knækket line
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #1
knækket line
Hej

Er lige hjemvendt efter tur i fjorden. Nyt spinnehjul med Sufix Matrix Pro 0,14 påspolet fra egen bulkspole i går aftes. Glimrende lineoplæg, går et par timer uden problemer.
Pludselig opstår der kludder. Efter et kast hænger der nu en løkke et stykke nede på spolen. Ja ja - ingen hast ingen problemer. Jeg slår bøjlen fra, wader langsomt baglæns indtil det sammenfiltrede stykke ryger ud. Bøjlen på igen, spoler ind til jeg har det filtrde i hånden - får stille og roligt løsnet det med fingrene (intet værktøj!), og pludselig står jeg med to lineender i hånden!! Linen er ganske enkelt knækket/slidt over?!

Det må da være en fejl i linen, ikke?! Kan ikke umiddelbart se at resten af linen er slidt. Har ikke haft bundbid e.lign., som kan have skadet linen. Hvis det skyldes ødelagte løberinge, så burde linen vel være skadet i området der sliddes ved kast, og ikke 50 meter line nede i spolen.

Det er som sagt en bulkspole linen er taget fra, og den har fyldt 3-4 andre spoler med line, hvor jeg absolut ingen problemer hra haft - det er normalt en bomstærk line. Er selvfølgelig lidt irriteret over at jeg kan kassere 200 meter nyspolet line, men omvendt glad for den ikke blev testet med en fisk i enden..

Har andre oplevet noget lignende? Eller har bud på om jeg har kvajet mig et sted.
08-10-2012 13:47
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: knækket line
Brug nylon! Smile Nåede at opleve tilsvarende to gange det år for længe siden, da jeg brugte "fletline".

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-10-2012 15:53
Per Sørensen

Møn
Besked: #3
Hej Rasmus

Jeg er ret sikker på, at Du har har slidt line i stykker!
Når man har sådan en løkke som Du beskriver, vil løkke blive trukket opad når du kaster, af den linen som bliver trukket af spolen under kastet - løkke-linen kan slides både forenden af løkke og de to stykker liner som hviler på spolekanten!

Ved ikke om overstående gir menigeHuh

Har prøvet overstående flere gangeUndecided
08-10-2012 16:10
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #4
Hej Per

Kan godt følge din beskrivelse selv om jeg alligevel synes det lyder vildt i forhold til effekten. Gad vide om netop en helt ny line faktisk er lidt værre, end en hvor overfladen er lidt mere flosset og knap så skarp?
08-10-2012 20:30