Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valdemar
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Valdemar
Sommeren 2002 skrev jeg følgende i NL-fiskeren (min lokale forenings medlemsblad):

Juni-fluen
Det er nu det sker! Grundlovsdag er længe ventet, thi da er de første af sommerens ørreder at finde i åens mørke høller. Sådan er det, og sådan har det været siden Arild´s dage! Fra nu af bør optimismen være fiskerens faste følgesvend på hans færd ned gennem den frodige eng.

Valdemar
Det hænder, at gode klassiske fluer går i glemmebogen. Det er dog endnu ikke tilfældet med Jysk Chilimps, men det er længe siden, at fluebinderen har set den i brug – og det er synd. Fra Nils Mogensens særdeles læseværdige bog, ”Langs Karup Å”, har jeg fundet Valdemar P. Haugaard´s originale mønster:

Krog: Havørred: 4 - 6 – 8 / Ørred: 8 - 10
Hale: Et par røde fjerstråler fra ibis eller indfarvet svingfjer.
Tag: Flad smal guldtinsel.
Rib: Flad smal guldtinsel.
Krop: Vissengrøn kashmir-uld eller blød oppakket uld.
Kropshackle: Rød til mørkebrun langfibret hanehackle-fibre.
Fronthackle: Som kropshackle.
Følehorn: Stive hacklefibre.

Ovennævnte flue har en del fællestræk med en anden klassiker, Red Tag Palmer. Engang, (sikkert et sted på den jyske hede), udstyrede en genial fluebinder denne med en hvid vinge – og voilà, Skjern´s Fancy var født! Noget tilsvarende er nu hændt med Jysk Chilimps. Resultatet hedder ”Valdemar”:

Krog: Denne flue tager sig specielt godt ud på en Partridge Salar-krog i guldfinish.
Bindetråd: Rød.
Tag: Oval guld.
Hale: Rød. Her er brugt mix af Fish-Fuzz (Polar-fibre) og Fluoro-fibre.
Krop: SLF-dub. (F.eks. P. Jorgensen Range ”Fall Green Olive”).
Rib: Oval guld.
Kropshackle: Brun hane. Fibrene på den ene side kan fjernes, så hacklet ikke bliver for kraftigt.
Vinge: Hvid ræv mixet med hvide Fluoro-fibre og/eller pearl flash-dub.
Fronthackle: Rød fjer fra guldfasan. (Lange fibre).

Kommentarer til mønstret:
Ovenstående materialevalg er mit foretrukne. De fleste materialer kan erstattes af andre tilsvarende, ligesom en forenkling af bindeopskriften er en oplagt mulighed. Valdemar bør i det store hele fremstå som Jysk Chilimps med hvid vinge og guldfasan-fronthackle. Den minder meget om Skjerns Fancy, som ofte anvendes som natflue. Valdemar kan med fordel fiskes i dagtimerne.

Knæk & bræk
JB

Foto af fluen har jeg ikke, da jeg dengang sendte fluerne med manuskriptet til trykkeren. Den ordning var han vist godt tilfreds medWink

En, der til gengæld ikke var tilfreds, var vores lokale lystfiskerlegende, E. G. Michelsen. Jeg blev i det efterfølgende nummer af NL-fiskeren belært om, at Skjerns Fancy hed Skjernfluen! Og dermed basta!! Oplysningen blev efterfølgende forklaret og fluens historie fortalt. Jeg måtte affinde mig med fakta, og siden har jeg på bedste skolemestervis belært og korrekset alle, der helt uretmæssigt kalder den hvidvingede Red Tag Palmer for Skjerns Fancy - eller endnu værre for Hedefluen.

Siden den sommer har Valdemar været en af mine faste følgesvende ved åerne. Den fanger umanerlig godt og er ofte mit førstevalg af flue. I dag er tag og rib ofte af sølv og dubbingen har fået mere knald på. Jeg bruger SSS i farven "Nasty Rusty" iblandet en smule "Greenlander Green".

[Billede: 042-1.jpg]

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-10-2012 21:56
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Valdemar
Hej Jørgen

Bag min skærm har dine indlæg omkring de klassiske jyske å-fluer samme status som Mortens "jagten på den største" indlæg.
.... En stadig strøm af ny information om noget, som man på forhånd troede, at man vidste det meste om - indtil man blev klogere Blush
At de så suppleres af det ene billede efter det andet af sublimt bundne fluer - det er meget inspirerende! Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
23-10-2012 00:38
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Jeg er enig med Martin, det er simpelthen en fornøjelse HVER gang Smile

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
23-10-2012 08:46
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Jeg fandt lige E. G. Michelsens beskrivelse af Skjernfluen:

Skomager Bache var, selv uvidende derom, ophavsmanden til Skjern Fluen. Baches favoritflue var Beauforth Moth, og da de andre lokale fiskere så, at han tog laks på denne, og de ikke selv kunne skaffe den, fandt de på at købe en stor Red Tag Palmer og binde en hvid vinge derpå. Arrangementet virkede fint, og blev efterhånden kendt som "Skjern Fluen".
Til at begynde med var vingerne hvide hønehacklefjer, men man er senere gået over til at bruge hårvinger, og derfor ser mønstret således ud i dag.

Skjern Fluen
Krog: Laksekrog str. 4, 6 eller 8, enkelt eller dobbelt og let eller tung efter forholdene.
Hale: Rød uld.
Krop: Påfugl herl.
Rib: Oprindelig har fluen ingen rib, men da det gør en stor forskel på holdbarheden, giver jeg den en rib af tynd kobbertråd.
Hackle: Bundet "Palmer", lysebrun hane, gerne sadel.
Vinge: Hvide hår, ged, polarræv eller bucktail.
Hoved: Sort.

Og så har jeg gaflet et billede af fluen bundet af Michelsen selv. Jeg regner med, at NL bærer over med det lille tyveri Angel

[Billede: 18_skjern_fluen.jpg]

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 24-10-2012 af 17:03 Brandt.)
23-10-2012 19:42