Valg af flet line
John Ø

Besked: #1
Valg af flet line
Hej

Jeg skal til at have ny line på mit fastspolehjul. Jeg har i mange år brugt fireline og er egentlig godt tilfreds med den. Jeg har enkelte gange forsøgt med anden "fletline" (kan ikke huske navnene), men er hver gang blevet utilfreds med holdbarhed og at linerne evindeligt lavede fuglereder.

Nu er det så jeg vil høre der er nogen af jer, der har erfaringer med nymodnes liner, der er bedre end fireline og ikke har nogen af de ovennævnte svagheder?

Venlig hilsen

John Ø
05-07-2009 13:12
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #2
RE: Valg af flet line
Jeg har knap så gode erfaringer med Fireline. Det holder simpelthen ikke til særligt meget.
SpiderWire's Ultracast (den grønne) - dét dur!

Deres nyere invisibraid i 0.14mm har jeg haft store problemer med, hvad angår fuglereder.

Har desværre ikke prøvet de nye fra Stren.
05-07-2009 17:53
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #3
Hej John jeg bruger en sort line som hedder noget i retningen af surfiks jeg kan ikke huske hvordan det staves men det er en stærk og super god line syns jeg o,14har en brudstyrke på ca7 kg 0,16 ca10kg .Hvis du spørger til den hos sports dress, eller brasholt i hjørring spørg efter morten hos brasholt, og Kris eller peter ved sports dress så får du et fyldigt svar pris ca1,50kr pr m VH Niels

MVH Niels
05-07-2009 19:22
Frederik

København N
Besked: #4
Hej John
Den line Niels mener kunne være Sufix matrix pro, den er super!

Den er rund og meget holdbar, i modsætning til fireline. Jeg har også et hjul med en Stren microfuse line på, men den kaster ikke ligeså godt som Sufix´en, den blev ellers rost en del, men jeg synes klart at det er matrix pro´en der holder og det ved jeg at mange andre der dyrker fiskeri med mange og lange kast med vægte mellem 20 og 30 gram også gør: http://www.lystfiskerens.net/index.php?o...&Itemid=85

mvh Frederik
07-07-2009 11:53
Frederik

København N
Besked: #5
Ja, forresten. min Matrix pro har været på ca. 70-80 ture og der er næsten intet slid at se på den andet end at farven er blevet lys grå istedet for sort, jeg klipper dog et par centimeter af på hver tur da jeg fisker gennemløber direkte på hovedlinen. Men den flosser ikke og holder en høj brudstyrke.
07-07-2009 11:59
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(07-07-2009 11:53)Frederik Skrev:  Hej John
Den line Niels mener kunne være Sufix matrix pro, den er super!

Den er rund og meget holdbar, i modsætning til fireline. Jeg har også et hjul med en Stren microfuse line på, men den kaster ikke ligeså godt som Sufix´en, den blev ellers rost en del, men jeg synes klart at det er matrix pro´en der holder og det ved jeg at mange andre der dyrker fiskeri med mange og lange kast med vægte mellem 20 og 30 gram også gør: http://www.lystfiskerens.net/index.php?o...&Itemid=85

mvh Frederik

Den lyder som SpiderWires Ultracast som nemlig også er en rund line, modsat "Fireline".
Jeg er nu også mest til de runde fletliner.
07-07-2009 12:53
Frederik

København N
Besked: #7
Hej Stig
har du prøvet Spiderwires ultracast invisi-braid, det skulle være det samme, bare usynlig :-) uuhh? jeg ved ikke om det betyder meget, men hvis det ikke kompromitterer linens evner så sker der vel ikke noget ved at den ikke er så synlig.
07-07-2009 13:32
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
(07-07-2009 13:32)Frederik Skrev:  Hej Stig

har du prøvet Spiderwires ultracast invisi-braid, det skulle være det samme, bare usynlig :-) uuhh? jeg ved ikke om det betyder meget, men hvis det ikke kompromitterer linens evner så sker der vel ikke noget ved at den ikke er så synlig.

Ja det har jeg. Jeg har lidt negative erfaringer med det: http://fiskevand.dk/showthread.php?tid=4...243#pid243

0.14mm - det glider rigtig godt. Jeg kaster rigtig langt med et 22grams kystblink på min Crisp Action 2000.

Men har oplevet meget bøvl med fuglereder. Om jeg har fået de uheldigt spolet på med en masse hukommelse, ved jeg ikke.
07-07-2009 14:09
Frederik

København N
Besked: #9
Hej Stig
ja det stod sørme også tidligere, er invisibraiden anderledes at mærke på, altså er den stivere eller lign.?
07-07-2009 14:51
Frederik

København N
Besked: #10
Så minder den meget om stren microfuse som også er lidt stiv, flosser nemmere og ikke virker knap så rund og blød, ligesom tandtråd. Så fortsætter mit fiskeri med synlige liner, det kunne da ellers være fedt med en line der var usynlig til de dage hvor fiskene er svære, så ville et spørgsmål være elimineret!

http://wulffmorgenthaler.dk/strip/2008/01/03

Matrix Pro bliver fortsat min favorit!
07-07-2009 15:26
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #11
Hej med jer det er en sufix matrix pro som jeg bruger ,jeg har brugt fireline i meget kort tid,men så snart jeg havde prøvet sufix blev de ved det mærke jeg hang fast,den er bare super syns jeg VH Niels ps,brækkede forøvrigt min stang og ødelagde en spole søndag nat øv øv

MVH Niels
07-07-2009 21:24
John Ø

Besked: #12
Hej Stig, Frederik og Niels

Tak for alle svarene. Big Grin Nu har jeg lidt og gå efter og vil prøve een af de liner I har anbefalet. Vender tilbage når jeg har prøvet den i praksis.

Venlig hilsen

John Ø.
08-07-2009 23:31