! Nu kom den til live, og jeg er sikker på at den kommer til sin ret ved fiskevandet med sine neutrale faver og det transparente rygskjold!
Håber det er til inspiration til jer også! Smile

Krog: Gamakatsu F314 Str 8-4
Hale: Tan polarræv m. krystalfalsh
Krop: Hares Ear tan dub
Skjold: UV lim
Øjne: Brændt mono der dyppes i sort hardhead
Fluen belastes på kølen!

[Billede: IMG_5418.jpg]

God fornøjelse ved stikket!

Og som om det ikke var nok lavede jeg lige en step-by-step så nybegynderen kan følge med Wink

Step 1

[Billede: IMG_5384.jpg]

Tråden fæstnes til krogen

Step 2

[Billede: IMG_5386.jpg]

Fluen belastes på undersiden af krogen, så den går helt perfekt i vandet hver gang

Step 3

[Billede: IMG_5389.jpg]
Første del af halen bindes ind. Vælg de lange fibre og pluk noget af underulden ud, så den ikke bliver for kraftig. Resterende materiale bindes ned til krogen, for at give kroppen noget fylde! Det kan være besværligt at lave en dækket krop af Hares Ear dubbing, men at have et ordentligt underlag hjælper

Step 4

[Billede: IMG_5390.jpg]
Bind nu en lille bold af SLF dubbing ind. Det hjælper med at få øjnene til at stå rigtigt. SLF benyttes, da det kan børstes ud i halen og give en mere jævn overgang!

Step 5
[Billede: IMG_5395.jpg]

Øjne bindes ind

Step 6
[Billede: IMG_5399.jpg]
Først bindes der et par stråler Krystalflash ind. Dernæst bindes resten af halen på! Dette bundt frasorteres de længeste hår fra polarræven, og tyndes ikke lige så meget for underuld. Det giver en mere fyldig flue, men uden den virker voldsom. Igen kan resterende materiale bindes ned på krogen for at forme kroppen, alt efter hvor kraftig flue man ønsker

Step 7
[Billede: IMG_5400.jpg]
Rib indbindes. Jeg bruger en 6/0 tan bindetråd. Du kan også bruge nylonrib - det kan give en mere segmenteret krop under UV-limen hvis det ønskes.

Step 8

[Billede: IMG_5404.jpg]
Kroppen dubbes med Hares Ear dubbing i farven tan. Du skal ikke være bange for at komme lige rigeligt dubbing på krogen. Der børstes en del væk i slutprocessen, når hele fluen soigneres Smile

Step 9

[Billede: IMG_5407.jpg]
Kroppen ribbes

Step 10
[Billede: IMG_5418.jpg]

Dette trin kan udelades eller erstattes af et rygskjold af f.eks. EP-fibre. Jeg giver ryggen en gang UV-lim. Det er nemt og der ser knaldgodt ud, efter min mening Smile
Gør dig selv en tjeneste og kom lidt lim på af gangen! Det er nemmere at styre, og det giver et bedre resultat i sidste ende!

[Billede: IMG_5376.jpg]
Her er en model med nylonrib! Det giver en mere opdelt krop! Varianten på billedet er endvidere bundet lidt mere sparsomt, da den er tiltænkt lette stænger!

God fornøjelse Big Grin

Mvh Stefan Skovbo
(Denne besked var sidst ændret: 01-10-2012 af 11:53 Stefan Skovbo.)
01-10-2012 10:37
Adversering
Jakob Rasmussen

Viborg
Besked: #2
RE: HE Tan
Nu hvor du alligevel pjækker fra skole - Så kan du jo tage med mig til Mariager ! Jeg regner med at være der ved 13.00 tiden Smile
01-10-2012 11:16
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #3
RE: HE Tan
(01-10-2012 11:16)Jakob Rasmussen Skrev:  Nu hvor du alligevel pjækker fra skole - Så kan du jo tage med mig til Mariager ! Jeg regner med at være der ved 13.00 tiden Smile

Jeg sidder pænt på min pind i auditoriet min ven Big Grin Så den går ikke! Jeg kan heller ikke komme derud, så det kan være det samme Tongue

Mvh Stefan Skovbo
01-10-2012 11:30
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
RE: HE Tan "Step-by-step"
Meget god step by step på en lille simpel reje flue..

Føler med dig, sidder også pænt på min pind til forelæsning Wink Istedet for at komme ud og fiske

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
01-10-2012 12:16