Bjerkreim - fluezone?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Bjerkreim - fluezone?
Hej

Årets tur til Norge indbefatter for første gang en tur til Bjerkreimselven.

Jeg er interesseret i at høre om der er nogen herinde, som kan give gode råd og fif til elven især mht. at finde en velegnet fluezone

Udfra hjemmesiden kan jeg ikke finde andet end denne zone oversigt:
•Sone 1 - Tengesdal sør
•Sone 2 - Tengesdal nord
•Sone 3 - Fra E-39 v/Vinningland til Store Svela
•Sone 3b - Vinningland
•Sone 4 - Svelavatnet
•Sone 5 - Håfreiste
•Sone 6 - Skjævelandsåna

Håber I kan hjælpe

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
23-02-2010 16:32
Adversering
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #2
RE: Bjerkreim - fluezone?
hej nikolai

jeg har været 2 gange på 3b og må sige at det er forrygende fluevand....var selv meget heldig mht. fiskeriet i 2009 fik 10 laks på en uge med de største på 5 og 4 kg..... plus en fantastisk fight med en noget størrere fisk... ja Bjerkreim er et gude-fluevand bare man tilpasser grejet til de forholdsvis "små" laks

mvh. Kristian
23-02-2010 19:11
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Hej Nikolai

Har fisket på 3 - og 3b. Hvornår er 3b skildt ud fra sone 3? I "gamle dage var det da én stor sone.

Fint fiskeri med enhånds- eller let tohåndsgrej. Masser af afveksling med stryg og pools. Til tider en del fiskere - ikke alle er helt klar over, hvad normal lystfiskerpli indebærer. Ofte besættes de gode pools af fastgroede ormefiskere.

Hvis du får tid, skal du op på Predikestolen oppe ved Lysefjord.
[Billede: IMG_6683.jpg]
Det er anstrengelserne værdSmile

Hvor skal du bo?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 23-02-2010 af 20:43 Brandt.)
23-02-2010 19:50
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Ok. Zone 3 og 3b lyder interessante. Dem vil jeg se nærmere på.

Prædikestolen er vildt imponerende og jeg skal helt sikkert aldrig have mine unger med derop Smile

Vi har booket en hytte ved Mandalselven, men har besluttet at Bjerkreim skal besøges en dag eller to - selvfølgelig også afhængigt af fiskeriet i Mandalselven. Der er godt nok lidt vej at køre mellem de to elve, men vi kan vel sove når vi kommer hjem Smile

For første gang vil jeg forsøge mig med noget enhåndsfiskeri efter laks i år. Det glæder jeg mig til - især Bjerkreims elven virker oplagt til dette.

mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
24-02-2010 00:01
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(24-02-2010 00:01)Nikolai Kaad Skrev:  Ok. Zone 3 og 3b lyder interessante. Dem vil jeg se nærmere på.

Prædikestolen er vildt imponerende og jeg skal helt sikkert aldrig have mine unger med derop Smile

Vi har booket en hytte ved Mandalselven, men har besluttet at Bjerkreim skal besøges en dag eller to - selvfølgelig også afhængigt af fiskeriet i Mandalselven. Der er godt nok lidt vej at køre mellem de to elve, men vi kan vel sove når vi kommer hjem Smile

For første gang vil jeg forsøge mig med noget enhåndsfiskeri efter laks i år. Det glæder jeg mig til - især Bjerkreims elven virker oplagt til dette.

mvh

Nikolai

Sone 3b - Vinningeland er ikke noget dårligt valg for et kort besøg. Der findes en primitiv campingplads på østsiden ikke langt opstrøms fotoet.

Laksheimsfossen (mellem træerne) var der, hvor englænderne holdt til i fordums dage. Nedenfor er en mægtig pool hvor der tages laks, men i indløbet til fossen er et hot spot - ligeledes i poolen umiddelbart ovenfor. Har boet i hytten midt i billedet - lidt primitiv men hvilken udsigt!
[Billede: IMG_0734.jpg]

24-02-2010 02:24
Jacojaco

Aarhus V
Besked: #6
Campingpladsen i Viinningland er blevet lukket af de norske miljømyndigheder, da toiletforhold og afløb i var i orden. Så vidt jeg ved har det medført, at ejeren at Vinningland, kun lejer ud til konsortier. (Kund hørt dem som rygter)

Vi er en flok, som hvert år er på den modsatte side i uge 35 - Apeland.

Hilsen
Polle
24-02-2010 08:27
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Hej Brandt

Det ser godt nok tillokkende ud - hold kæft hvor er der lang tid til uge 29!!

Mvh

Nikolai

24-02-2010 09:21
Adversering
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #8
Hej Brandt

det er da et foto der giver abstinenser.... vi bor hos Ada i lejligheden der hører med til gården.... fra verandaen kan vi se laksene springe i den store pool opstrøms fossen...... er der i uge 33
tror iøvrigt at campingpladsen er flyttet op på den modsatte side af vejen.....
syntes egentlig ikke at fisketrykket var voldsomt stort sidste år hvor sone 3b var skildt fra..... man får jo mindst fiskevand for pengene ved at vælge 3b :-)

mvh. Kristian
24-02-2010 12:10
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(24-02-2010 12:10)noereng Skrev:  Hej Brandt

det er da et foto der giver abstinenser.... vi bor hos Ada i lejligheden der hører med til gården.... fra verandaen kan vi se laksene springe i den store pool opstrøms fossen...... er der i uge 33
tror iøvrigt at campingpladsen er flyttet op på den modsatte side af vejen.....
syntes egentlig ikke at fisketrykket var voldsomt stort sidste år hvor sone 3b var skildt fra..... man får jo mindst fiskevand for pengene ved at vælge 3b :-)

mvh. Kristian

Sidst jeg var der, boede vi oppe på Gjedrem, deroppe var fisketrykket værre. Men også fantastisk elv deroppe - meget afvekslende med stryg og pools. Oplevede den tysktalende knægt, der efter er meget ihærdig indsats tog den største fisk i mands minne - en hybrid (?) på omkring 14 kg. Han var ekvilibrist med 2-håndsstangen! Jeg er sikker på, at han havde set fisken flere dage inden han fik den - han fiskede samme plet i timevis adskillige gange dagligt! I øvrigt flyttede han sig beredvilligt, når man fiskede sig ned mod ham, men han var hurtigt tilbage igen. Fortjent fisk!

Hvis jeg skal derop igen, vil jeg som det første kontakte Ada.

[Billede: IMG_0595.jpg]

24-02-2010 12:39