Stjerner:
  • 1 stemmer - 4 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gør det selv rejeøjne
Thorsen

Århus C
Besked: #1
Gør det selv rejeøjne
Når jeg laver mine egne rejeøjne bruger jeg følgende materieler:

Loon Hard Head den farve® man ønsker
0,40mm nylon. En blød type nylon sidder bedre fast på krogen når den bindes ind.
Fyrfadslys og noget ild.
En saks eller klipper.
En gammel skål, pind eller andet hvor de brændte rejeøjn kan størkne.

Som "tøresnor" bruger jeg noget klar tape halveret og spændt op mellem to stole, men man kan også bare bruge en blomsterpind, snor/snørre, fiskestang eller hvad man nu lige har.

Step 1
Klip en god bunke nylon stykker på ca. 10cm

Step 2
Sæt spidsen af nylonen vandret ind i flammen til det begynder at brænde. Tag nylonen ud af flammen. Vend den hurtigt vertikalt og pust ilden ud når øjet har den størrelse du vil have (jo større øjne jo længere skal nylonen være). Hold nylone i et par sekunder til dråben har sat sig og gentag proceduren i den anden ende. Er øjet blevet skævt kan det rettes til i udkanten af flammen. Det kræver lidt øvelse lige at finde den rette teknik Smile

ADVARSELIdea: Sid i et godt ventileret eller stort lokale når du brænder øjne og undgå så vidt muligt at indånde røgen.

Step 3
Nylonen er stadig varm og skal have tid til at størkne/tøre igen.
For at øjenen bedre kan hænge foldes nylonen sammen ved øjenen i det naturlige buk som der er i nylonen og føres hurtigt ind over varmen så bukket i modsatte ende trækker sig sammen. Tørres derefter på en pind eller en skål med høj vertikal kant.

Step 4
Når der er brændt den mængde du ønsker giver du øjenen farve med penslen i flasken. Lad være med at lave for stor en dråbe da den under tørring vil blive skæv og se grim ud

Step 5
Når øjenen skal tøre spænder jeg nogle baner af en halveret taperulle op mellem to stole med den klistrede side op ad. Man kan også bare bruge en pind eller noget snor. Det må bare ikke være for tykt så øjenen tilter og kommer til at sidde skævt efter tørring.

Nu er øjnene såden set færdige.
Man kan så vælge at give dem en omgang mere hvis an ønsker dem større eller påføre en klar Hard head, som jeg har gjort på det første hold sorte øjne der er på billedet.
De bageste er lavet med orange, sort pupil og klar til sidst.

Det er selvfølgelig omstændigt, men jeg kan få præcis de øjne jeg ønsker til billige penge og så er det jo bare fedt at lave dem selv Smile.

Holdbarheden er i øvrigt rigtig god. Jeg har endnu ikke formået at smadre et øje endnu.

God fornøjelse

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 26-10-2012 af 00:13 Thorsen.)
25-10-2012 22:52
Adversering
Swebbe

Besked: #2
RE: Gør det selv rejeøjne
Det ser godt ud bortset fra brugen af clear hard head.

Prøv at udsætte det størknede for kulde/varme og vand/tørring etc. Det går fra spirt klart til totalt mælkehvid afhængig af temp. og forhold maks ubrugeligt!

- Jeppe Lyngsø
25-10-2012 23:17
Thorsen

Århus C
Besked: #3
(25-10-2012 23:17)Swebbe Skrev:  Det ser godt ud bortset fra brugen af clear hard head.

Prøv at udsætte det størknede for kulde/varme og vand/tørring etc. Det går fra spirt klart til totalt mælkehvid afhængig af temp. og forhold maks ubrugeligt!

Jeg synes faktisk ikke at det er så slemt, men jeg har nok heller ikke brugt dem så meget i frostvejr. Det må jeg lige ha testet.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
25-10-2012 23:30
Swebbe

Besked: #4
Behøves dog ikke være frost. Alle de bøtter vi har været igennem har haft samme reaktion, når de kommer ud i køligt vejr og nogle gange også bare i vand; pænt træls, da det jo ellers er let og ufarligt at arb. med!

- Jeppe Lyngsø
26-10-2012 01:52
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(26-10-2012 01:52)Swebbe Skrev:  Behøves dog ikke være frost. Alle de bøtter vi har været igennem har haft samme reaktion, når de kommer ud i køligt vejr og nogle gange også bare i vand; pænt træls, da det jo ellers er let og ufarligt at arb. med!

Samme erfaring her. Brug istedet Loon UV til at give 3D effekt.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
26-10-2012 07:15
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #6
Softhead! Jeg afslutter altid mine rejeøjne med softhead, som ikke krakelerer i kulden Big Grin Det kan også bedre tåle et slag på en sten, eller skrab over samme uden at rejen pludselig kun har 2 stilke istedet for øjne.
26-10-2012 08:54
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(26-10-2012 08:54)Arnt Christensen Skrev:  Softhead! Jeg afslutter altid mine rejeøjne med softhead, som ikke krakelerer i kulden Big Grin Det kan også bedre tåle et slag på en sten, eller skrab over samme uden at rejen pludselig kun har 2 stilke istedet for øjne.

Softhead bliver mælkehvid i saltvand Confused

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
26-10-2012 16:03
Adversering
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #8
(26-10-2012 08:54)Arnt Christensen Skrev:  Softhead! Jeg afslutter altid mine rejeøjne med softhead, som ikke krakelerer i kulden Big Grin Det kan også bedre tåle et slag på en sten, eller skrab over samme uden at rejen pludselig kun har 2 stilke istedet for øjne.

Kan det ikke være ligegyldigt hvor længe øjet holder, når dine fluer alligevel forsvinder efter ca 45min...?Dodgy

Claus
26-10-2012 16:31
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #9
Ved ikke hvad jeg gør anderledes end jer, men har ikke de problemer med mine rejeøjne og saltvand.. Smile

De holder sig rigtig pæne med hardhead og softhead. Brugt den fremgangs metode de sidste mange år

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
26-10-2012 16:37
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #10
fint Thorsen

det er på samme måde jeg laver mine
synes det fungerer ok,

men hvor meget betydning tillægger i øjnene,

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
26-10-2012 18:12
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #11
(26-10-2012 16:31)Claus Damsgaard Skrev:  Kan det ikke være ligegyldigt hvor længe øjet holder, når dine fluer alligevel forsvinder efter ca 45min...?Dodgy

Claus

Big GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig Grin

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
26-10-2012 18:12
Thorsen

Århus C
Besked: #12

Hard Headen falder nu heller ikke sådan af. Jeg har fisket med rejefluer, hvis øjne er lavet som beskrevet i de sidste to år og ikke en gang har jeg været ude for at de er gået i stykker. Krogen har altid været det første der har måtte lade livet i en sten. Soft Headen skal da lige prøves en gang sammen med UV-limen.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
26-10-2012 19:30