Orvis Hydros er vist ikke en billig Helios alligevel :(
123

Besked: #1
Orvis Hydros er vist ikke en billig Helios alligevel :(
http://www.sportfish.co.uk/product/orvis...s-fly-rods

Hvis man sammenligner vægten på stagerne ligger de ikke engang i samme boldgade Sad

9/6 tip flex Hydros m. FW håndtag: 99 gram
9/6 tip flex Helios m. FW håndtag: 78 gram

Hmm.... mere end 20% i vægt forøgelse... jeg ved ikke ikke om det er flueknepperi, men jeg vil nu mene om en 6'er stang vejer 78 eller 99 gør er væsentlig forskel for følingen for stangen.
22-02-2010 21:46
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Orvis Hydros er vist ikke en billig Helios alligevel :(
Hvis de 20 gram ligger i håndtag og hjulholder mærker du det næppe.
22-02-2010 21:54
123

Besked: #3
(22-02-2010 21:54)Jakob Hansen Skrev:  Hvis de 20 gram ligger i håndtag og hjulholder mærker du det næppe.

Jo netop der mærker du det også. Mener det var Karlsson der havde vejet en TCR og en Helios i samme klasse og topdelene vejede vist det samme, men bunddelen var vist 30-40 gram lettere på Helios. Når du tager en Helios op i hånden mærker du med det samme forskellen - efter min mening netop pga. af vægten.
22-02-2010 22:09
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Hej Thomas.

Den køber jeg ik når der er tale om så lidt som 20 gram. Men så snart vægten måske ligger i form af tungere øjer op langs klingen så vil det være noget helt andet jvf. vægtstangsprincippet. Det kunne dog være interessant med en blindtest.

Noget helt andet er at det da ville være dumt af firmaet at lancere en "discount-helios" der ligger alt for tæt på den rigtige Helios.
22-02-2010 22:17
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Thomas

Har desværre ikke haft fornøjelsen med at veje en helios, kun kastet med et par stykker og såen Wink

Men ovre på den anden side havde vi en lille debat omkring helios og dens vægt... Og ganske rigtigt vejer spidsen på en 8'er TCR og en 8'er Helios tiplex stort set det samme, stort set hele vægtbesparelsen er hentet i bunddelen (blandt andet med den fancy hjulhoilder) og det er faktisk det sted det betyder mindst for følelsen af en let stang, faktisk er det lidt i den anden retning hvis vægt besparelsen er hentet bagved hånden.

En fin lille "gør det selv og få en på opleveren" er at montere et 1 grams splithagl på stangtoppen, og kaste, både med og uden line. Dernæst flytte det ned ad stangen. Dernæst prøv at tape en 20-30 gram fast på hjulholderen og se hvordan det ændrer følelsen i stangen.

Vigtigst for mig er hvordan vægten er fordelt over hele stangen og ikke hvilken stang der vejer 10 gram mindre Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
22-02-2010 22:23
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Når vægtforskellen ligger i håndtag/hjulholder kan der jo let "kompenseres" ved valg af hjul. Montér et hjul på Hydrossen, der er 20 - 30 g. lettere, så er der pludselig ingen forskel mere. Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-02-2010 22:41
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #7
Er hydros landet i DK ? vil gerne prøve dem Smile
22-02-2010 23:57
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #8
Den er i hvert fald landet her i Møldrup. Har lige fået min #6 idag!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
23-02-2010 12:28
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #9
Schreiber.
Mig forstået var ideen med at lave Hydros, at lave en billiger udgave af Helios'en, det vil sige samme klinge og så ellers spare på alt det andet, derved vil du automatisk alt andet lige få en billiger stang, som så os resultere i en lidt "tungere" stang da billig og "tung" for det meste høre sammen, men igen alt er relativt.

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
(Denne besked var sidst ændret: 24-02-2010 af 20:28 Kenneth H.)
23-02-2010 13:49
Peder Lisberg

Besked: #10
nu synes jeg der er en intressant diskusion med vægt på fluestænger. Er det vægten eller svingvægten der er intresante når det kommer till praktisk fluekast?

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
24-02-2010 20:07
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #11
I min granskning, inden jeg besluttede at købe en Hydros, fandt jeg ud af at forskellen mest ligger i forskellen mellem en mere konventionel hjulholder på Hydros, og så den ekstreme 'Skelleton hjulholder' på Helios. Ligesom valget af mere konventionelle øjer og almindelig overfladebehandling af klingen. Både øjer og overfladebehandling, som jo i en eller anden grad påvirker svingvægten, er helt Formel 1 hysterisk optimeret på Helios og bare almindeligt lækkert, solidt og let lavet på Hydros. Begge bygges af de samme grafittyper, og med samme teknologi, på fabrikken i Vermont.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
24-02-2010 21:08
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(24-02-2010 21:08)Lars T. Skrev:  I min granskning, inden jeg besluttede at købe en Hydros, fandt jeg ud af at forskellen mest ligger i forskellen mellem en mere konventionel hjulholder på Hydros, og så den ekstreme 'Skelleton hjulholder' på Helios. Ligesom valget af mere konventionelle øjer og almindelig overfladebehandling af klingen. Både øjer og overfladebehandling, som jo i en eller anden grad påvirker svingvægten, er helt Formel 1 hysterisk optimeret på Helios og bare almindeligt lækkert, solidt og let lavet på Hydros. Begge bygges af de samme grafittyper, og med samme teknologi, på fabrikken i Vermont.

Hilsen

Lars T.

Du har vel været en tur ude i sneen - hvad er dit førstehåndsindtryk mht. kasteegenskaber?Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
24-02-2010 21:13